Sun Siyam Iru Veli

Sun Siyam Iru Veli: En uforglemmelig oplevelse af maldivisk luksus

Annonce/Rejselyst.dk

Når alt går op i en højere enhed og bliver til uforglemmelige oplevelser, der rører sjælen. Den slags øjeblikke havde vi på Sun Siyam Iru Veli.

Skrevet af Stine/ Foto: Stine

Vi har igennem de sidste 7 år besøgt i alt 16 øer på Maldiverne, og underligt nok er oplevelsen stadig lige magisk.
Den enestående følelse af skønhed og lethed, der opstår, når vi betræder det stille paradis, og bevæger os barfodet rundt på de sandede stier, mens duften og fornemmelsen af troperne indtager hver en celle. Lykkefølelsen, når det lys, som kun findes på Maldiverne, blænder vores øjne, mens vi lykkeligt løber over sandet til det blå hav, og derefter stille sænker vores kroppe i det lune vand, der omslutter os på allerblødeste vis. Fornemmelsen af at være i ét med naturen. Dét er vores lykkeligste sted!
Alt dette – og mere til – levede Sun Siyam Iru Veli, som vi havde fået anbefalet af Rejselyst.dk, fuldstændig op til. I en smuk og luksuriøst indrettet villa beliggende direkte på stranden og med egen pool, tilbragte vi vores 4 sidste dage på Maldiverne i denne omgang, og tog hvert øjeblik ind med den største taknemmelighed over, at vi også fik denne helt igennem gennemførte oplevelse af et drømmeagtigt paradis med i bagagen.

Sun Siyam Iru Veli er en helhedsoplevelse for familier med større børn

Iru Veli er indbegrebet af fuldkommenhed.
Alt er velordnet, og levede fuldstændig op til vores forestillinger om den perfekte ferie på et maldivisk luksus resort.
Stedet oser af overskud og entusiasme, alle medarbejdere er venlige, engagerede og vedkommende. Står en person alene et sted, er der straks en medarbejder, der tjekker op på vedkommende, og sørger for, at alt er, som det skal være.
Serviceniveauet er derudover så højt, at man aldrig rigtig når at tænke én eneste anstrengende tanke.
Enhver gæst har en særlig betydning, og får lige dét ekstra i mødet med alle. Det mærkes fra det øjeblik, man sætter sine fødder på øen, hvor man modtages med musik, blomsterkrans og introduceres til sin kontaktperson, som sørger for alt for hver familie under et ophold på resortet.
Vores kontaktperson sørgede for at booke de oplevelser, vi ønskede at få under vores ophold, hentede os i en lille elbil, når vi skulle på ture, tog med som guide, da vi besøgte en lokal ø, mens han berettede om livet og udviklingen på Maldiverne. Generelt var han bare indbegrebet af ordentlighed, og den, der havde styr på ALT, så vi ikke selv behøvede at sørge for (eller huske på) noget som helst. Befriende – og i dén grad indbegrebet af luksus for mit vedkommende!

For os var Iru Veli kærlighed ved første blik, og et sted, der med det samme fik tøsepigerne til at sprudle af energi og begejstring. Skønheden på øen fik os i en tilstand af fuldstændig nærvær og nydelse, og denne gang var det hovedsageligt pigerne, der konstant var bevidste om, at hvert sekund skulle nydes på dette helt særlige sted. Når vi om morgenen gik op for at spise morgenmad, var det med bare tæer i næsten stilhed og i dagens spæde varme – omgivet af det smukkeste syn af solstråler, der fandt vej mellem palmebladene. Så snart én af os sagde noget, tyssede de andre.

Det stod ret hurtigt klart, at Iru Veli på alle måder er en fantastisk helhedsoplevelse, og samtidig også det noget nær perfekte sted for familier med større børn. Aktivitetsniveauet er højt og mulighederne for underholdning, vandsport og oplevelser i luksuriøse omgivelser er utallige.
På trods af Iru Veli’s høje energiniveau emmer resortet alligevel af en slags idyllisk ro. Det giver en harmonisk følelse af sammenhæng – efter en dag med masser af indtryk, kan man blot læne sig tilbage og nyde følelsen af tropernes afslappende skønhed, mens synet af den fantastiske solnedgang nydes til fulde.

Aktiviteter på Sun Siyam Iru Veli

Vi havde 2 beach suites med egen pool og direkte beliggenhed på stranden. SÅ smukt indrettet og virkelig lækre. Alene badeværelset var så flot en oplevelse i sig selv, at vi indimellem dumpede ned i den smukke sofa, og bare tænke ”wow!”.
Når ikke vi nød den tropiske sommerhus-feeling i poolen ved vores lækre villa, var vi i fuld gang med at nyde det varme vand, snorkling, dykning og ture ud på havet.

Dagene gik med dykning for de ældste piger, mens yngste og jeg blandt andet benyttede os af Iru Veli’s lækre spabehandlinger. Faktisk er det første gang nogensinde, vi har fået spabehandlinger på Maldiverne, og lad mig bare sige; det virker 😉 Liggende på briksen havde vi det flotteste udsyn til livet i havet under os, da gulvet vi kiggede ned på, havde frit udsyn til vandet gennem et stort stykke glas. Fineste luksus, hvor eneste irriterende element var, at vi efterfølgende fik hevet vores mobil ud af hånden, og ordre om at give spa’en gode anmeldelser på Tripadvisor. Det havde de ikke behøvet at ”tvinge” os til.

Sun Siyam Iru Veli's smukke omgivelser

Om morgenen nød vi det store udvalg af morgenmad i Aqua Orange, som er Iru Veli’s hovedrestaurant – gerne med opmærksomhed fra chefkokken, der forkælede os med ekstra frugter, da han opdagede, at vi var særligt glade for de søde mangofrugter. Derudover indtog vi en enkelt gang morgenmaden direkte i vandkanten, mens vi betragtede det smukke lys fra solopgangen.
Til frokost var der som regel altid én, der vidste, at yngstebarnet har en forkærlighed for papadam, hvorfor der blev produceret ekstra af disse, som så blev nydt til den smukkeste udsigt over stranden.

Aftenerne startede som regel med vinsmagning eller andre arrangementer på stranden – gerne akkompagneret af små, lækre snacks i form af marinerede rejer, indbagte goodies og lignende – mens vi nød solnedgangens smukke candyfloss skær, der lagde sig beroligende over øen.
Efterfølgende gik vi på de forskellige restauranter på øen, der hver især bød på forskellige smags- og sanseoplevelser – lige fra friskfanget fisk indtaget på pælerestauranten med den fineste udsigt til stjernehimlen til grillet hummer på stranden – indtaget næsten direkte i vandkanten i faklernes varme belysning og med duften af hav og en let havbrise i håret. En enkelt aften sågar med et stort, grønt stjerneskud, der drønede over himlen i baggrunden af hele dette eventyrlige scenarie!

Candyfloss stemning på Sun Siyam Iru Veli

Selvom vi de sidste par år har valgt at holde ferie på Maldivernes mere luksuriøse resorts, har vi en stor kærlighed til de lokale øer på Maldiverne, da det var på disse, vores maldiviske eventyr startede for nu 7 år siden. Af samme årsag tog vi på tur til den nærliggende lokale ø, hvor vi fik indblik i livet lige præcis her, besøgte en af Maldivernes ældste moskéer, og også gjorde et stop i en af de små lokale butikker, hvor vi købte de sodavand og snacks, som vi forbinder med alle de hyggelige oplevelser, vi har haft på de små øer. Pigerne spandt som små katte, og blev næsten nostalgiske, gamle damer ved synet og duften af det lokale.

Skumringstid på Sun Siyam Iru Veli

Hver aften var der maldivisk underholdning oppe i pool-områdets bar i form af dans og musik, og specielt festligt var det på Maldivernes nationaldag, hvor alle gav den ekstra gas med kulturelle indslag. Pigerne dansede naturligvis med, da de blev budt op, men tog halen mellem benene, da en flok russiske influencere med kolossale læber og massive brazilian butt lifts indtog dansegulvet med skrig og overdrevne bevægelser. Det gjorde de fleste andre gæster også… Jeg sad i baggrunden og betragtede det hele med et smørret grin om munden, mens jeg skiftevis krummede og vippede tæerne.
Hvis ikke det var for et par enkelte regndryp dén aften, så havde vi alligevel skullet i biografen, som er placeret under åben himmel på Iru Veli. En virkelig stemningsfuld oplevelse, som vi ellers havde set frem til, og hvor vi havde valgt filmen ”Life of Pi”, som vi havde glædet os til at vise Bjørk i selskab med popcorn og iskolde sodavand. Det må blive næste gang.

Den obligatoriske sunset-tur var en forfinet udgave, der inkluderede champagne, frisk juice og canapeer. Personalet var enormt opmærksomme og lige så begejstrede, som vi var, da vi blev fulgt af dansende delfiner, der næsten smøg sig op ad båden, og efterfølgende lavede legesyge piruetter.

Noget af det, der står stærkest for os på denne tur, er, at en af de smukkeste oplevelser vi nogensinde har haft på Maldiverne, dén fik vi på Iru Veli! Efter en aften med indtagelse af det lækreste måltid på stranden, gik vi mod bådebroen, og hoppede ombord på en af Iru Veli’s lækre både for at tage på stargazing trip – bare pigerne og jeg.
I aftenens ro sejlede vi ud til et spot uden forstyrrelser, hvor vi i stilhed lå på bløde madrasser på bådens tag, mens vi kiggede på stjerneskud ude midt på det rolige hav. Det eneste lys, der ramte os, var fra månen, der på forunderligste facon var omringet af en halo. Et øjeblik af næsten rendyrket magi, vi for altid vil huske.

Et insta-worthy farvel til Sun Siyam Iru Veli

Vores sidste morgen på Sun Siyam Iru Veli fejrede vi med manér i form af floating breakfast. Det kunne næsten ikke være anderledes; en insta-worthy afsked med ét af de mest billedskønne steder, vi nogensinde har besøgt. Vi lå så længe i poolen, som vi overhovedet kunne, mens vi talte om, at lige præcis hér, der kunne vi godt vende tilbage til!
Noget af det, der stod stærkest for pigerne, var det høje aktivitetsniveau og og graden af entusiasme, der gennemsyrede hele stedet. For de to ældste var det oplevelsen med personalet, der havde stået for dykningen og turene ud med dykkerbåden, der stod særligt positivt frem. For yngste var det følelsen af, at hun kunne bevæge sig frit rundt på øen, og så plukke løs af tilbud om aktiviteter, der medførte, at hun aldrig kedede sig.
For mit vedkommende var det en gennemgående følelse af harmoni, der satte det største aftryk.

Sun Siyam Iru Veli står for os, som ét af de aller lækreste og mest gennemførte resorts vi har besøgt på Maldiverne. Afslappet overdådighed, der næsten er for godt til at være sandt – på alle måder!

Praktiske informationer

Sun Siyam Iru Veli's båd

Hvordan kommer I til Sun Siyam Iru Veli:

Vi kombinerede vores ophold på Sun Siyam Iru Veli med et ophold på Sun Siyam vilu Reef, som ligger i en afstand derfra på 15 minutter i speedbåd.
Vil I gerne direkte fra hovedøen, Malé, til Sun Siyam Iru Veli, er dette muligt med et vandfly. Det tager 35 minutter, og er en fantastisk smuk tur.

En all inklusive pakke:

Under vores ophold på Sun Siyam Iru Veli havde vi en all inklusive pakke, der gav os flere fordele, blandt andet en besparelse på 100 dollars pr person til en spabehandling. Vi fik også en klækkelig rabat på de dyk, som de ældste piger benyttede sig af.
Derudover var der 3 udflugter med i pakken, alle de drikkevarer vi ønskede, måltider i alle restauranterne og fri afbenyttelse af minibaren.
Der kan dog være særlige drikkevarer og specielle madvarer, der skal tilkøbes.
Forhør jer ved Rejselyst.dk, som arrangerede vores rejse.

Som altid var vores rejse arrangeret af Rejselyst.dk, som havde lavet en pakkerejse til os, der kombinerede ophold på resorts, der hver især bød på forskellige oplevelser. Rejselyst.dk er eksperter på rejser til Maldiverne, og er af samme årsag virkelig dygtige til at ramme plet, når man som kunde fortæller, hvilke ønsker man har for sin rejse.
Udover Sun Siyam Iru Veli besøgte vi også Sun Siyam Vilu Reef, som er perfekt til familier med lidt yngre børn, og så fik vi derudover udlevet vores helt store drøm; Soneva Fushi.

Overvejer I selv en rejse til Maldiverne, kan I finde masser af inspiration og gode råd i vores facebookgruppe Maldiverne Rejsefællesskab.

2 kommentarer til “Sun Siyam Iru Veli: En uforglemmelig oplevelse af maldivisk luksus”