sri lanka rejser

Rejsebreve fra en 4 ugers ferie på Sri Lanka

rejse sri lanka

(Læs her vores andre 24 artikler om Sri Lanka)

Læs her små, fine rejsebreve fra en børnefamilies 4 ugers skønne ferie på Sri Lanka i 2014-2015.
Familien består af Helene, Torsten og deres børn, Siri, Sander og Viktor, på henholdsvis 5, 6 og 15 år.
Er I selv ved at planlægge en ferie til Sri Lanka, kan I her læse rejsebrevene og få en fin fornemmelse af, hvad Sri Lanka byder på af stemning og oplevelser i børnehøjde.

sri lanka

22/12-2014 – Aluthgama:

Sidder på verandaen på Riverbank Bentota Hotel i Aluthgama (en by, som er vokset sammen med den lidt mere kendte turistby, Bentota)  i TROPEvarme, klokken er 2030 hernede, og de små er puttet, så nu kan jeg lige skrive lidt.
Alt vel hernede. Fin flyvetur, og ja, Emirates ansatte er utrolig flinke og hjælpsomme, specielt overfor børnene. Samtidig med at de går på sylhøje hæle og i stramme nederdele, der bare sidder som de skal 🙂 De er godt nok fikse!
Selv sidder jeg her i mit blege dansker-look, og er hævet i hele kroppen på grund af varmen, som vi lige skal vænne os til – så der kommer ikke lige bikinibilleder herfra 🙂

Ja, det lyder jo som en kliché, men singaleserne ER virkelig utrolig rare og hjælpsomme. Også uden nødvendigvis at få penge for det. Og så har de altid lige tid til at hjælpe med det ene eller det andet. Jeg kan se, at når man arbejder hernede, så er der ofte 2-3 kolleger, der står og kigger på, og diskuterer lidt frem og tilbage. Så superrare, men nok ikke så effektive 🙂 En pæn stor kontrast til det høje effektivitetsniveau på det danske arbejdsmarked!
Nå, det var bare lige lidt om de første par dage – det er da også helt utroligt, som tiden går.
Nu må vi videre i vores Bezzerwizzer-kamp fra i går aftes.

Poolen på Riverbank Bentota Hotel
Poolen på Riverbank Bentota Hotel i Aluthgama

Riversafari i Bentota og krokodilleunge

Morgenmad med vandmelon-juice på Riverbank Bentota Hotel

24/12-2014 – Tangalle:

Endnu en lille hilsen fra de varme lande. Vi er ankommet til hotel nr. to (Hotel Eva Lanka i Tangalle), efter nogle dage i en lille landsby, Aluthgama, på vestkysten.
Hernede på sydspidsen kan man stadig se ødelæggelserne fra tsunamien for ti år siden. (Hotellet her ligger på en lille top, og vandet kom slet ikke herop dengang – bare rolig, mor :-))
Alt vel, vi nyder det hele og hygger os rigtig meget. Og vænner os stille og roligt til de mange anderledes og stærke lugte, anderledes dyrelyde, varmen og ret hurtigt srilankanernes utrolige hjælpsomhed.
Her på hotellet, som er meget luksuriøst, synes vi, er der kun solopvarmet vand, knapt med internet (og kun engang i mellem, lige fra den sofa i receptionen, som jeg sidder i lige nu – når signalet da ikke er helt væk), og hyppige strømafbrydelser om natten. Men en utrolig imødekommenhed, og folk der opvarter os, så vi ikke behøver at løfte en finger. Det er en sjov kontrast (ikke at jeg har prøvet nogle af delene før :-))…
Klokken er 5 eftermiddag, vi voksne skal vist snart over at have en drink i baren (jeg kan se, at de har tilbud på Piña Colada i dag), men lige en dukkert først. Ungerne er selvfølgelig i vandet lige nu (og for øvrigt så meget de overhovedet kan, naturligvis).

Store julehilsener fra en glad familie, som allerede har fået masser af oplevelser.
Hotellet holder stor juleaften for gæsterne, men først i morgen, den 25.

Her et lille stemningsbilleder fra de seneste dage i syden:

Vi har lige holdt et intermistisk jule-event i dag, den 24., i vores Garden Chalet, med kolde sodavand, julegaver fra det lokale marked (og stranden), vammel srilankansk slik og sørme: Imported danish cookies, som jeg lige har hentet nede i byen (kørt af en lokal tuk-tuk chauffør - godt at jeg ikke skal køre i den kaotiske trafik! - jeg tror den grundlæggende trafikregel er "kig dig for!").
Vi har lige holdt et intermistisk jule-event i dag, den 24., i vores Garden Chalet, med kolde sodavand, julegaver fra det lokale marked (og stranden), vammel srilankansk slik og sørme: Imported danish cookies, som jeg lige har hentet nede i byen (kørt af en lokal tuk-tuk chauffør – godt at jeg ikke skal køre i den kaotiske trafik! – jeg tror den grundlæggende trafikregel er “kig dig for!”).

Håber I alle får en god juleaften i aften!

1/1-2015 – Riversafari, Mulkirigala klippekloster, Yala og Kirinda Beach:

Vi nyder det hele, oplever en masse og bliver mega-brune 🙂 Og lidt røde … Dette er fantastisk! Jeg skal hjem og leve af havregrød og billige gulerødder, så vi kan spare sammen til fem nye flybilletter snarest.
Men foreløbig er vi jo her 🙂
Vi får prøvet en masse ny mad, som vi ikke lige ved hvad er på forhånd – det er ungerne godt nok seje til! Det er lidt ligesom den leg, hvor man skal stikke hånden ned i nogle huller, og mærker sig frem til om der ligger en død fisk, en karklud eller en agurk dernede. Bare smagsmæssigt i stedet – håber det giver mening 🙂

Starten på vores river-safari på lillesøsters fødselsdag med bl.a. vores chauffør, Deepal.

Besøg på Mulkirigala-templet, buddistisk tempel i Tangalle, hvor der bl.a. var aber.

fra vores safari i Yala, hvor vi så elefanter, aber, en leopard (langt væk), krokodiller, vandbøfler og en maaasse fugle
Fra vores safari i Yala, hvor vi så elefanter, aber, en leopard (langt væk), krokodiller, vandbøfler og en maaasse fugle.

Lækre bølger til drengene på Kirinda Beach Resort.

Rigtig godt nytår til alle fra os!

Læs også: De bedste strand på Sri Lanka

8/1-2015 – Kandy:

Så er vi i Kandy, i højlandet på Sri Lanka. Vi skulle have rejst herfra i dag til Kalpitiya nord for Colombo, men da der er præsidentvalg i dag, er vi blevet frarådet at rejse nogen steder før i morgen. Vi har i stedet været lidt rundt i byen her til formiddag, og så ind på hotellet kl. 14. Valgstederne lukkede for et par timer siden (kl. 16), og så er det egentlig meningen, at man skal være hjemme (siger den rare politimand), så myndighederne bedst muligt skal kunne undgå at rydde op i slåskampe og ballade. Der er dog ingen fare på færde 🙂
Her til aften oplevede vi vist et forsøg på en slags valg-sabotage, hvor tilhængere af den nuværende præsident Mahindi Rajapaksa fik slukket for strømforsyningen i hele Kandy. Vores hotel, Kandy View Garden Hotel, ligge på en top, og vi har fuldt udsyn ned over dalen, og op på den anden siden af bjergene – på den måde kan vi faktisk se hele Kandy. Så det var lidt specielt at se hele byen blive mørklagt. Strømmen kom dog hurtigt igen.

(De singalesere, som vi har talt politik med, vil meget gerne have udskiftet den nuværende – og korrupte – præsident ud med hans modkandidat Maithripala Sirisena, som er meget mere demokratisk. Rajapaksa var dog med til at stoppe borgerkrigen (2009) og de tamilske tigre, men siden er han blevet korrupt, og forsøger på ingen måde, at hjæpe de rigtig mange fattige mennesker i landet).

Inden Kandy har vi boet i udkanten af to forskellige nationalparker, hvor vi selvfølgelig har været på safari(er): Den første var Yala National Park, hvor vi som sag boede på Kirinda Beach Resort, den anden var Udawallawa National Park, hvor vi boede på det smukke Hotel Sobana.

Her i Kandy har vi set en masse! Elefantbørnehjem, tefabrik, silke/batikfabrik, træskærerfabrik og mine-museum, hvor de mange lokale ædelstene udvindes. Alt sammen selvfølgelig med efterfølgende fabriksudsalg (borset fra på elefantbørnehjemmet, altså …)
Vi har også været til opvisning i Kandy-dance, og inde i det kæmpestore buddhistiske tempel her i byen (Temple of Tooth), hvor vi forsøgte at få et glimt af Buddahs kindtand. Eller i hvert fald æsken, hvor den ligger i. Eller – det siger de i hvert fald, at den gør 🙂

Og så lige et par billeder:

Lidt "king-coconut" - både godt at drikke og spise
Lidt “king-coconut” – både godt at drikke og spise

Besøg på te-fabrik

Hotelværelset i Kandy

15/1-2015 – Kalpitiya og Negombo:

Så har vi en overnatning tilbage, inden flyveren letter mod først Dubai og så Hamburg i morgen.
Jeg fatter ikke, at der er gået fire uger! Men på den anden side, så har vi godt nok oplevet meget. Vi har det stadig rigtig godt, men er mentalt ved at være klar til at rejse hjem og se familie, venner, kæledyr, sne mm. Så på den måde er det fint nok at vi skal hjem i morgen.

Efter Kandy tog vi seks overnatninger i Kalpitiya, nord for Negombo (hvor lufthavnen er).
I Kalpitya boede vi virkelig i palmeblade/- kokosblade-hytte helt nede ved stranden på et fantastisk resort, Palagama Beach, med meget eksotiske omgivelser. Bl.a. en strand-bar, hvor vi var meget i middagsheden, og hvor vores ældste bestilte Monty Phyton-film, som blev vist på et stort lærred på bagvæggen om aftenen. Det var virkelig eksotisk at se f.eks. Life of Bryan lige ved siden af palmebladene med lyden fra gekkoerne og bølgerne i baggrunden.

Vi bruger tit vendingen ”næste gang vi kommer herned, så skal vi … ”. F.eks. nåede vi ikke at få kørt med det sagnomspundne tog fra Kandy og ud til kysten. Heller ikke at snorkle, for vi kan ikke opdrive udstyr til fem og seksårige her. Det må vi tage med hjemmefra næste gang, for det står højt i kurs!

Vi tog lige en runde i går, hvor vi snakkede om hvad vi hver i sær havde syntes bedst om på turen, og hvad vi glædede os mest til, når vi kommer hjem. Lillesøster glæder sig f.eks. mest til at se vores hund. Og blive fri for at skulle stille op til fotos og være genstand for beundring fra fremmede mennesker. Vi synes nu hun tager det i stiv arm, og smiler pænt – hun forstår godt, at folk bare synes hun er sød.

Vi ankom til Negombo i går, og er nu her i et slags villa-hotel (med pool), Palms Villa, i udkanten af byen. Også en fantastisk by – og en sjov kontrast at komme fra et ”hide-away” og midt ind i en storby. I morges kom paven (Pave Frans) lige forbi. Sgu! Han er på et besøg til Sri Lanka/Fillipinerne, hvor han bl.a. skal velsigne et par kirker og tale om bevægelsen væk fra eurocentrismen. Ja, man kan da selv lige få sved på panden over sådan en arbejdsdag! Han velsignede lige en katolsk kirke her i baghaven (800 meter fra vores hotel). Det tog tyve minutter, så han er da effektiv. Desværre så vi ham ikke – heller ikke hans bil. Der var SÅ mange mennesker. Men vi var der! 🙂

Og så lige de sidste billeder:
Lidt fra vores kokos-hytte i Kalpitiy og vores bruser, poolen på resortet, og stranden.
Desuden vores huskat, som ungerne gav chips (med tomatsmag) og rent vand hver morgen. Den måtte selvfølgelig også gerne sove hvor den ville. Til gengæld fangede OG dræbte den et egern for os, som vækkede os om natten og åd vores håndsæbe (katten præsenterede det nedlagte bytte for os …)

Lidt fra vores kokos-hytte i Kalpitiy

og vores bruser

stranden

poolen på resortet

Hotel-liste (alle med pools):

1. Bentota/Alutgama: Riverbank Bentota Hotel: Lille hotel midt i byen, fantastisk venlig indehaver!
  2. Tangalle: Hotel Eva Lanka: det største og mest luksuriøse.
  3. Kirinda: Kirinda Beach Resort: meget primitive, men gennemførte huse, restaurant og pool. Men vi kommer der aldrig mere! Vi blev narret af indehaverne, og de var meget sælger-agtige – på den dårlige måde.
  4. Sewanagala: Hotel Sobana (30 min. i Tuk-tuk fra Embilipitiya): Rigtig flot og fornemt hotel – midt i ingenting.
  5. Kandy: Kandy View Garden Hotel: Lille by-hotel i Kandy – fantastisk udsigt. Lille og kold pool (men temperaturen er jo lavere i bjergene).
  6. Kalpitiya: Palagama Beach: fantastisk hideaway! Jeg vil tilbage!
  7. Negombo: Palms Villa: hyggeligt lille by-hotel med britisk indhaver.