Felidhoo

Felidhoo – søvnigt maldivisk lokalsamfund og muligheden for at lave ingenting!

Felidhoo er stille ø-liv på hovedøen i Vaavu Atollen, hvor man mestrer kunsten at lave absolut ingenting.

Skrevet af Stine/ Foto: Stine

Felidhoo er hovedøen i Vaavu Atollen. Dette skal man dog ikke lade sig narre af; der sker absolut intet på øen. Til gengæld er det muligt at opleve et søvnigt lille maldivisk lokalsamfund på tæt hold, og ligeledes få en følelse af at have et stykke af paradis helt for sig selv – det var i hvert fald vores oplevelse, da vi var de eneste turister på øen, og samtidig boede direkte på den lille bikinistrand. Felidhoo’s bikinistrand har kridhvidt sand og glasklart vand, der et par skridt ude i vandet giver direkte adgang til det flotte rev, hvor havskildpadder, farverige fisk, eaglerays og hajer svømmer rundt. Alt sammen pakket ind i frodighed og grønne palmer, der med sin svajen i vinden fuldender det billede, man kan have af en bounty-strand. At snorkle her er det smukkeste tidsfordriv! Det siges, at delfinerne danser forbi på revet ud for bikini stranden om morgenen, men vi var desværre ramt af regn og blæst 3 ud af 4 dage, og fik derfor ikke hilst på. Til gengæld kom vi HELT ned i gear, da vi befandt os på Felidhoo, hvor vi blev mestre i kunsten “at lave ingenting”.

felidhoo lokal ø i vaavu atollen

Vaali Beach Lodge, vores guesthouse på Felidhoo

Efter at have tilbragt først 6 døgn på Maafushi og dernæst 4 døgn på Fulidhoo, sejlede vi videre til Felidhoo.
Vi havde booket 4 døgn på Vaali Beach Lodge, en lille oase med beliggenhed direkte på den smukke bikinistrand.

vaali beach direkte på bikini stranden

Da vi ankom til havnen på Felidhoo, blev vi hentet af det høflige og venlige personale, der straks fik bugseret al vores bagage op på en stor trækvogn, hvorefter vi bevægede os hen til det hyggelige lille guesthouse, som ligger ganske tæt på selve havneområdet – og som skrevet; direkte på bikinistranden, hvilket absolut er et stort plus!
Til vores store overraskelse blev vi informeret om, at vi var de eneste turister på øen, så vi havde vores guesthouse og stranden helt for os selv. Det var en lidt speciel følelse – og vel måske også det, som de fleste rejsende drømmer om; et lille stykke ensomt paradis uden nogle former for forstyrrelser.

Udover Vaali Beach Lodge's fantastiske beliggenhed, er personalet på guesthouset indbegrebet af den maldiviske venlighed. Mens vi blev checket ind, blev der blev serveret kølig juice og plukket bananer til ungerne fra stedets bananpalmer, og alt blev afstemt, så det passede til vores behov.
Spisetiderne lå ret sent, men da vi var de eneste gæster, lavede de det bare om, så det passede ind i vores rytme.
Da vi bookede et ophold på Vaali Beach Lodge, havde vi lavet en forespørgsel i forhold til mulighederne for glutenfri mad, da vores yngste datter har cøliaki, og de havde informeret os om, at dette var noget, de ville forsøge at imødekomme på bedste vis. De viste os derfor, at de havde købt glutenfri cornflakes, og kokken kom derudover med mange forslag til retter, der kunne tage hensyn til Bjørk.

bjørk bliver forkælet på vaali beach lodge

Kokken på “Vaali Beach Lodge” fandt hurtigt ud af, at Bjørk’s livret er papadam, som er tynde chips-agtige brød lavet af linsedej, så han serverede utallige af disse til hvert måltid. Indimellem fik han næsten sved på panden for at følge med hendes efterspørgsel, og som dagene gik, blev Bjørk mere end forkælet af personalet på “Vaali Beach Lodge”. Når hun i eftermiddagsstunden sad og spillede kort med sin fætter, spurgte hun høfligt køkkenpersonalet, om der måske var nogle papadam tilbage fra frokosten, hvorefter der hurtigt blev tændt op i frituren, og kogt nye papadam, som hun indtog med et taknemmeligt smil på læben. Når hun var tørstig, løb de efter drikkevarer, og da de fandt ud af, at vi gerne ville have cola light, søgte de i alle butikkerne på hele øen for at købe disse. Da de ikke kunne skaffe cola light på selve Felidhoo, fik de sejlet en kasse til øen fra hovedøen Malé.
Hver eneste dag blev vi spurgt ind til vores ønsker, og der blev ligeledes konstant checket op på, om vi var tilfredse med det hele, om Bjørk var ok, og om maden smagte os. Det er sådan noget, der gør en mor glad, når det er første gang man rejser ud med en sygdom i bagagen, der muligvis kunne være en forhindring i forhold til at opleve og rejse frit uden for mange bekymringer hvad helbredet angår.

Værelserne på Vaali Beach Lodge er simpelt og smukt indrettet. I første omgang kunne vi ikke finde badeværelset, og blev lidt forvirrede – indtil personalet trak gardinet ved det store vindue til side, og billedet af det smukkeste udedørs-badeværelse åbenbarede sig! Herude lå Bjørk dagligt under bruserens stråler og den åbne himmel, mens hun legede med sine Schleich-alfer, og skrålede med, når der blev kaldt til bøn.

værelserne på vaali beach

Vores værelser blev gjort rent to gange dagligt, og der var fuldstændig styr på rene håndklæder, sæbe, shampoo m.m.
Desværre regnede det en del de fleste dage, mens vi var på Felidhoo, men hvis vi var ude at gå en tur, og dermed ikke var hjemme til at få bragt vores tøj og andre ting i tørvejr, havde personalet sørget for at hænge vores tøj til tørre under et halvtag eller fjernet vores tørrestativer med badetøj, så tøjet stadig kunne hænge i læ. For mig et tegn på omtanke og en høj grad af ordentlighed, hvilket også var indbegrebet af den stemning, der gennemsyrede “Vaali Beach Lodge”, og som er medvirkende til, at man som gæst bare føler sig ekstra godt tilpas.

I skumringstiden satte vi os hver aften ned til stranden, og omgivet af palmer, bølgesus og synet af eremitter, der pilede hen over sandet, kunne vi her nyde den smukkeste solnedgang og synet af de små fiskekuttere, der tøffede ud over havet.

skumringstid felidhoo

Om aftenen sad vi alle længe i restauranten, der ligger udenfor, men som er overdækket. Der blev tændt lys og hygget om os, spillet musik og sørget for, at vi intet manglede, når vi sad og læste, snakkede eller spillede spil til lyden af regn eller bølgerne, som vi kunne høre slå ind mod stranden.

hygge om aftenen i restauranten vaali beach lodge

Det smukkeste husrev vi oplevede i Vaavu Atollen

For dem, der søger ro og en stemning af ensomt, tropisk paradis, er Vaali Beach Lodge det perfekte getaway. Da vi havde stedet helt for os selv, havde vi en overvældende følelse af, at befinde os i vores helt egen verden.
Revet ved bikinistranden på Felidhoo var derudover det flotteste, vi oplevede på Maldiverne i denne omgang. Det var en helt magisk verden at snorkle rundt her, hvor revet gik direkte ned i det, der lignede et uendeligt dyb. Det virkede næsten overvældende, og på første tur derud trak vores 10-årige ret bestemt i bremsen- ja, hun bakkede faktisk bagud – stak hovedet op af vandet, hev snorklen ud af munden, og sagde meget bestemt; ”Dér får du mig dæleme ikke med ud!”. Efter lidt ”ståen i stampe”, tog vi dog alligevel hinanden i hånden, og snorklede så langs revet – med den vildeste afgrund til én side og den sikre kyst til den anden, og under os åbnede der sig det vildeste syn; stimer af eventyrlige og farvestrålende fisk i alle former og størrelser, koraller og solens stråler, der lavede et fantastisk spil i vandet. En fantastisk undervandsverden, der åbnede sig på Felidhoo, dér på vores eget lille stykke af paradis!

undervandslivet ved felidhoo

Det koster et ophold på Vaali Beach Lodge

Vi havde booket to dobbeltværelser og havde så fået en ekstra opredning på et af værelserne, hvilket fungerede perfekt.
Rent prismæssigt er et ophold på Vaali Beach Lodge mere end fair, ja faktisk synes vi sågar, at det er ret billigt!
Et værelse for 2 personer koster ca. 700 kr. i døgnet inklusiv morgenmad, og bestiller I med fullboard (det vil sige morgenmad, frokost og aftensmad), så er prisen ca. 900 kr. Vi vil klart anbefale at vælge fullboard, da vi havde svært ved at finde andre steder, hvor det var muligt at spise på øen. Endvidere var maden varieret, og de gjorde meget ud af, at måltiderne skulle være hyggelige.

på vej til bikini beach fra vaali beach lodge

Felidhoo's stille ø-liv

Der er 4 beboede øer i Vaavu Atollen; Keyodhoo, Fulidhoo, Thinadhoo og Felidhoo, og vi var så heldige at besøge de 3 sidstnævnte. Keyodhoo, Felidhoo og Thinadhoo ligger derudover stort set lige ved siden af hinanden, hvorfor det er nemt at komme fra ø til ø. Vi gav 25$ for at blive sejlet fra Felidhoo til Thinadhoo, og da vi alle 10 ikke kunne være i samme båd, sejlede de os ad 2 omgange, hvilket kun tog 5 minutter.
Hver eneste lokale ø vi indtil videre har besøgt på Maldiverne, har vist sig at byde på forskelligheder. På trods af at de alle er lokale øer, er stemningen fra sted til sted selvfølgelig alligevel ikke ens, hvilket er en berigelsen, når man tager på ø-hop på Maldivernes atoller.

pigerne hygger i byen på felidhoo

Felidhoo har naturligvis også sit eget særpræg og sin helt egen stemning. I dette lille lokalsamfund leves livet i et roligt tempo, og stilheden er næsten øredøvende. Fiskeri virker til at være hovedbeskæftigelsen. På havnen arbejder fiskerne på de store fiskekuttere, og havnen er også det eneste sted, der i få øjeblikke har lidt ”up-tempo”. I byen stille og sandede gader ligger de små købmandsbutikker, som mere ligner gamle kiosker med alskens krimskrams. Udenfor ligger købmændene og tager en lille lur i de små netstole, lavet af metal og fiskegarn, som findes i alle maldiviske gader. De springer dog gerne op og holder særåbent for os, hvis man har brug for varer i deres butikker.

købmændene på felidhoo

Befolkningen på Felidhoo er venlige, imødekommende og hjælpsomme, og når vi spurgte en tilfældig om vej, blev vi næsten taget i hånden og fulgt til målet.
Dog mødte vi også for første gang nogensinde på Maldiverne en person på gaden, som var alt for påtrængende i forhold til at sælge os sine varer. Det har vi aldrig tidligere oplevet under vores ophold på Maldiverne, hvor vi som regel har mødt mennesker, der ikke er pågående – dog skal der vel ganske sikkert være en første gang for alting 🙂

Skal vi sammenligne Felidhoo med Fulidhoo, som vi befandt os på inden vi tog til Felidhoo, oplevede vi helt klart Felidhoo som en ø, der er en kende mere konservativ i sin livsstil. Hvor stemningen på Fulidhoo er mere loose og ung, virker Felidhoo mere ensidig og præget af søvnigt ø-liv.
På trods af at Felidhoo var den mest stille oplevelse af alle på vores ø-hop på Maldiverne, var øen sjovt nok et par af teenagernes favorit-ø! Dette selv om vi ikke benyttede os af nogle af de aktiviteter, man ellers altid kan købe sig til på en lokal ø. Måske det skyldtes, at stemningen på “Vaali Beach Lodge” var enormt hyggelig, og at beliggenheden var virkelig god. Det, at der ikke rigtig var mulighed for at foretage sig en masse forskellige ting medførte dog også, at vi selvfølgelig tog os tid til at snakke rigtig meget med hinanden, læse bøger, grave hinanden ned i sand, bade, snorkle og bare “være” – hvilket jo i bund og grund er det allervigtigste!
Selv om følelsen af at befinde sig i et lokalsamfund på en lille ø langt væk hjemmefra er overvældende, er alt på Felidhoo alligevel overraskende velfungerende. Øen har en ATM, så I kan hæve penge her, der er et sygehus og også flere små butikker.

Aktiviteter på Felidhoo

felidhoo bikini beach

På trods af, at Felidhoo er hovedøen i Vaavu Atollen, var det – ud af de 4 øer vi besøgte – alligevel her, at der blev udbudt færrest aktiviteter.
Skulle I dog komme til at kede jer i det stille paradis og ved revet på den flotte bikinistrand, er det naturligvis muligt at bestille diverse ture ud til det omkringliggende område. Det er muligt både at fiske, besøge en sandbanke og også at dykke. Der er dog ikke noget dykkercenter på Felidhoo, men til gengæld er det muligt at bestille et dyk på dykkercentret på nabo-øen, Keyodhoo, som ligger ganske tæt på Felidhoo, og som kan ses fra bikinistranden. Dog virkede dykkercentret på denne ø ikke som et center, vi havde lyst til at benytte os af, da de var meget langsommelige i forhold til at vende tilbage på vores henvendelser.
At komme på fisketure, sandbankebesøg o.s.v. kan sagtens bestilles via Vaali Beach Lodge, men blev ikke relevant for os, da det regnede og blæste en del, da vi var på Felidhoo.

Se her vores lille dronefilm fra Felidhoo. Bagved ses Thinadhoo og den lille ø overfor bikinistranden er Keyodhoo:

Vores dage på Felidhoo forløb stille og roligt uden en masse planlagte aktiviteter, og gav os de små indtryk, som alligevel efterlod et billede af den del af verden, vi befandt os i. Om morgenen gik vi rundt om øen, hvor vi blandt andet betragtede de muslimske kvinder lave morgengymnastik i vandet iført burkini, og samtidig hilste vi på de mange mennesker, der dyrkede andre former for motion rundt omkring, inden solens stråler for alvor bragede igennem.
Turene rundt på øen bragte os forbi steder, der bugnede af smukke strandskaller og skønhed, men også forbi øens losseplads, som absolut ikke var naturvenlig, og hvor alverdens bras blev sendt til afbrænding uden hensyntagen til miljøet. Sådan har det været på alle de øer, vi har besøgt på Maldiverne. Maldiverne ved, at deres øer er truet af klimaforandringerne, men det er absolut ikke alle steder, at man har styr på graden af den forurening, man selv (og turisterne!) skaber. Det paradoksale var, at vi – samtidig med, at vi oplevede hvordan de håndterede affald – også stødte på ildsjæle, som var i gang med at redde korallerne, der lige var knækket af, men som ved en hurtig indsats blev bundet på nogle levende, så de langsomt kunne udvikle sig igen.

Sådan kommer I til Felidhoo

Det er muligt at komme til Felidhoo med færge eller speedbåd fra Malé, Maafushi eller Fulidhoo.

Med offentlig færge: Afgang søndag, tirsdag og torsdag kl. 10.00 fra Malé, varighed på 5 timer og en pris på 5 dollars hver vej. Retur med færge til Malé hver lørdag, mandag og onsdag kl. 8.45.

Med speedbåd: Afgang fra Malé eller lufthavnen hver søndag, mandag, tirsdag, torsdag og lørdag kl. 11.00 til en pris på 65 dollars pr. person pr. vej. Varighed på 1 time og 15 minutter.
Retur fra Felidhoo kl. 14.30.

Med privat speedbåd: Vi har her kun afgang fra Fulidhoo, da vi bookede Kinan Retreat til at sejle os fra Fulidhoo til Felidhoo. Vi betalte 180$ for sejlturen, hvilket dog godt kan gøres billigere. Dog var vi 10 personer afsted sammen, hvorfor vi valgte at prioritere en stor båd.
Bestemmer I jer for, at I gerne vil opleve Felidhoo, så kontakt det guesthouse, I booker jeres ferie på, og forhør jer om prisen for transport.

havnen på felidhoo

Det skal man vide, når man besøger en lokal ø på Maldiverne

• Befolkningen på Maldiverne er muslimer. Dette har ingen betydning, hvis I booker et ophold på et resort, men til gengæld er der et par regler, som skal efterleves og respekteres, hvis I vælger at holde ferie på en lokal ø.
    Felidhoo er en lokal ø, og da indbyggerne er muslimer, er det vigtigt, at I respekterer de lokale regler. Bad kun i bikini på bikinistranden og iklæd jer tøj, som dækker ned til knæ og albuer, når I bevæger jer rundt på øen.
    Man må gerne bade på alle strandene, men vælger I at bade på andre strande end bikinistranden, skal I iføre jer tøj, der dækker ned til knæ og albuer.
  • Husk myggespray! På resorts behandler man ofte mod myg, men dette er ikke tilfældet på de lokale øer.
  • Der er en ATM på Felidhoo, men det kan muligvis være en god idé at medbringe et par dollars.
  • Der er er et par små købmænd på Felidhoo, men da udvalget af restauranter ikke er vanvittigt stort, kan det være en god idé at bestille fullboard på det guesthouse, hvor I booker jeres overnatning.
  • Af religiøse årsager sælges der ikke alkohol på Felidhoo. Indtagelse af alkohol er strengt forbudt.
  • Der kaldes til bøn fra den lokale moské flere gange dagligt, hvilket kan høres. Også tidligt om morgenen.

Læs her:Alt det I bør vide, inden I rejser til Maldiverne

Tanker om værdien af at lave ingenting

en fisker på felidhoo

Nogen er vilde med følelsen af at være på mere isolerede steder, andre knapt så begejstrede. Selv kan vi godt lide at være på steder, som byder på en atmosfære og stemning, der er unik, og som har noget, man ikke rigtig finder andre steder. Og lige præcis dette særlige har Felidhoo på en meget underfundig måde. Dog skal man ikke være bange for stilhed og en snert af noget ensomt.
Vores teenagere var – på trods af den fuldstændig stille ro – vilde med stedet, men måske det også skyldes, at vi rejste sammen med deres fætre og kusine, og at de dermed havde nogen at dele oplevelsen og være sammen med. Eller også efterspørger vores børn muligvis blot mere ro og plads til at lade tankerne flyde, end vi velmenende forældre måske forstår.

Drømmer I om at bo på en næsten øde paradis ø, hvor der er mulighed for blot at “være” i virkelig smukke omgivelser, så er Felidhoo absolut at anbefale. På Vaali Beach Lodge, hvor vi boede, gør de meget ud værdien af at lave ingenting, og blot nyde naturen og roen, som selvfølgelig frigør en masse energi og afstresser. På mange af de maldiviske øer lever man i overensstemmelse med naturen, og bruger blot sin sunde fornuft. Her er der ikke tale om modefænomener, som det meget smarte fænomen “niksen” er lige p.t., men blot at følge det, der er helt naturligt – et liv i balance uden de store forstyrrelser fra resten af den moderne verden. Herude virker man til at være temmelig ligeglad med de fænomener, som hersker i den fortravlede, vestlige del af verden. Her har man ikke nogle udprægede ønsker om at være “firstmovere” på nye begreber, men blot en helt naturlig forståelse for sund livsstil, balance og en naturlig fornemmelse for, hvad der er godt for sjælen. Det synes jeg faktisk godt, at vi kan lære af! At turde lytte til vores mavefornemmelse og at sætte os selv i situationer, hvor vi er tvunget til at lave ingenting!
Et ophold på Felidhoo vil give jer muligheden for lige præcis dette; nemlig at “nikse” 😉

clara på bikini beach felidhoo

På Facebook finder I gruppen Maldiverne Rejsefællesskab.
I kan her dele ud af jeres erfaringer, stille spørgsmål eller få hjælp til planlægning af jeres rejse til Maldiverne fra andre, som selv har kendskab til at rejse rundt i landet.

I kan på vores hjemmeside læse mere om vores andre artikler fra tur til Baa-Atollen på Maldiverne sommeren 2016. Endvidere poster vi løbende nye rejseberetninger fra vores tur til Maldiverne sommeren 2019.