Maafushivaru

Maafushivaru – indbegrebet af det formfuldendte, klassiske maldiviske resort

Reklame. En del af denne rejse er sponsoreret af Rejselyst.dk.

Maafushivaru i South Ari Atollen er en slags mentalt åndehul. Kigger vi på alle de steder, vi har besøgt på Maldiverne, så står Maafushivaru som et af de smukkeste.

Skrevet af Stine / Foto: Stine

”Welcome home” er de ord, der venligt strømmer os i møde fra alle sider, da vi træder op fra den båd, der har bragt os sikkert i land, og dernæst placerer vores varme fødder på den smukke træbro, der fører ind til Maafushivaru. Synet af tropeø og lyden af fantastisk stilhed omfavner os med det samme, og lægger sig omkring vores kroppe som den mest vidunderlige dyne. Det kan næsten ikke blive smukkere og mere eksotisk end dette – vores ”hjem” for de næste 4 døgn.

Udsigt til vores vandvillaer på Maafushivaru
View til vores vandvillaer på Maafushivaru

Vi er ankommet til Maafushivaru, et formfuldendt, klassisk maldivisk resort i de smukkeste og mest luksuriøse rammer man overhovedet kan forestille sig. Her er så lyst og rent, at det næsten blænder mine øjne. Følelsen af lykke overmander mig, og giver mig lyst til at græde.

Det er næsten uvirkeligt at være på Maldiverne igen efter 1,5 år, hvor tankerne om fremtiden har været præget af uvished og bekymringer, og hvor drømme og forestillinger om fremtidige rejser ligeledes har været sat på hold. Muligheden for at blive vaccineret har dog medført, at vi i vores familie har fået en oplevelse af en snert af nyfunden frihed, som vi har taget imod med stor taknemmelighed.
Selvom verden er forandret, har vi en forhåbning om, at vi med tiden finder vores egen måde at leve på i en ny virkelighed – livet fortsætter, og måske er vi nødsaget til at acceptere, at corona er en virus, som vi desværre skal lære at leve med.
Med 3,5 vaccinerede ud af 5 personer og en erkendelse af, at vi lever i en mere usikker tid, og derfor har behov for at føle os trygge i forbindelse med uforudsete problemer, havde vi ganske kort tid inden denne rejse taget fat på Rejselyst.dk, som vi førhen har været afsted med, og som er eksperter på Maldiverne. Hvor vi tidligere hovedsageligt har besøgt de lokale øer, var rådet fra Rejselyst.dk, at vi denne gang skulle give os i kast med Maldivernes underskønne resorts. Rent faktisk overlod vi fuldstændig beslutningerne til Rejselyst.dk, der af samme årsag inviterede os på nogle af de resorts på Maldiverne, som de mente ville passe til vores familie.
Maafushivaru var det første af 3 resorts, som vi fik glæden af at opleve på denne rejse. De to resorts vi efterfølgende besøgte, var The Standard Maldives og Reethi Faru.

Der findes utallige smukke ting på vores jordklode, men for mig overgår intet Maldiverne. Uanset om man besøger et guesthouse eller et resort, er oplevelsen af Maldiverne noget helt specielt, men for os lå der nu noget helt nyt i, at skulle udforske resort-livets mange muligheder og rendyrkede skønhed. Hvor de lokale øer på Maldiverne består af mange enkelte elementer, er et resort en helhedsoplevelse. Det er et finpudset scenarie, som mest af alt ligner det paradis, de fleste muligvis drømmer om at opleve. Af samme årsag vil vores rejseberetninger fra vores resort-besøg mere handle om, hvordan ophold på resorts opleves, end de kulturelle oplevelser, som kan findes på de lokale øer.

Stranden på Maafushivaru

Maafushivaru

Fra det øjeblik vi sætter vores fødder på Maafushivaru, er vi ikke tvivl om, at vi i dén grad er ankommet til et luksusresort. Her er usandsynligt smukt og overdådigt på en afdæmpet, smagfuld og behersket facon, og de billedskønne omgivelser sætter rammerne for den stemning, som skabes af de enormt kompetente medarbejdere, hvis fornemste opgave ganske tydeligt er, at give hver eneste gæst en enestående oplevelse af at være værdsat og vigtig.
Vi får en kølig drink i hånden, velduftende vaskeklude til at friske os op med, og bliver derefter præsenteret for køkkenchefen, da de på Maafushivaru er orienteret om, at vores yngste har cøliaki. Vi informeres om, at intet er umuligt på dette sted, og at alt vil kunne blive tryllet frem i glutenfri udgave. Vi er paf! Normalt er dette et kæmpe issue, når vi rejser, men her er det blot et lille skuldertræk og et høfligt buk, og så er der styr på det!

Smuk natur på Maafushivaru
Smukke Maafushivaru

Maafushivaru er med sine 350 m. længde den mindste ø, vi nogensinde har besøgt. Størrelsen gør oplevelsen hyggelig og intim, og øen kan nemt gåes rundt i løbet af 5 minutter.
Turen fra receptionen til vores vandvillaer er derfor kort, og foregår ad sandede stier, omgivet af frodig beplantning, hvor duften af tropiske blomster blander sig med en skøn følelse af forventningens glæde.
Vi træder ud på den flotte gangbro, og kan herfra kigge ned i det klareste blå vand til begge sider, indtil vi når frem til de mest smagfuldt indrettede vandvillaer, vi nogensinde har set.
Glasdøre fra både stue og badeværelse fører ud på en stor terrasse med direkte adgang til det mest magiske og uimodståelige vand. Inden vi får set os om, er Bjørk allerede på vej ned ad trappen, der fører ned til vandet – uden at have klædt sig af og uden at sige ét eneste ord. Hun kunne simpelthen ikke vente længere!

Udsigten fra badeværelset i vandvillaen

At bo i en sådan vandvilla er at udleve drømmen! Om aftenen bliver vi lullet i søvn af de stille bølger, der beroligende slår ind mod vandvillaens pæle, og om morgenen vågner vi til den flotteste udsigt nogensinde, og bliver dermed på allerfineste facon husket på, hvor vi befinder os. Vi vågner tidligt. Her er så stille. Det faste morgenritual bliver helt naturligt som det første, at skubbe glasdørene til side, gå ned ad vandvillaens trapper, hvor vi lader os synke helt ned i det blødeste og flotteste vand, der findes i det Indiske Ocean. I total stilhed. Og med en overvældende følelse af at være i ét med naturen.

Vandvillaen er indrettet på en måde, der virker beroligende. De blafrende gardiner i altandøren sender lun vind ind på sengen, der er placeret lige foran døren, og får os til at drømme os hen i den smukke og lyse udsigt, der på skønneste vis indfanger havets farve. Her er uvirkeligt smukt.

Det er tydeligt, at intet på Maafushivaru er overladt til tilfældighederne – lige fra omgivelser til indretning og serviceniveau.
Mens vi bruger dagene på at gå på opdagelse, og har travlt med at fortabe os i alt det, som Maafushivaru kan tilbyde af aktiviteter, idyl, skønhed, livsnydelse og tid sammen, bliver vores våde badetøj og rod sirligt lagt sammen og ryddet op, sengene redt flere gange dagligt, og minibaren fyldt op. Om aftenen er lyset i villaen blevet dæmpet og gardinerne trukket for, når vi nærmer os sengetid – alt sammen naturligvis ganske diskret, så vi ikke opdager det – så vi, når vi lægger vores hoveder på puden, fuldstændig bekymringsfrit kan falde i søvn til den beroligende lyd af vandskvulp lige under os.

Pigerne bader i det glasklare vand foran vores vandvilla

Der hviler en særlig stemning over Maafushivaru. Ingen blander sig i ens gøremål, der er styr på alt, og den ro, der hviler over stedet, smyger sig fredeligt om én, og forplanter sig i løbet af ganske få timer. På en måde føles det en smule, som at befinde sig på sin egen tropeø.
Vores 4 døgn på øen går med at betragte omgivelsernes og havets skønhed, snorkle ved det fine husrev, paddleboarde, bade, snakke, gå små ture, fange eremitter, og tage alle indtryk ind. Hver morgen er massevis af babyhajer på jagt efter føde, og vi kan begejstret betragte dem jage deres bytte helt inde ved vandkanten.

Om eftermiddagen svømmer eagle rays rundt inde ved vores vandvilla – side om side med farvestrålende, tropiske fisk i alverdens størrelser.
Aftenerne tilbringer vi oppe i pool-området, hvor stedets DJ spiller musik, som får os til at være fuldstændig stille, mens vi betragter den smukke nattehimmel og de lysende fakler på stranden.

Aftenstemning på Maafushivaru

Selvom Maafushivaru efter min opfattelse er et resort, der bedst egner sig til par og familier med store børn, så blev det – ud af de 3 resorts vi besøgte i denne omgang – rent faktisk vores yngstes favorit-resort. Jeg mistænker, at det har noget at gøre med pool-området og alle de iskolde og velsmagende strawberry-iste, som hun konstant bælledes i sig. Hver gang hun havde tømt sit glas, stod der på forunderligste vis straks en opmærksom medarbejder fra baren lige ved siden af hende, og spurgte, om hun mon kunne tænke sig en ny.
Maafushivaru har uden tvivl det flotteste pool-område, vi nogensinde har set, og poolen er også resortets samlingspunkt. Med hovedbygningen, der står flot i baggrunden, og strand og hav i forgrunden, kan man få timevis til at gå med blot at betragte omgivelserne, mens man ligger i det svalende vand, og nyder de kolde drinks, som man konstant bliver tilbudt af de venlige medarbejdere.

Maafushivaru's smukke swimmingpool

Mad og drikke på Maafushivaru

Det er også omkring poolen, at hovedrestauranten ligger. Vi havde hjemmefra bestilt Half Board plus, som er en fordelagtig løsning, der ikke findes på særlig mange resorts, og som i dén grad kan anbefales.
Med Half Board Plus kan man frit kan gå ombord i det store og lækre udvalg af morgenmad og aftensmad i buffeten, og derudover bestille fra et stort udvalg af drikkevarer. Det eneste vi derfor skulle købe under vores ophold, var frokost, og her kunne vi sagtens nøjes med fried rice til 10 dollars pr. person.
Med Half Board Plus følger dog også muligheden for at få gratis High Tea, som består af en slags små, lækre samosas, som sagtens kan stille den lille sult.

Masser af glutenfri mad på Maafushivaru

Buffetmad er vel et emne, som altid kan være til diskussion, men jeg må indrømme, at Maafushivaru har et virkelig lækkert udvalg. Udover den temmelig høje kvalitet på maden er alle medarbejdere enormt opmærksomme og høflige.
Da vores yngste barn har cøliaki, og da vi ikke tidligere har gjort os de store erfaringer med ophold på resorts, havde jeg, som sædvanlig, pakket halvdelen af min kuffert med glutenfri produkter. Det viste sig at være næsten komplet spild af plads i min kuffert, da både den venlige køkkenchef og restaurantchef konstant stillede sig til rådighed, og diskede op med diverse glutenfri retter efter Bjørks ønske. Derudover var udvalget så stort, at der altid var noget at vælge imellem, hvilket er en drøm for en familie, der rejser med et barn, der har særlige behov, når det kommer til mad. Det medførte, at jeg kunne læne mig tilbage og bare slappe fuldstændig af, uden at skulle bekymre mig om løsninger.
Selvom maden skal hentes i buffeten, er det alligevel noget helt særligt, at der både indenfor og udenfor er dækket hyggeligt og smukt op alle steder, På den måde har man hele tiden en følelse af at spise i flotte og lidt ekstravagante omgivelser. Om morgenen valgte vi et skyggested under træerne, og hver aften valgte vi at sætte os ude ved vandsiden, så vi kunne høre og fornemme vandet.

Restauranten på Maaafushivaru
Hovedrestauranten på Lti Maafushivaru

Vi havde også fornøjelsen af, at tilbringe en aften på Moodhu Grill, som tilbyder sydasiatisk mad – anrettet og serveret på allerfornemste facon. Moodhu Grill er en lækker og eksklusiv restaurant, hvor man får følelsen af at sidde midt ude på havet i den lune aftenbrise, omgivet af levende lys og med en personlig tjener, der yder den allerbedste service. Mens vi spiste de lækreste og mest velsmagende retter, sippede til vores kølige cava og kolde sodavand, og nød den lune brise fra havet og synet af alle lanterne, der lyste inde på stranden, blev vi enige om, at vi måtte være verdens heldigste mennesker.

Moodhu Grill

Når ferie bliver en sindstilstand

Det er ingen hemmelighed, at oplevelsen af smuk natur og det at være på særlige steder, påvirker vores sanser, rører de fleste, og har en fantastisk effekt på vores evne til at reflektere og sætte tingene i perspektiv. Af samme årsag havde jeg derfor endnu en gang en oplevelse af, at både Maldivernes – men i særdeleshed også Maafushivaru's – særlige stemning og skønhed på blot ganske kort tid transformerede sig til en slags sindstilstand.
At have følelsen af at være lige præcis dér, hvor alt er godt, og går op i en højere enhed, gjorde mig dog samtidig smerteligt bevidst om, at tid ikke er noget, som kan fastholdes – uanset hvor krampagtigt jeg forsøgte at fastholde alle de små lykkestunder, der opstod helt af sig selv, mens vi var på Maafushivaru. Vigtigheden af at være i stand til at nyde hvert øjeblik, at være nærværende, og dyrke følelsen af total lykke, stod pludselig klokkeklart.
Jeg tudede derfor konstant ungernes ører fulde af ”husk nu at være til stede i øjeblikket!”, ”Er I klar over, at I befinder jer på ét af verdens smukkeste steder?”, ”Lagde I mærke til hajerne? og ”Man må ALDRIG undervurdere en solnedgang på Maldiverne!”. Til sidst nåede de næsten at sige det, inden jeg selv åbnede munden – selvfølgelig med glimt i øjet og en vis snert af ironi i deres stemmer. Men! Når det så er blevet sagt, så KAN jeg ganske enkelt ikke forestille mig, at det findes smukkere noget andet sted i verden.
Når solen gik ned på Maafushivaru, blev selv vores børn grebet af magien, og var stille for en stund. Lyset over Maldiverne ændrer sig, og en verden af candyfloss dukker frem. Roen, der sænker sig, stilheden og duften af tusmørke.
Vi bestemte os derfor for, at få den ultimative solnedgangsoplevelse ude på havet ombord på Maafushivaru's lækre båd, hvor vi fik udleveret håndklæder og skænket champagne og sodavand, mens vi sad på det øverste dæk. Den lune brise og den skønneste solnedgang var den absolut perfekte måde at slutte endnu en smuk dag af på.

Sunset cruise

Tid er også luksus

Jeg tror, vi er mange, der drømmer om at opleve en verden, der ligger langt fra vores til tider halvgrå hverdag. Maafushivaru skuffer ikke, når det kommer til forestillingen om den perfekte verden, der er som taget ud af en drøm om paradis. Det er i hvert fald første gang, vi har været på et luksusresort på Maldiverne, hvor standarden generelt ligger væsentligt over noget, vi tidligere har oplevet – uden at det på nogen måde virkede kunstigt eller anstrengende. Intet er til besvær, og følelsen af umådelig lethed og bekymringsfri stemning forplanter sig hurtigt til hver en celle i kroppen.
Luksus er naturligvis et vidt begreb, og kan dække over mange ting, men lige præcis dén følelse; boblen af lethed og lykke, frihed og ingen bekymringer – dét forestiller jeg mig, er luksus for de fleste.
Endvidere har begrebet gennem årene fået en ny betydning, i hvert fald for mit vedkommende. Tid er blevet en luksus. Særligt tiden med vores børn.  At man så samtidig kan befinde sig i eventyrlige omgivelser, og ikke skal yde nogle former for service, ikke lave mad, gøre rent, være slave af rutiner og deadlines, og ikke behøver at nå noget praktisk, men bare kan ”være” i de mest vidunderlige omgivelser, svarer noget nær til at være i himlen.
For mit vedkommende er der naturligvis lysår til forskel fra min hverdag og til et ophold her på Maafushivaru, hvor jeg end ikke når til punktet, hvor jeg skal løfte så meget som et øjenbryn. Sådan lidt ironisk kunne jeg derfor ikke andet, end at trække lidt på smilebåndet ved tanken om vores ankomst, hvor vi blev budt ”velkommen hjem”. Hvis détte var mit hjem, ville jeg ikke så meget som eje et eneste gråt hår eller poser under øjnene. Jeg ville til gengæld være evig fuld af overskud og ligge 20 år under min kropsalder. Jeg véd det bare 😉

Smukke farver på Maafushivaru

Praktisk info

• Maafushivaru ligger i South Ari Atollen i en afstand på ca. 100 km. fra lufthavnsøen i Malé. Har I booket et ophold på Maafushivaru, vil I blive taget imod af en medarbejder, når I lander i lufthavnen, som vil sørge for, at jeres bagage bliver checket ind til det vandfly, som vil bringe jer ud til resortet. Er der ventetid, vil I blive kørt over til Maafushivaru’s lounge, hvor I vil kunne nyde forfriskninger, indtil I kan komme med jeres vandfly.
Vandflyterminalen - vandflyet, der skal bringe os til Maafushivaru
Vandflyterminalen – vandflyet, der skal bringe os til Maafushivaru
  • Maafushivaru er en lille privatejet ø, som udelukkende består af et stort hotel. Der er altså ingen lokale indbyggere på en resort-ø, men udelukkende hotelpersonale og turister. Alt er velordnet, rent og luksuriøst. Her er swimmingpool, buffet og både strand- og vandvillaer – lige præcis, som man ser i reklamer.
    Maafushivaru er et ”barfodsresort”, hvor der opfordres til, at man sætter skoene fra sig, når man ankommer, hvilket giver en vidunderlig laid back følelse og den ønskelige forbindelse til naturen.
    Der er selvfølgelig ”regler” om, at man skal iklæde sig tøj, når man indtager sine måltider, men derudover kan man reelt gå rundt i bikini dagen lang.
    Det giver en fantastisk følelse af frihed, når man kan gå barfodet omkring, og bare hoppe i vandet, når man har lyst.
  • Der findes flere måder at bo på, når man besøger Maafushivaru; Smukke, smukke Beach Villas med og uden egen pool, og ligeledes større huse i 2 plan med egen pool (Duplex Villas), der ligger direkte ud til den fine strand med det kridhvide og bløde sand.
    Vandvillaerne findes med og uden egen pool, og alle har en trappe, der giver direkte adgang til havet.
    Har I helt små børn, vil en Beach Villa eller Duplex Villa være ideel, da den ligger med direkte adgang til stranden. I vil derfor ikke skulle bekymre jer om højder og trapper, som er tilfældet ved vandvillaerne, men kan i stedet lade ungerne løbe frit rundt.
    I kan på Maafushivaru's hjemmeside se de forskellige villaer.
Vores vandvillaer på Maafushivaru
  • Man behøver ikke at medbringe kontanter, når man har booket et ophold på Maafushivaru. Ønsker I at købe noget, som I ikke har betalt hjemmefra, bliver det blot skrevet på en regning, som så opgøres og betales, inden I forlader resortet.
  • I troperne er der naturligvis myg, og derfor er det vigtigt, at I medbringer myggespray, så I kan forebygge myggestik. Alternativt kan myggespray købes på resortet. På Maafushivaru og andre resorts sprayer man dog mod myg, og vi oplevede ikke at blive stukket, mens vi var på øen.
  • Skal jeg nævne én ulempe ved Maafushivaru, så er det, at øen – trods sin lille størrelse – er en smule svær at gå rundt om. Dette fordi, der til den ene side ligger små, grove sten, som blokerer en smule, og som kan være svære at gå på barfodet. Det skyldes højst sandsynligt erosion, som naturligvis er umulig at undgå.
  • Maafushivaru er et luksusresort, hvilket også afspejler sig i prisen. Vi havde 4 overnatninger på resortet, og bookede vores ophold via Rejselyst.dk.
    Hvis I selv ønsker et ophold på Maaafushivaru, er prisen betinget af flere faktorer; hvor mange personer I er, hvordan I ønsker at bo, om I skal have all inklusive, hvornår på sæsonen I ønsker at rejse o.s.v. Jeg vil derfor anbefale jer, at I kontakter Rejselyst.dk for et tilbud, der matcher jeres families behov.
    Ønsker I selv at opleve Maldiverne, kan I se nogle af Rejselyst.dk's rejseforslag til Maldiverne her.

Aktiviteter på Maafushivaru

Paddleboard fra stranden på Maafushivaru
  • Drømmer I om at opleve følelsen af, at kunne koble HELT af, og samtidig nyde fornemmelsen af at have en idyllisk tropeø næsten helt for jer selv, så er Maafushivaru et god bud på dette ønskescenarie.
    Man kan vælge at lave ingenting, og bare tillade sig selv, at nyde serviceniveauet, stilheden og den ubeskrivelige skønhed. Noget, som vi måske kun alt for sjældent giver os selv lov til.
    Der findes dog masser af aktiviteter på Maafushivaru, og er man på Maldiverne, bør man udnytte alle givne muligheder for at opleve naturen, samt de indtryk og ”once in a lifetime-oplevelser”, der findes lige præcis her.
    Inspiration kan selvfølgelig findes alle steder, men på Maldiverne er den konstant til stede – specielt i form af naturens vidundere, som lever i havet. Særligt for South Ari Atollen er tilstedeværelsen af hvalhajer, og har I en drøm om at svømme med disse gigantiske, men fredelige dyr, så kan dette ønske altså indfries på Maafushivaru. For os har det altid været en af de livsoplevelser, vi har haft til at ligge højt på vores liste. Efter lange diskussioner endte vi dog alligevel med at vælge denne oplevelse fra, da vi med tiden har fået et lidt anderledes syn på under hvilke omstændigheder og på hvilke vilkår, vi ønsker at svømme og dykke med havets dyr.
    Måske vi på et tidspunkt i fremtiden får muligheden i andre sammenhænge.
  • Maafushivaru har eget vandsports- og dykkercenter. Det er derfor muligt at foretage alle former for dykning, og ligeledes dyrke forskellige former for vandaktiviteter.
    Vandet ved Maafushivaru er enormt flot, hvorfor også en tur med kajak eller på stand up paddle-board er en virkelig skøn aktivitet. Har I helt små børn, er en tur i en ”Glass Bottom Boat” en virkelig god aktivitet.
    Er I nybegyndere ud i snorkling, kan I derudover tage på snorkelsafari i selskab med en marinebiolog. Er I erfarne, kan I selvfølgelig selv udforske husrevet. Der ligger timevis af underholdning lige her.
    Derudover kan I tage på fisketure, snorkle med manta rays, tage på sunset cruise og diverse andre spændende ture, der naturligvis involverer havet.
  • Maafushivaru er, som nævnt, en meget lille ø, og har I lyst til at løbetræne, er vilkårene derfor ikke de bedste langs stranden. Til gengæld har øen et tjekket fitness-center, hvor I kan få afløb for trangen til både løbe- og styrketræning, mens I har udsigt udover havets flotte farve.
  • Der er ikke deciderede børneaktiviteter på Maafushivaru, og dermed heller ikke Kids Club eller en pool med vandrutchebane. Resortet emmer af ro og balance, og tilbyder masser af aktiviteter, der involverer havet. Børn er MERE end velkomne, men aktiviteterne vil aldrig være i form af vandleg med bomber i poolen, danseshows med bamsefigurer og børnedisco. Til gengæld vil jeres børn blive behandlet, som er de verdens vigtigste personer, og I vil have fred og ro til at tilbringe hvert sekund sammen som familie.
Lti Maafushivaru fra gangbroen ved vandvillaerne.
Maafushivaru fra gangbroen ved vandvillaerne.
Hovedbygningen på Maafushivaru

Er I selv lige så vilde med Maldiverne, som vi er, eller er I interesserede i at opleve Maldiverne, kan I på Facebook melde jer ind i gruppen Maldiverne Rejsefællesskab.
I kan her dele ud af jeres erfaringer, stille spørgsmål eller få inspiration og hjælp til planlægning af jeres rejse til Maldiverne fra andre, som selv har kendskab til at rejse rundt i landet.

Ønsker I at læse om resten af vores ferie på Maldiverne denne sommer, kan I her læse om vores oplevelser på The Standard Maldives og Reethi Faru.