en rejseberetning fra Sri Lanka

Familien Kruse rejser til Sri Lanka – læs deres lille rejseberetning her

sri-lanka-rejser

(Læs her vores andre 24 artikler om Sri Lanka)

Familien Kruse rejser til Sri Lanka – læs deres lille rejseberetning her.

En kort rejsebeskrivelse fra familien Kruses rejse til Sri Lanka i februar 2016.

Hermed vores rejseberetning fra en vidunderlig tur til Sri Lanka i starten af 2016.
Jeg hedder Katrine, min mand Kenneth og sammen har vi tvillingepiger, Ida og Liva, som er 7 år.

At rejse er at leve – den holder stadig.
Jeg vil her fortælle om vores tre ugers rejse til Sri Lanka. Både om forberedelserne inden turen, vores overvejelser samt hvad vi oplevede derude. Men jeg vil allerede nu afsløre, hvad vores tur har kostet, da jeg ved, at det har stor indflydelse på, om andre bliver inspireret til at føre drømmen om at rejse ud i livet.
Vores rejse kostede alt i alt ca. 52.000 kr. incl. både fly, hotelovernatninger, transport, mad og alle lommepenge til souvenirs og oplevelser. For os en absolut ok og fair pris for 3 uger i et fantastisk spændende land!

Det med at rejse og være nysgerrig på andre kulturer er nok mest min passion, men jeg har heldigvis også fået min mand med på rejseidéerne. En nysgerrighed, som vi begge har lyst at give videre til vores børn.
Min rejselyst startede for alvor, da jeg i år 2000 tog en af de klassiske jordomrejser, og rejste rundt i 5 måneder med en veninde.
Derudover kan jeg også huske første gang jeg var sydpå med min familie, det var i 1991, hvor turen gik til La Rosier i Frankrig. Jeg husker mine forældres begejstring og spænding i forhold til de nye eventyr, som de vidste ventede os, og hvordan de sad med kort over Europa bredt ud over hele stuebordet for at planlægge nye oplevelser – det var inden GPS´en var alle mands eje. Den spænding og begejstring jeg oplevede hos mine forældre i 1991, er den samme, som jeg selv mærker, når jeg planlægger en rejse. Om turen så går til Frankrig eller Sri Lanka er fuldstændig underordnet – eventyr er eventyr.

familien som rejser til sri lanka

I år 2014 var vores familie på fire i Thailand i tre uger, og det var første gang vi rejste langt med vores børn. Grunden til at valget dengang var Thailand, var fordi jeg havde været der før og dermed vidste, at det var et nemt land at rejse i. Den rejse var en succes, og det gav os lyst til mere og det gav os mod på at rejse til et land, vi ikke selv havde kendskab til på forhånd.

Turen til Sri Lanka

Inspirationen til at vi netop valgte at rejse til Sri Lanka, kom primært fra dig, Stine, og din blog at rejse med boern. Jeres forkærlighed og beskrivelser af landet var så fantastiske, og samtidig var det trygt at kunne drage nytte af Jeres viden og guidning.
Vi planlagde selv hele rejsen og flybilletterne fandt vi via Momondo, hvor ruten faldt på Hamborg – Dubai – Colombo og samme rute retur, hvor vi fløj med Emirates.
Vi har fundet inspiration i forskellige rejsebøger, dog primært Lonely Planet, samt brugt nettet til research. Hvis I ønsker at læse lidt om Sri Lankas historie, men ikke er så vilde med historie-bøger, kan jeg anbefale at I læser bogen “De Tusind spejles ø” – den er virkelig god og anbefalelsesværdig.

Vi elsker en god kombination af badeferie og oplevelser, så vores rute kom til at se således ud:

Mirissa – 4 overnatninger Hotel Vacanza
Tangalle – 5 overnatninger Palm Paradise Cabanas and Villas
Yala/Tissamaharama – 2 overnatninger Lake view Cottages
Ella – 2 overnatninger på Rock side inn
Nuwara Eliya – 2 overnatninger på Queenswood Cottage
Kandy – 2 overnatninger Cafa Aroma Inn
Negombo – 3 overnatninger på Ronny Cottage

Vi havde booket alle overnatninger hjemmefra, hvor jeg primært brugte Hotels.com og Booking.com og holdte det op mod de anbefalinger, som lå på Tripadvisor.

I min research brugte jeg længst tid på søgning efter hoteller, da jeg gerne ville finde de helt rigtige med den perfekte beliggenhed, de gode anbefalinger og selvfølgelig til en god pris – det er her de benhårde prioriteringer bliver aktuelle. Vi var godt tilfredse med vores hoteller, det var kun det i Nuwara Eliya vi ikke ville bo på igen.

Vi fandt familieværelser på alle hotellerne, og betalte fra 400 – 1000 kr. pr. nat. Vi boede ikke luksuriøst, men alle steder var der rent og pænt. Vi havde pool på to hoteller, de øvrige var uden pool.

En væsentlig detalje vi ønsker at give videre, er at tjekke om der er køleskab på værelset, da det er dejligt med koldt vand morgen og aften. På Sri Lanka drikker de nemlig ikke selv koldt vand, og det er ikke alle steder det er muligt at købe kolde drikkevarer.

Transportmulighederne på Sri Lanka er mange. Vi valgte at booke transport fra hotel til hotel via forskellige chauffører, og havde dermed ikke en fast chauffør. Derudover kørte vi med tog mellem Ella og Nuwara Eliya. Det kan også anbefales at køre med tog til Kandy, da denne tur også er underskøn.
Vi havde kun booket den første transport hjemmefra (fra lufthavnen til første hotel), resten bookede vi derude.
Da vi ankom til Colombo, var det virkelig rart og trygt, at vores chauffør stod med et fint skilt med mit navn på. Fra lufthavnen i Colombo skulle vi ud på en 4 timers køretur med første stop i Mirissa, hvilket var en lidt hård tur oven på flyrejsen, men vi sov lidt i bilen og kunne stoppe, når vi havde brug for en pause, noget mad eller toiletbesøg.

Mirissa

Mirissa var vores første overnatningssted, og er et virkelig skønt sted.
Vi boede på Hotel Vacanza, som vi varmt kan anbefale. Vi så dagligt aber fra vores altan, hvilket ikke er noget vi som sådan lige er vant til i Hasselager, så vores børn syntes,  at det var enormt sjovt og spændende. Aberne hoppede rundt på naboernes tage og gik på line på el-ledningerne, hvilket gav os følelsen af rigtig at være landet i troperne.
Måske vi var præget af, at Mirissa var det første sted, vi boede på Sri Lanka, men for os står dette sted, som noget helt specielt.
Stemningen på Hotel Vacanza levede fuldstændig op til vores forventninger, beliggenheden var skøn, og tæt på stranden – kun 2 minutters gang derfra, men dog på den anden side af vejen – og alligevel ingen larm fra biler.
Personalet var søde, venlige og imødekommende. Hotellet havde ingen pool, men til gengæld havde vi en fantastisk udsigt.
Bare det at være landet på Sri Lanka og så, at standarden levede op til forventningerne, gjorde os vildt glade. Vi tog i dén grad hul på vores ferie i den helt rette stemning.

Langs stranden i Mirissa emmede der er af hygge. Træmøblerne stod langs hele strandsiden og reggaemusikken flød ud af højtalerne. Fiskebordene fyldt med dagens fangst blev linet op langs vandkanten, og lige præcis her – med et ordentligt pladask – faldt vi for Sri Lanka og den hyggelige og afslappende atmosfære.

Fra Mirissa var vi på Hvalsafari, hvor vi så en blåhval og 600 delfiner. Trods vilde bølger var det var det hele værd, selv om alle kineserne blev søsyge og knækkede sig på stribe – jeg selv var heller ikke meget værd. Bølgerne er høje og turen lang, hvilket I skal være opmærksomme på, hvis I ønsker at tage turen sammen med jeres børn.

I Mirissa brugte vi derudover tiden på at suge til os af indtryk og smage en masse skøn rice and curry, og ellers bade i de hektiske bølger i Det Indiske Ocean.
Endvidere fik vi ayurveda-behandlinger, som ikke er at sammenligne med thaimassage, men alligevel er en skøn og afslappende oplevelse.

strandferie på sri lanka

Vi kan KUN anbefale, at I lægger vejen forbi Mirissa, som i vores øjne er et helt igennem fantastisk spot. Her er SÅ rart og stemningen totalt laidback. Et af de største plusser er, at man ikke bliver jagtet af strandsælgere. I vil opleve at befinde jer på et sted, som er udviklet, men alligevel ikke overrendt.

Tangalle/Goyambokka Beach

I Tangalle-området boede vi på Palm Paradise Cabanas and Villas, som ligger lige ned til Goyambokka Beach. Faktisk er PPC’s beliggenhed intet mindre end perfekt, da resortet ligger spredt ud over hele strandsiden ned til havet, og dermed har beliggenhed nærmest direkte på stranden.

VIGTIG INFO – OPDATERET 3. MARTS 2017.

Grundet det store antal af danske børnefamilier, som Palm Paradise Cabanas oplever indtager deres resort (beklager!), så har PPC pr. 1. marts. 2017 indført begrænsninger, så de ikke længere vil modtage familier med børn under 6 år.
De vil derudover ikke længere tilbyde ekstra senge/madrasser, og udbyder fremover kun 2 værelsestyper, som max. kan indeholder 2 voksne og 2 børn.

PPC anmoder os om ikke længere at anbefale stedet, hvilket vi hermed så undlader at gøre.

Se derfor links til andre overnatningssteder ved Goyambokka beach her, som vi dog ikke selv har erfaringer med at bo på.

Bugten ved Goyambokka strand er et smukt sted, men understrømmen og bølgerne i havet kan være lidt voldsomme, hvorfor det er et stort plus, at stedet også har en swimmingpool. Poolen på stedet var vores piger MEGET glade for.

Palm Paradise Cabanas and Villas består (som navnet også antyder) af mere moderne villaer og så meget autentiske og lidt primitive cabanas.
Vi boede i en cabana med alt den charme det indebærer at bo i en halvt åben hytte. Det var som at leve midt i naturen med lyden af bølgebrus fra havet og fuglefløjt fra alle havens tropiske fugle, som kom syngende ind i hytten tidligt om morgenen.

I Tangalle besøgte vi en skole, hvilket i dén grad kan anbefales. Vi havde medbragt aflagte kuglepenne fra Danmark, og de søde skolebørn var meget begejstrede for vores gaver. Eleverne på Sri Lankas skoler bærer hvide skoleuniformer, og alle pigernes lange, smukke, sorte hår er opsat på samme måde.
Klasselokalet var bare et stort rum, som klasserne var opdelt i. En noget anderledes skoleform, end den vi kender fra Danmark, og det var en stor oplevelse for både os og vores børn at se, hvordan en skole på Sri Lanka ser ud.
Det var en medarbejder fra hotellet, der arrangerede skolebesøget.

på toppen af bjerget ved tangalle

Der er masser af muligheder for at tage på ture ud fra stedet, og vi var også i selve Tangalle by på shopping i de små butikker og på markedet, hvor alle sanserne blev bombarderet med dufte, lyde og indtryk.
Vi tog en tuk tuk ind til selve Tangalle by, hvilket i sig selv er en oplevelse, vi kan anbefale.

Yala

I Yala boede vi på Lake View Cottage. Det var det billigste hotel på vores tur, og faktisk dermed også det mest ramponerede, men hotellet havde samtidig helt klart den BEDSTE service, som vi oplevede under hele vores rejse.
Ejeren var enormt hjælpsom og venlig, og inden vi tog videre til Ella, fik vi den mest sindssygt lækre morgenmad, bestående af lækker juice, flere fade frugt, æg og pølser samt brød og selvfølgelig nudler – ja der manglede intet.
Jeg fandt tilfældigt dette hotel via Trustpilot, fordi de fik så gode anbefaling for deres safariguide. De har den guide, der har de skarpeste øjne – “leopard øjne”!
Vi havde booket morgensafari fra hotellet kl. 4.30 – ja det er tidligt og mørkt, men det SKAL I opleve, hvis I er afsted. Det var helt klart én af vores bedste oplevelser på vores rejse til Sri Lanka.
Det er så smukt at sidde dér i jeepen og køre rundt i Yala Nationalpark, mens solen står op, og man kan iagttage, hvordan det hele bare bliver smukkere og smukkere. Bonussen var selvfølgelig, at vi så to leoparder – takket være vores guide! Vi var kun få meter fra en leopard, den lå inde i krattet og var helt kamufleret af naturen. Vi kom faktisk så tæt på, at det var helt ok at køre videre efter kort tid. Sikke en oplevelse!
Egentlig er safariture sådan helt generelt meget turistede, også mere end vi var klar over. Man kører i konvoj ind i parken, men hurtigt tog vores chauffør sin egen rute, og vi fik kort tid efter en følelse af selv at være i parken, mens vi oplevede den ubeskrivelige stilhed og natur på egen hånd.

Ella

Ella er en rigtig hyggeligt by, som har omgivelser, der indbyder til vandreture, flotte viewpoints og brusende vandfald. Der er noget for enhver og til ethvert niveau.

Vi boede på Rock side inn, og stedet var ved at blive renoveret/ombygget, hvorfor medarbejderne var lidt fraværende.
Rock Side Inn var et hyggeligt og lille sted, som havde gode og rummelige værelser med 2 dobbeltsenge. Der var rent og ordentligt, og derudover var et stort plus den gode udsigt over bjergene. Stedet lå lidt væk fra det hele, så vi oplevede ingen støj fra trafikken. Standarden var jævn og der var børnevenligt.

udsigten ved ella er fantastisk

På vores vandretur gik vi egentlig bare en tur for at opleve den smukke natur og de frodige bjerge, men det endte med vi nåede helt op på Ella Rock, som var noget hårdere og højere end forventet, men med en utrolig betagende udsigt fra toppen. Det var nok vi voksne, der satte lidt mere pris på denne tur end børnene.
Vi kunne ikke selv have fundet ruten op til toppen af Ella Rock, men vi bookede en guide på vejen. På et tidspunkt på gåturen pegede guiden over på en sandbunke og holdte fingeren for munden, som signal på at tie stille – sandbunken var et slangebo, og det var selvfølgelig for cobraslanger – vi bestemte os lynhurtigt for at gå videre, og komme væk derfra i høj fart!

Nuwara Eliya

Vi kørte med et lokalt tog fra Ella til Nuwara Eliya. Det kostede ca. 50 kr. for os alle fire, og det var incl. duften af løg fra det mad, der blev solgt i toget. Skønt, langsommeligt og meget autentisk!
Togturen mellem Ella og Nuwara Eliya er virkelig smuk. I kan sagtens nå at tage en masse billeder, da toget ikke kører særlig hurtigt. Udsigten ud over Worlds End var enestående. Tog var, for os, er en meget behagelig måde at rejse på.

togtur fra ella
I bagklogskabens lys ville jeg ønske, at vi også havde taget toget fra Nuwara Eliya til Kandy, da vejen på denne strækning var meget snørklet. På den måde havde vi haft bevægelsesfrihed på ruten, den gode udsigt og måske fraværet af kvalme…

I Nuwara Eliya boede vi på Queenswood Cottage – men det er ikke et sted vi ville vælge igen, og vi ønsker heller ikke at anbefale det.
Vi bookede Queenswood Cottage da det her var muligt at få et familieværelse, men den ene seng var ovenpå og trappen var ikke just børnevenlig, så det endte med at vi alle 4 sov i én seng.

Selve byen var dog rigtig hyggelig, og vi var på rundvisning på en teplantage incl. prøvesmagning af en masse forskellig te. Vi betalte en lille skilling, og fik en kort rundvisning, som passede til børnenes alder og tålmodighed. Der er masser af teplantager og fabrikker i området, og hvilken plantage I vælger er “same same”.

teplantagerne på sri lanka
Vi var også på Grand Hotel og få High Tea, hvilket var en æstetisk oplevelse, hvor man bliver ført tilbage til den engelske kolonitid midt i et kæmpe teselskab. Prøv det!

Kandy

I Kandy boede vi meget centralt på Café Aroma Inn, der havde en helt ideel placering, hvorfra vi kunne gå til det hele. Derudover serverede de en helt sublim kaffe, som vi kender den fra Italien.
Vi kan virkelig anbefale Café Aroma Inn – særligt ud fra placeringen – da I her får bystemning for alle pengene – også om aftenen.

Fra hotellet kunne vi gå til Temple Of Tooth og slentre langs søen. Vi overværede også den kulturelle Kandy-dance, som bød på et helt fantastisk show. Ungerne syntes, at det var sjovt at se kandyan dance, og blev underholdt på fineste facon den time showet varede.
I Temple Of Tooth så vi desværre ikke tanden 🙂 Dog er et besøg i dette tempel en oplevelse, jeg synes, I ikke bør snyde jer selv for! At være på et sådan sted er en stor oplevelse, og selve atmosfæren er helt enestående.

Kandy er en storby, som vi godt kan anbefale børnefamilier at besøge. Benyt jer evt. af byens mange shopping-muligheder, og få købt de souveniers, som I gerne vil have med hjem. Udvalget er stort, og har I piger, kan I her finde de sødeste saarier, hvilket vi også fik købt til Liva og Ida.
Vi udnyttede tiden i storbyen på både at være kulturelle, få shoppet, men også at få talt om, hvad vi oplevede på vores rejse. Bl.a. fik vi i Kandy fremkaldt mange billeder og fremstillet et album, som pigerne kunne tage med i skole, når de kom hjem. Det var dejligt at have tiden til også at få reflekteret over vores oplevelser, mens vi var afsted.

Negombo

Vi sluttede vores besøg på Sri Lanka af med et ophold i Negombo, hvor vi boede på Ronnys Cottage i en lejlighed,  og hvor programmet udelukkende stod på afslapning og badning i poolen, samt at nyde turens sidste dejlige rice and curry-retter og drikke utallige limejuice.

Vi har været meget glade for, at vi valgte at rejse til Sri Lanka. Det er et virkelig smukt land, der har meget at byde på. Den skønne, afslappende stemning, det enormt smukke højland, som er mere end betagende, og de flotte nationalparker med det rige dyreliv – og ikke mindst landets lækre kulinariske madkøkken er noget for sig.

Det eneste minus ved at holde ferie i landet, er – efter vores mening – det voldsomme hav, men sådan er Det Indiske Ocean på de kanter vel. Dog var der dage, hvor bølgerne og understrømmen var så voldsom, at vores børn ikke kunne bade der.

Af oplevelser, som vi gerne vil anbefale, var safarien helt klart den bedste – mest af alt p.g.a. leopardoplevelsen! Yala er virkelig at anbefale!
For pigerne var den største oplevelse derudover hvalsafarien, hvor de fik set delfiner og en blåhval helt tæt på!

Endvidere vil vi gerne pointere, at I ikke må snyde jer selv for en togtur!

Skulle vi have foretaget et tilvalg, ville vi gerne ville have set Sigiriya, men vi blev nødt til at foretage nogle prioriteringer. Jeg har ikke fortrudt, at vi ikke tog til Sigiriya, men det er en oplevelse jeg gerne vil have, hvis vi engang i fremtiden beslutter os for at vende tilbage.
Ellers er vi fuldt ud tilfredse med vores valg.

Næste eventyr er ved at tage form – jeg tror turen skal gå til Yucatan Halvøen i Mexico – “at rejse er at leve” – ham HC Andersen var nu en klog mand.

sri lanka

hoteller sri lanka

3 kommentarer til “Familien Kruse rejser til Sri Lanka – læs deres lille rejseberetning her”

1. Hej… super godt inspiration at hente her? Vi er en familie på 6 ( børnene er godt nok voksne)
    Vi rejser på næste lørdag og glæder os vildt.
    Vi har selv planlagt vores tur..:og også booket privat chauffør og skal rundt på øen. Vi vil rigtig gerne have nogle små gaver med til børn og voksne (værts gaver) men kan ikke rigtig læse hvad der er passende. Det kan vel også virke “fornærmende” at komme med noget de absolut ikke har brug for… er kuglepenne (som jeg har læst nogen har medbragt) ikke en skrøne at de mangler???
    Modtager gerne gode bud..: jeg har selv tænkt :LEGO…
    på forhånd tak
    Vh Berit

2. Søren arentsen

Hej
    Fantastisk hjemmeside – vi er ved at planlægge en 1mdrs. ferie i marts i landet med tvillinger på 6år, og vil høre om transportform fra Yala til Ella via Kataragama. Hvor meget rejsetid skal man forvente? Vi er også nysgerrige på temperaturen i højlandet dag og nat.
    Vh søren

1. Michael Kammerlander

Hej Søren. Dejligt at høre at du syntes hjemmesiden er fantastisk 🙂 Jeg vil anbefale du hyrer en chauffør fra Yala til Ella, vi har ikke erfaring med offentlig transport på den strækning, men det kan sikkert lade sig gøre. Mit bud er at det tager en 3 timer i bil. I kunne evt. tage en overnatning ved Galapita Rocks og finde ædelsten i floden, vores på 7 syntes det var stort i sommers – du kan evt. læse mere derom https://www.atrejsemedboern.dk/rejser-til-sri-lanka/ hvis du ikke har læst om det 🙂 – Mht. temperaturen i højlandet så regn med 25 grader i dagtimerne, som en alm. dansk sommer og køligt om aftenen og natten – måske 15 grader. Rigtig godt tur. BH Michael