dejligt tanker fra en teenager der tager på ferie med sine forældre

En teenagers tanker om og forventninger til en familieferie

teenager der tager på ferie med sine forældre

Jeg hedder Clara. Jeg er 14 år og dermed pr. definition teenager 🙂
Du kan derfor her læse lidt om en teenagers tanker i forhold til det, at holde ferie med sin familie.

Meget, meget snart er vi på vej igen!
Denne gang går turen tilbage til det smukke og unikke Sri Lanka, og som et nyt eventyr tager vi derefter videre til én af mine mange drømmedestinationer; Maldiverne!

Jeg er ved at gå ud af mit eget skind af forventningsglæde og spænding! Jeg kan slet ikke vente til det bliver juli!
Bare tanken om at vi skal afsted igen, gør mig helt vildt glad, for noget af det jeg elsker mest i verden, er at rejse! Det er simpelthen så fedt!
Jeg glæder mig til alle de nye indtryk, mødet med nye mennesker, anderledes mad, ny kultur, varmt badevand ved stranden (i modsætningen til kolde og triste Danmark) og masser af fede oplevelser!
Sri Lanka er mit yndlingsland, så det er mega fantastisk, at vi får muligheden for at komme derned igen, og opleve en anden del af landet, end den vi sidst rejste rundt i.
Jeg er spændt på, om jeg får den samme følelse af glæde og kilden i maven, som jeg havde sidst, vi var på Sri Lanka – og ikke mindst; om jeg ser landet og dets specielle goder på samme måde, som da jeg var der sidst.

Ferien starter i Hamborg

Turen til Hamborg er mega nervepirrende, for jeg ved, at dét her er begyndelsen på det, jeg længe har gået og glædet mig til, og NU er vi endelig på vej! Det er én af de fedeste følelser i verden!
Når vi ankommer til lufthavnen i Hamborg, har vi en klar rutine, som vi alle kender:
Først skal vi alle sammen på toilet,
så skal vi spise på Mc Donalds,
så er der slikindkøb,
og til sidst er det ventetiden i gaten, som er enorm nervepirrende og spændende, for nu ved vi, at lige om lidt er vi på vej!
Vi stiger derefter ombord på flyet, og finder vores pladser.
Bjørk, Pauline og jeg kæmper altid om vinduespladsen, for det er noget helt specielt at kunne sidde og kigge ned på alle de små ting, der før virkede så store.
Hvis vi bliver tørstige, kan vi bare stikke armen i vejret og sige ” exuse me, can I have a soda?” Og så kommer der meget hurtigt en stewardesse med en sodavand til én, så vi mangler ikke noget, ihvertfald ikke i særlig lang tid, for vi skal bare kalde, og så kommer de. Luksus!
I flyet er der en lille fladskærm til hver, så tiden går hurtigt med at se film, høre musik eller spille spil.

Når vi stiger ud af flyet på Sri Lanka, bliver vi mødt af den fugtige duft af troper. Den duft er faktisk min yndlingsduft!
Man kommer direkte ind i lufthavnen i Colombo, hvor folkene snakker et helt andet sprog, end det vi er vant til, og har noget helt anderledes tøj på. Kvinderne bærer den traditionelle sari, og mændene bærer den traditionelle saron.

Hvad skal vi opleve på Sri Lanka

Det første sted vi skal bo er på Palm Paradise Cabanas i Tangalle. Det perfekte sted for både børn, teenagers og voksne at holde ferie! Det var også her vi startede ud sidste gang, vi var på Sri Lanka, og der er en masse gode minder knyttet til det sted, så det bliver jo en mega fed oplevelse, at vi får muligheden for at bo der igen. Det er et helt igennem fantastisk sted.
Jeg elsker Palm Paradise Cabanas! Det er i mine øjne et af de mest fantastiske steder man kan bo, når man holder ferie på Sri lanka. Hytterne ligger næsten på stranden, så om aftenen kan vi høre lyden af bølger, og det er en meget beroligende lyd!
Har du lyst, kan du her læse om vores sidste besøg på Palm Paradise Cabanas i Tangalle.

Vi skal opleve en masse, mens vi er afsted – noget jeg synes passer meget godt til en teenager 😉 Det er f.eks. blevet arrangeret, at nogle dygtige surfere skal lære os at surfe, når vi kommer til Arugam Bay – det er jeg selvfølgelig vildt spædt på. Udfordringen er dog, at jeg aldrig nogensinde tror, at jeg kan få rejst mig op på det board. For det kan jeg ikke engang på Rosenvold strand en vindstille dag uden bølger… Men jeg giver det da selvfølgelig en chance, og prøver at tro på det så meget, som jeg nu kan, for det kunne da være vildt sejt at lære at surfe! Og ikke bare i stille vand, hvor man bliver trukket af en båd, men faktisk på Sri Lanka, hvor bølgerne er høje, og man selv skal komme frem. Det er klart en af de oplevelser, jeg glæder mig allermest til.

Jeg tror også at bestigningen af klippen i Sigiriya er noget af det, jeg glæder mig mest til! For når man står der oppe på toppen af en kollosal klippe, er det altså helt vildt at tænke på, hvor højt oppe man er! Når man står og kigger ned, får man dog lidt ondt i maven, tror jeg, men det er jo det værd. Jeg har nemlig på fornemmelsen, at udsigten er ekstrem unik og speciel, når man ser det fra den vinkel. Det er jo noget helt andet, end når man står nede for enden af klippen og kigger op. Man har meget bedre overblik over det hele!

Kataragamas religiøse festival, hvor pilgrimme en gang om året rejser tværs gennem Sri lanka for at være med, og hvor alle trosretninger mødes og er fælles om noget, er bestemt også noget jeg ser frem til.
Jeg har altid været meget fascineret af trosretninger, religiøse symboler og ritualer, så jeg glæder mig rigtig meget til at opleve denne helt vildt utrolige festival!

Det er meget muligt at de fleste børn og teenagers ville synes, at det er virkelig kedeligt at opleve en masse kulturelle ting, når man har muligheden for at dase i en kølig swimingpool. Men jeg er tværtimod taknemmelig for, at mine forældre er, som de er, og prioterer som de gør! For jeg elsker anderledes kultur, og jeg elsker at udforske nye ting. Jeg kunne ikke forestille mig en hel rejse uden lidt kulturelt! Faktisk er noget af det jeg elsker mest ved at rejse, at udforske det fremmede land, vi rejser rundt i, og det inkluderer selvfølgelig også udforskning af gamle byer, som f.eks. Anuradhapura. Der findes ingen, der er bedre til at planlægge rejser end mine forældre, for de er ufatteligt gode til at mikse lidt af det hele, så vi både får badeferie og kulturelle oplevelser.
Har du lyst til at læse om vores kommende tur rundt på Sri Lanka, kan du læse mere i min mors indlæg derom lige her.

Mine tanker om Maldiverne

Det virker næsten helt uvirkeligt, at vi skal til Maldiverne, for jeg har en forestilling om, at det er det rene paradis, hvilket jeg er meget spændt på at opleve.
Jeg ser frem til følelsen af at gå i det hvide sand, og kigge ud over det turkise vand, og jeg tror det må føles lidt som at være med i en kærlighedsfilm. Det kan godt være, at man skal bruge en dreng, som pigen kan forelske sig i i en kærlighedsfilm. Men jeg tror nu sagtens, at jeg kan leve med at forelske mig i det smukke hav, det helt hvide sand, palmerne, og det unikke undervandsliv.

Én af de oplevelser på Maldiverne jeg tror, jeg vil kigge tilbage på, er, når vi skal tage dykkercertifikat. Jeg har en forestilling om, at det må være noget helt særligt at tage et dykkercertifikat i de ubeskriveligt smukke omgivelser, som Maldiverne byder på – ihvertfald lidt noget andet, end hvis jeg tog det ved Henne strand…
Ved Henne strand kunne jeg nok (hvis jeg var meget heldig) se en makrel eller to, hvorimod jeg på Maldiverne har mulighed for at se de enestående koralrev med de smukkeste og mest unikke fisk i verden. Lidt federe end makreller, hvis jeg selv skal sige det!

Det kan godt være at der er ”nada” at lave på Maldiverne, men det generer mig overhovedet ikke! Jeg tror sagtens, at jeg kan bruge al tiden på bare at ligge og kigge ud over det paradisiske landskab, vi befinder os i.
Du kan også her læse mere om den første research min mor har lavet om Maldiverne.

Jeg har fødselsdag d. 13 august, hvilket vil sige, at jeg tilbringer min 15-års fødselsdag på en ø, der er kåret som en af verdens flotteste. Det betyder jo så, at vejret umuligt kan være dårligt, og at jeg kan tilbringe dagen på en eksotisk strand på Maldiverne. Og hvad mere kunne en teenager dog ønske sig af en ferie?

Jeg tror, det bliver en helt igennem fantastisk rejse vi har foran os – med en masse specielle kulturelle oplevelser, ny viden, badning, dykning, surfing og i det hele taget bare 5 helt vildt ubeskrivelige uger.

Jeg kommer med 100% sikkerhed til at kigge tilbage på vores rejse, og så vil jeg huske den glæde vi alle havde. Og det kan jeg allerede sige på forhånd, for man kan ikke andet end at være glad, når man har skøn kvalitetstid med sin dejlige familie i paradis.