rejse til thailand phuket med børn

Har I også lyst til at rejse til Phuket med børn? Så læs med her!

rejse til phuket med børn

Overvejer I at rejse til Thailand sammen med jeres børn, kan I med garanti finde et par tips og råd til ferie i Khao Lak og Phuket i denne lille rejseberetning, som vi har fået fra Cecilie.

Cecilie var i januar 2018 på ferie i Thailand sammen med sin kæreste og deres lille baby, og hun anbefaler på det varmeste et besøg i landet, som er nemt at holde ferie i – også med helt små børn og babyer.

Rejseberetning fra Thailand

Min kæreste, jeg og vores søn Oliver på 9 mdr. rejste i januar 3 uger til Thailand.
Vi har før været i Thailand alene, men da vi nu havde en baby med valgte vi, at kontakte et rejsebureau, så vi var sikre på at få vores ønsker opfyldt.
Det var vigtigt for os at bo i gå afstand til nogle restauranter, så vi ikke skulle pakke klapvogn og baby sammen i en taxa, hver gang vi skulle ud og spise. Derudover ville vi gerne have et værelse med altan, så vi havde muligheden for at sidde lidt ude om aftenen, når Oliver var puttet, og så havde vi selvfølgelig også et budget, vi gerne ville overholde. Budgettet lå på ca. 30.000 kr. for fly og hotel i 3 uger, for os alle tilsammen.
Vi bookede gennem Toptours, som var rigtig søde og hjælpsomme, og endte med en løsning, der hed 10 dage i Khao Lak, og 10 dage på Phuket.
Vi valgte 1 skift for ikke hele tiden at skulle pakke sammen og rejse videre, men samtidig lige komme 2 forskellige steder hen. Økonomisk var det også et fornuftigt valg, da Phuket lige var en smule billigere end Khao Lak, og vi derfor fik råd til at være afsted i hele 3 uger.
Alt i alt endte rejsen med at koste 32.000 kr. for fly og hotel.

rejse med børn til phuket

Derudover brugte vi ca. 12.000kr. på selve ferien til mad og fornøjelser. Det gode ved Thailand er, at man kan leve super billigt når først man er kommet derud, hvis man har lyst til det. Dog er der jo rigtig mange fristelser og ting man nemt kan bruge sine penge på – så et budget hjemmefra er nok en meget god idé.

Khao Lak med børn

I Khao Lak boede vi på ”Apsara Khao Lak Beachfront Resort”, som er et super lækkert hotel med beliggenhed lige ned til stranden. Det var et ret “øde” område, så der lå kun et andet hotel i nærheden, og så ellers et par små lokale restauranter. Hotellet havde 2 store pool-områder, samt en børnepool. Der var et rigtig stort område med liggestole, hvor man selv kunne vælge om man ville ligge på sand, græs, i sol eller skygge. Derudover havde de ved baren et stort loungeområde, direkte i sandet på stranden, hvilket bare var et fedt sted at være, når nu vi var så meget i skyggen.

stranden ved khao lak

Der var flere restauranter på hotellet, både med buffet og a la carte. Maden var rigtig god der, men også en hel del dyrere end udenfor hotellet.
Ca. 10 min. gang fra hotellet, lå en lille bitte by med 4-5 restauranter, en bar og et lille supermarked. Selvom restauranterne ikke ligner noget specielt af udseende, skal de bestemt ikke undervurderes. Maden var helt fantastisk og samtidig også virkelig billig!

rolige omgivelser ved khao lak

Hvis I er typerne, der gerne vil bo med leben og larm, butikker, restaurantliv og menneskemylder, vil jeg ikke anbefale Khao Lak eller “Apsara Khao Lak Beachfront Resort“, da området og hotellet var helt stille og roligt. Dog; Ønsker I at nyde Thailands smukke strande og flotte natur, er det, efter min mening, et perfekt sted. Som børnefamilie er det ideelt, fordi det er så stort et område, som har masser af plads, hvorfor I ikke oplever at ligge klods op og ned af andre turister, hvorfor der også er plads til, at børnene kan lege og larme. Derudover er der både strand og pool lige ved siden af hinanden, hvilket bare er perfekt, hvis man vil lidt forskelligt.
Som sagt, var dette hotel lidt dyrere end vores næste hotel i Phuket, men det var helt klart også pengene værd.

Se her udvalget af hoteller i Khao Lak.

Phuket med børn

At rejse til Phuket med børn er spot on, hvis I har et ønske om, at tingene bare skal fungere.
På Phuket boede vi på ”Orchidacea resort”, som lå inde i byen omkring Karon Beach. Hotellet her var en del mere turistet, end det vi kom fra i Khao Lak. Der var blandt andet mange danskere, hvilket jeg personligt synes er lidt irriterende, når jeg er ude at rejse, men det er jo en smagssag.
Hotellet lå inde i byen, så der var restauranter og butikker over det hele. Efter at have været ”helt alene” den første halvdel af ferien, var det faktisk meget rart at komme hen til lidt liv og larm, så der kom lidt afveksling.
Hotellet lå oppe ad en skråning, hvilket ikke var helt ideelt med klapvogn og baby, da der var massevis af trapper men ingen elevator. Medarbejderne var dog altid rigtig søde og hjælpsomme, så det hele gik så fint alligevel. Jeg vil dog anbefale, at man finder et hotel der er liiiidt mere fremkommeligt, hvis man rejser med barn eller børn. Det er bare lidt bøvlet at skulle lokke den søde mand i receptionen til at bære klapvognen op til poolen for 10. gang.

stranden ved phuket

Se her udvalget af hoteller i Phuket

Generelt er Phuket er et rigtig godt familiested at tage hen, hvis I selv gerne vil til Thailand med små børn. De fleste restauranter har børnestole og puslepladser og tilmed masser af børneretter på menukortene.  Der er derudover en hel del ture og udflugter, som I kan tage på fra øen af, som bare kan bestilles fra dag til dag.

Ulempen ved Phuket er dog, at det er tydeligt, at der kommer rigtig mange turister. Mange af restauranterne er halvdårlige og dyre – fordi det kun er turister, der spiser der. Men hvis I bevæger jer lidt væk fra de store gader, og finder de mindre restauranter, er maden også fantastisk her. Sågar måske lidt mere lokal.

Børnevenlige restauranter i Phuket

Ønsker I selv at rejse til Phuket med børn, kan det være relevant at vide lidt om byens børnevenlige restauranter.
Selv har vi erfaring med følgende;

Red Chair: Den bedste lokale restaurant, I kan finde i Phuket. Min kæreste og jeg spiste der for første gang for 4 år siden, da vi var på Phuket, og den var bestemt ikke blevet dårlig i mellemtiden. Hvis I er glade for thaimad, er det et perfekt sted.
Pris: Meget billigt, mellem 10-30 kr. for en ret.

Horn Grill steak and seafood: Hvis I bliver lidt trætte af thaimad undervejs, og dermed får brug for noget andet, er “Horn grill” en super lækker restaurant! Især deres burgere er helt klart at anbefale.
Pris: I den høje ende, ca. 80 kr. for burger med tilbehør og 100 kr. for en bøf – dog alle pengene værd.

Otto Restaurant: Er familien i humør til lidt forskelligt, er “Otto” et godt sted. Her kan I få både græske, tyrkiske og russiske  retter, og så vidt jeg husker vist også thaimad. Det lyder en smule mistænksomt, men maden er faktisk virkelig god. Betjeningen er dog ikke noget at råbe hurra for, så I skal have lidt god tålmodighed der. OPS. Stedet har ingen børnestole.
Pris: Mellemklassen, ca. 50 kr. for et måltid.

rejse til phuket med baby

Mad til små børn og babyer

Før afrejse havde jeg været en smule bekymret for, hvordan og hvorledes vi gjorde med hensyn til mad til Oliver. Jeg havde pakket 3 pakker pulvergrød, så jeg for en sikkerheds skyld kunne lave lidt mad på værelset om morgenen, og derudover havde jeg medbragt nogle smoothies, chips samt diverse.
Pulvergrøden brugte jeg stort set ikke, da morgenmadsbuffeten var fyldt med lækre ting, som Oliver med stor glæde kunne spise; han proppede sig ganske enkelt med velsmagende retter i form af æg, brød og frugt.

markedet i phuket

Når vi var på tur havde jeg et par smoothies med i tasken – bare for at gå sikker – men oftest fik han bare noget af al den lækre frugt, som var at finde alle steder, når det var tid til et snackmåltid. Især mango og banan røg lige ned.
Når vi spiste frokost og aftensmad, fik Oliver oftest en blanding af kogte grøntsager, rejser og ris.  Alle de restauranter, som vi spiste på, var super søde til at modtage særbestillinger m.h.t. mad, der passede lige præcis til ham.
Så altså; hvad maden til de helt små børn angår, så er der absolut ingen grund til bekymring.

Transport

Transport og små børn kan indimellem være lidt af en prøvelse, men det fungerede mere eller mindre upåklageligt i vores tilfælde.

Flyveturen:

Flyveturen til Thailand er jo noget, der kan få selv den mest standhaftige mor til at tisse i bukserne af skræk. 11 timer på et flysæde, det lyder bare ikke som et drømmescenarie for nogen. Smider man så lige lidt skrig og skrål oveni, så er de fleste klar til at droppe ferie-idéen igen. Men det er der ingen grund til! Jeg har nu fløjet til USA med Oliver, da han var 4 mdr. og også til Thailand, da han var 9 mdr. . Dermed har jeg nu gjort mig erfaring med, at flyveturene slet ikke er så slemme, som jeg har gået og troet. Ihvertfald ikke i vores tilfælde.
Selvfølgelig afhænger meget af, hvilken dag man lige fanger baby på. Nogle dage er de bare pylrede og klynkende, og det kan man også være uheldig at opleve, at de er på en flyvetur. De kan have ondt i maven, have sovet dårligt og alt det man også bakser med derhjemme. Men udover det, synes jeg faktisk ikke, at et fly er så slemt igen at være på.

Når Oliver græder i bilen, er det altid virkelig svært at finde ud af, hvordan jeg skal få ham glad igen. Jeg kan ikke tage ham op, jeg skal koncentrere mig om at køre, og det hele er bøvlet. De problemer har man slet ikke på flyet. Der kan man altid tage baby i armene, og gå lidt frem og tilbage, hvis den lille fis er helt utålmodig. Der er masser af spændende ting at kigge på og undersøge, og MASSER af søde mennesker ,der smiler og laver ansigter til den lille.
De ca. 13 timer vi i alt fløj, gik meget mere smertefrit end de 1 1/2 time, vi skulle køre i bil.

Tip: Hvis det ikke er muligt at få baby til at amme/tage flaske på vej op og ned, er det min erfaring, at sutten virker lige så godt til at tryk-udligne. Oliver kunne ikke koncentrere sig om at spise nogle af gangene, så vi gav ham bare sutten, og det gik så fint.

Få her 22 råd, der kan gøre flyveturen nemmere, hvis I er nervøse for at flyve med jeres baby.

Kørsel:

Toptours havde sørget for transport til og fra lufthavnen, og fra det ene hotel til det andet. De sørgede dermed også for, at der var autostol i bilen, hvilket var rigtig rart og trygt. Når vi var med taxa til byen eller til et marked, havde vi ingen autostol, da det ikke rigtig er noget de gør i i Thailand.
I kan selvfølgelig vælge at medbringe en hjemmefra, men det havde vi ikke. Derfor holdt vi os til korte ture med taxa, og gik rundt så meget som muligt.

godt med en klapvogn når man rejser til phuket med baby

Jeg havde valgt at investere i en rejseklapvogn, da jeg ikke havde så meget lyst til, at min barnevogn skulle kastes rundt med i lufthavnen. Jeg ville gerne have en rejseklapvogn med i en ordentlig størrelse, så Oliver kunne ligge og sove lur i den, eller blive puttet i den, hvis vi spiste sent ude en aften. Jeg fandt derfor en billig, brugt klapvogn på Den Blå Avis, og det fungerede rigtig godt.
Derudover havde vi bæresele med fra Ergobaby, til hvis vi var steder, hvor det ikke var muligt at medbringe en klapvogn. For eksempel var det rigtig svært at køre med klapvogn i Karon by. Fortovene var meget små, og vejene meget ujævne. Det fungerede slet ikke! Så når vi skulle ud at spise eller rundt i byen, kom Oliver i bæreselen.
Bæreselen fungerede også rigtig godt på de restauranter, hvor de ikke havde børnestol. Så spændte vi blot bæreselen rundt om ham på en almindelig stol, så han ikke faldt ned.

godt med en bæresele når babyen bliver træt på rejsen til phuket

Lidt om tidsforskel, varmen og vacciner

En ting der havde bekymret mig lidt ved at rejse så langt væk fra Danmark var, hvordan Oliver ville reagere på tidsforskellen.  Oliver har aldrig været den bedste sover, og der skal ikke meget til før han vågner. Han havde derfor stort set ikke sovet på vej derned, og var helt overstimuleret og overtræt, da vi endelig nåede frem til hotellet. De første par dage var lidt rodede, og han vågnede på underlige tidspunkter og var frisk. Men der gik faktisk ikke mere end et par dage, før han kørte på samme rutine, som hjemmefra. Derfor var det virkelig også fedt at være afsted mere end blot 2 uger, så vi havde god tid til at vænne os til det hele, inden vi skulle hjem igen.

Der er varmt og fugtigt i Thailand, men også med hensyn til varmen gik det rigtig fint. I skyggen sad Oliver stort set kun i ble, og fik så UV dragt på, når han skulle ud og bade. De gange han fik det for varmt, gik vi op på værelset og kølede af. Af samme årsag kan det være en god idé, at I husker at booke et værelse med aircondition.

I forhold til vacciner havde Oliver ikke fået nogle, udover de almindelige vacciner i forbindelse med børnevaccinationsprogrammet, inden vi tog afsted. Vores egen læge anbefalede ingen særlige vacciner i de områder, vi rejste til, men det er der selvfølgelig altid delte meninger omkring.

Link til hvad jeg pakkede til turen

Endvidere kan I her se et udvalg af bl.a. aldersopdelte pakkelister, huskelister over hvad I bør medbringe på flyveturen, på dagsture, til stranden m.m.

Hvorfor Thailand

Jeg har altid oplevet thailændere, som værende de venligste og høfligste mennesker, man overhovedet kan møde. Og det er ingen undtagelse, når man rejser med en baby! Aldrig har jeg oplevet så børnevenlige og hjælpsomme mennesker. Stort set alle på hotellet kendte Olis navn, og kom altid og sagde hej til ham. De tog ham endda op og gik på eventyr med ham, hvilket åbenbart er meget normalt, når man rejser med små tykke babyer. Dette har jeg skrevet meget mere om her.

skønt at tage til thailand med børn

Jeg vil helt klart anbefale Thailand som feriedestination, hvis I rejser afsted som familie. Som barn har jeg selv været meget i Thailand med min familie – og nu med min egen lille familie – og det er min helt klare opfattelse, at Thailand har noget for alle.
Med mine forældre og yngre søskende har vi været meget på bådture, snorklet og kørt rundt i flot natur. Min kæreste og jeg har tidligere taget dykkerkurser, ø-hoppet og drønet rundt på scooter. Denne gang havde vi en stille og rolig tur, hvor vi ikke lavede meget andet end at slappe af, få massage og nyde tid med hinanden som familie.
Ulempen ved at tage så langt er dog, at det ikke er noget, man lige gør for en lille uges ferie. Man skal, efter min mening, have minimum 10 dage til rådighed, da turen er lang. Det gør det hurtigt til en dyr ferie, når man skal afsted hele familien. Har man små børn og mulighed for at rejse udenfor skoleferierne, hjælper det dog en hel del på prisen!

Alt i alt, er jeg personligt bare helt pjattet med Thailand. Jeg er vild med maden, vejret og menneskerne, og kan kun anbefale andre også at opleve Thailand sammen med deres børn.

I kan her læse flere rejseberetninger fra Thailand. Bl.a har vi en rejseberetning fra Anne-Li, som har været på Koh Lanta med børn.