cochin

Sydindisk stemning og seværdigheder i Kochi i Kerala!

kochi

Fra Tamil Nadu til Kochi i Kerala.

Et besøg i Kochi i Kerala i Sydindien blev afslutningen på vores rundrejse i Tamil Nadu i sommeren 2019.
Kochi havde vi valgt at besøge, fordi vi havde hørt så meget godt om området, men derudover var det også herfra vi kunne flyve videre mod Maldiverne, som var vores næste destination.

Køreturen fra Valparai i Tamil Nadu og til Kochi i Kerala var lang! 7 timer var vi undervejs, men det var samtidig en spændende tur, der tog os igennem nye landskaber og miljøer, og som dermed gav os et nyt billede på den sydlige del af Indien. Den store kontrast mellem Tamil Nadu's tørkeramte natur og Keralas frodige flodmiljø var enorm. Det var næsten som at køre fra en ørken og ind i en oase. Floder, rismarker, massevis af palmer og tropeskov, samt en natur af en helt anden karakter end den, vi oplevede i Tamil Nadu, dukkede nu op og blev generelt mere og mere fremtrædende, som turen skred frem.
At Kerala er en yndet turistdestination ses tydeligt – ikke fordi staten ikke oser af autenticitet og ægte indisk livsstil, men levestandarden her virker til at være væsentligt højere end i Tamil Nadu, og er et synligt bevis på, at turismen blomstrer i denne delstat.

kochi kinesiske fiskenet
De kinesiske fiskenet.

Da vi kørte ind i selve Fort Cochin området, blomstrede et mere moderne bymiljø helt tydeligt frem. Her var masser af larm og liv, turister, hoteller, restauranter og moderne butikker, der tydeligvis henvendte sig til fremmede gæster.

fort kochi
“The Tower House” set fra den lille handelsplads, hvor de lokale ihærdigt forsøger at sælge smykker og krimskrams.

The Tower House

Vi havde booket et ophold på “The Tower House“, et gammelt, men nænsomt restaureret hotel fra det 17. århundrede, med en perfekt beliggenhed direkte ved Fort Cochin og ud til de store berømte kinesiske fiskernet, som Kochi netop er kendt for. Så snart man nærmer sig disse store fiskenet, bliver man dog mødt af en sværm af mennesker, der stikker hånden frem, og beder om penge – just in case man skulle komme til at klikke på sit kamera! Lige i overdrevet nok, og muligvis også et tegn på, at for mange turister lægger vejen forbi. I det hele taget er det store området omkring det ellers smukke og stemningsfulde hotel præget af larm, turisthalløj og massevis af kaos, hvilket er en smule ærgerligt. Stemningen er skøn, men det er svært at finde ro på selve hotellet, da larmen trænger igennem de tynde vægge på alle tider af døgnet, hvorfor det er et must at medbringe ørepropper, hvis man er let-sovende eller larmfølsom.

fort kochi
“The Tower House” er indrettet i vaskeægte kolonistil.

“The Tower House” er holdt i en virkelig smuk kolonistil, og de mørke, knirkende trapper og gulve, de smukke træmøbler, de gamle billeder på væggene, og alt det skønne interiør passer perfekt sammen, og er medvirkende til at danne den helt rette stemning af gammel tid. Værelserne er bedårende – sirligt indrettet med stilrene møbler og gamle senge med træudskæringer.
Hotellets stil er fuldkommen gennemført, og dermed spot on hvis man er på jagt efter følelsen af gammel tid! Her er rart at være, og personalet er utrolig høfligt, venligt og hjælpsomt. Dog kniber det en smule med engelsk-forståelsen, hvilken dog alligevel har sin charme, hvis man er i overskud 🙂 Bestiller I en kom kaffe, så bliv ikke alt for overraskede, hvis I i stedet modtager en kom the 😉
“The Tower House” foregår alt på vaskeægte indisk facon, hvilket i dén grad har sin charme, men man skal blot ikke have forventninger om vestlig standard. Her gasses de mange myg om omkring skumringstid, og det foregår på den måde, at en dreng løber rundt med gas i en slags skål, der ryger hele hotellets areal til med gift. Ligger man i poolen, mens dette foregår, er man ved at blive kvalt.
Internettet fungerer dårligt – men på den anden side; hvad skal man også bruge internet til, når man er på ferie et smukt sted, der byder på masser af aktiviteter 🙂

kochi fort
Et af vores smukt indrettede værelser på “The Tower House”.

Kochi

Stemningen i Kochi er rigtig skøn, og området byde både på historie og masser af muligheder for at opleve. Udbuddet af restauranter er stort, hvilket ganske sikkert skyldes de mange turister, som lægger vejen forbi. Kochi er altså veludviklet og på mange måder mere gearet til turismen end Tamil Nadu.
Et besøg til Kochi – sammen med et ophold på “The Tower House” – er også et tilbageblik på en del af historien, som er præget af koloniseringen, samtidig med at byen har formået at følge med udviklingen. I bund og grund er Kochi dermed også en helhedsoplevelse, der på mange områder har det hele.

fiskenet
De kinesiske fiskenet og de lokale fiskere side om side.

Hvor vores fokus i Tamil Nadu havde været på de gamle templer, var vi i Kerala mere optaget af, hvad denne delstat er særligt kendt for. Vi var derfor meget interesseret i at opleve et kathakali-show, som er en klassisk indisk dans – en meget kunstnerisk form for dans og fortælling med farerige ansigtsudsmykning, masker og dragter. Historiefortællingen er lærerig på flere måder, da tilskuerne aktivt og undervejs i fortællingen bliver sat ind i udtryksformer, hvad der foregår (og hvorfor), og samtidig beretter om gamle sagn. Det er en meget fremmedartet og speciel oplevelse – særligt fordi det hovedsageligt er mænd, der spiller alle rollerne. Dermed fremstår figurerne store og en smule voldsomme, hvilket giver nogle temmeligt modsatrettede indtryk.

dans i kochi
Kathakali-show

Vi prøvede de forskellige restauranter af i området omkring Fort Kochi, og både kvalitet og pris hang fint sammen. Særligt “Rasoi Fort Cochin” kan anbefales, og ligger i gåafstand fra “The Tower House. Her er det muligt at mæske sig i alle former for lækre sydindiske retter til en god pris.
Når vi ellers bevægede os rundt i området, enten gik vi, eller også tog vi en tuk-tuk – ofte til den nette sum af 10 kr. for os alle 5. Der var altid en driver, der bød sig til.

kochi dans
Kathakali-show

Vores rejse rundt i det sydlige Indien var ved at nå til vejs ende, og efter 16 dage med indisk mad og masser af oplevelser i områder, som lå langt fra resten af civilisationen. Vi havde derfor et behov for at opleve lidt storbyliv, og savlede samtidig efter vestligt junkfood og at få indfriet vores lidt mere materialistiske behov. Vi tog derfor en taxi ind til “Lulu Mall” i Kochi, som viste sig at starte op på et af de største udsalg på året, hvorfor vi holdte i kø blot for at få lov til at komme derind. Lulu Mail har tidligere været omtalt som værende et af de største indkøbscentre i Indien, hvorfor vores forventninger også var store. Da først vi kom derind, måtte vi dog sande, at det blot mindede om et af vores store centre i Danmark. Til gengæld var vi konstant “centre of attention” for de fleste andre kunder, der gerne ville i kontakt med vores lyshårede unger.

aftensmad kochi
“Rasoi Fort Cochin” – namme nam mad. Kan virkelig anbefales.

Rent faktisk er Kochi på listen over byer, som LonelyPlanet anbefaler at besøge i 2020, hvilket ikke er uden grund. Der er masser af stemning og seværdigheder at komme efter. Den smukke kolonistil og de kinesiske fiskenet er blandt de ting, som Kochi særligt er kendt for. De store kinesiske fiskenet er er levn fra den tid, hvor kineserne bragte disse til landet. Fiskenettene bruges stadig på traditionel facon, hvilket er lidt pudsigt. De er både historiske, smukke og effektive. Dog synes vi måske, at fiskenettene er en smule opreklamerede, da de virker til at have mistet deres magiske touch på grund af de kommercielle hensigter. Vi oplevede ganske enkelt næsten at blive flået for penge, inden vi nærmede os disse, og har af samme årsag ikke skønne billeder derfra, som kan forevige vores nærkontakt.
Omkring havnepromenaden skulle det dog være muligt at få lov til at opleve selve fiskeriet på helt naturlig facon, og sågar måske få lov til at hjælpe med at trække fiskene op. I kan læse mere om dette her:

Kochi – de gamle kinesiske fiskenet og hvad man ellers kan få for en 10’er!

Stemningen i Kochi er, som nævnt, virkelig dejlig, og byen er faktisk – efter indisk standard – ret flot. Rundt omkring er der smukke huse og forskellige små skønheder.
De store vaskerier med det farverige tøj, der hænger til tørre på de enormt lange snore er måske også en lidt særlig seværdighed. Det gamle fort og de forskellige gamle bydele er også ofte det, der anbefales at opleve på en tur til Kochi.
Derudover vil vi anbefale at opleve et Kathakali-show.

Vi vil gerne retur til Kerala, men i så fald skulle det være for at tage en tur med husbåd ned ad de smukke floder. Skulle I selv være interesserede heri, kan I læse om, hvordan dette foregår her:

Med husbåd ned ad Backwaters – og tæt på befolkningen i Alleppey!