USA med børn 2.del – afslapning og strandferie i Florida

roadtrip med børn turen går til florida i usa

Læs her 2. og sidste del af familien Nørtofts rejseberetning, hvor turen går til Sanibel Island, Key Largo, Key West og Miami, og hvor strandferie og afslapning er i fokus. – 1. Del kan læses her

Sanibel Island

Søndag d. 11.10.15 tjekkede vi ud af Floridays, og kørte mod Sanibel Island, som vi havde fået anbefalet af www.atrejsemedboern.dk.

Vi tog lidt morgenmad på McD, og kørte i ca. 3 timer. Det var en fantastisk flot tur i bil, og vi kørte gennem smuk natur og så dyreliv på vejen mod Sanibel. En rolig og smuk tur, hvor vi tog os tid til at suge alle indtryk til os.

Da vi nåede Sanibel Island, tjekkede vi ind på ⇒ Holiday Inn (se flere billeder og priser her) ⇐, og gik direkte på stranden. Der var fyldt med muslingeskaller og pelikaner, og stedet var præget af en rolig og eksotisk stemning.
Vi slappede af ved stranden, samlede smukke skaller, badede i poolen og indtog aftensmaden i restauranten, som var utrolig lækker.

afslapning ved stranden med børnene

Vi sov kun 1 nat på Sanibel Island, men stedet er bestemt anbefalelsesværdigt, hvis man har brug for at koble helt af.

Holliday Inn er et ganske udemærket hotel, men minder lidt om et motel, som man ser i film. Beliggenheden var perfekt, men vores værelse var á la 1980’erne og ektremt kitchet.
Med paradiske omgivelser, kunne vi dog godt se bort fra 80’er-kulisserne.

på vores roadtrip kom vi forbi sanibel island

Everglades

Da vi dagen efter begav os sydpå, slog vi et smut forbi Everglades.
Turen til Everglades var præget af en fantastisk natur, og vi var meget betaget af stemningen i de små byer, vi kørte igennem, da vi kørte væk fra hovedvejen.

Vi kørte til Everglades Alligator Farm, Florida City, og tog med en airboat ud på floden.
Det var et lille og intenst sted, hvor man hurtigt kunne få et overblik. Der var sumpe, hvor der var fyldt med alligatorer, slanger og lizards.
Vi fik et fint indblik i hvordan man avler alligatorer, da de havde et avlsprogram, som skulle sikre de truede dyr. Der var mange små og nuttede alligatorunger, og vi kunne med egne øjne se, hvorfor arten ikke længere er så truet.
Kristine fik fingrene i en masse kryb, og nød at nusse med slangerne og fodre krokodillerne med kyllinger.
Det er en oplevelse vi rigtig gerne vil anbefale. Tjek Everglades Alligator Farms hjemmeside for pris.

Da vi kørte fra Everglades mod Key Largo, slog vi et smut forbi KFC – bare lige for at prøve at spise noget mad derfra. Det skulle vise sig at være en ok beslutning, for de rester, vi havde tilbage fra både mad og drikkevarer, kom vi til at nyde godt af, da det viste sig, at vores kreditkort p.g.a. max-hævning var blevet spærret!
Vi var ikke bevidst om, at et kort kunne blive spærret ved maxbeløb, og fik et chok! Vi havde inden rejsen ikke tjekket grænsen for, hvor meget man må hæve på en måned, og der er åbenbart en grænse på 25.000 kr. Learned the hard way! Og da jeg havde brugt mit kort til fly, hoteller og shopping, var det blevet låst.
Vi kunne spise rester til dagen efter, men var mere bekymrede i forhold til, hvor vi skulle overnatte, nu vi ikke havde en krone på lommen.

Vi fandt et forfærdeligt og usselt hotel, Bayside Inn, som var møgbeskidt og fyldt med insekter, kravl og skolopendere overalt, men som lod os overnatte uden forudbetaling, mod lovning om, at vi nok skulle stå op om natten og kontakte vores bank i Danmark. Som sagt, så gjort, og banken fik hurtigt åbnet for vores kort.

Suiten vi sov i på Bayside Inn var skrækkelig. Jeg havde været på toilet om natten, og da jeg vågnede næste morgen, lå der døde insekter i bunden af sengen.
Næste morgen skyndte vi os at betale regningen, og løb så hurtigt vi kunne mod bilen og med kurs Key West!

Key West

Da vi ankom til Key West, følte vi os igen i ”sikker havn”. Vi havde læst os frem til, at vi der kunne komme på delfinsafari, hvilket var vores datters helt store drøm!
Det var en beslutning, som vi aldrig nogensinde kommer til at fortryde, og også en slags drøm, der gik i opfyldelse.

Det var meget tidligt på dagen, da vi tog afsted, og især Kristine var træt. Vi tog derfor forbi Dunkin Donuts, og købte 24 donuts for 11 dollars, og sukkerchokket fik liv i hende.
Vi havde ikke på forhånd bestilt plads på båden, og vi kan i bagklogskabens klare lys godt se, at vi var yderst heldige, at vi var der uden for højsæsonen. Ellers havde det helt sikkert ikke været muligt for os at komme med.
Kaptajnen på båden var en fantastisk fyr at sejle med. Udover os var et ungt tysk par med på delfinsafarien.

Jeg må endnu engang understrege, at det uden tvivl en af de fedeste oplevelser, vi nogensinde har haft. Den respekt bådene udvist overfor dyrene var fantastisk. Mangel på respekt for naturen og dyrenes vilkår, er netop grunden til, at vi undgår at besøge Seaworld etc.
Efter at have set “Blackfish” er vi nemlig blevet kureret for at skulle støtte op om den måde, man behandler dyr på i fangeskab.

delfinsafari med børnene i usa

På delfinsafarien blev der taget hensyn til alt, og vi fik lov til at opleve havets smukke skabninger i naturlige omgivelser. Delfinerne svømmede rundt om bådende, og da vi sad der i fronten af båden med fusserne udover kanten og med udsigt til naturens skønhed, svømmede en delfin pludselig op under vores fødder, og kiggede direkte op på os. Den blev der et stykke tid, og svømmede så videre.
Det var SÅ rørende og vildt at opleve den form for “kontakt”, og et magisk øjeblik, vi aldrig glemmer.
Mens vi sad der, fuldstændig blæst bagover af oplevelsen, dukkede der pludselig en kæmpe havskildpadde op ved siden af båden. Vi kunne næsten ikke røre os, frøs et øjeblik, og nød så bare synet af dette fantastiske dyr!

Efterfølgende hoppede vi i vandet med snorkeludstyr, og så de flotteste og mest farverige fisk og koraller helt tæt på.

Vi tog derefter en pause tæt på en af øerne, hvor vandet var lavt, og fik lært “the stingray schuffle”. Nødvendigt, hvis nu der skulle ligge en rokke i sandet, så vi ikke kom til at træde på den og blev stukket.

nyder vandet på vores roadtrip i usa

Da vi når i land igen, takker vi mange gange for en fantastisk dag med uforglemmelige oplevelser på stribe fra klokken 9.30 til næsten 14.00.

Vi betalte 350 dollars for en dag på vandet, hvor de helt store seværdigheder var i centrum, og hvor vandet og den friske frugt vi indtog på turen smagte himmelsk. Nå ja, vi bidrog jo også lige med 24 donuts 🙂

vi svømmer med børnene

Da vi takker af, anbefaler vores kære kaptajn at vi indtager et måltid på B.O. Fishwagon – og hvor var det godt!
Stedet lignede noget, der var løgn; gammelt skrammel og nummerplader ude foran, fiskenet, der lå og flød, der var fyldt med mennesker, og 2 kokke fes rundt i et lille rum med friturer og varmeplader.
Køkkenet var dog clean, hvilket gav lidt ro.

Vi fik serveret en himmerigsmundfuld, og det var de bedste onionrings, pomfrittes og sandwiches, vi nogensinde har smagt. Serveret i et kaos af høns, der gik frit rundt og hoppede op i skraldespandene, mens ejeren forsøgte at skræmme dem væk ved at sprøjte vand på dem. En fed oplevelse og virkelig lækker mad!

spiser et sjovt sted med børnene

Trods verdensmesteroplevelserne, valgt vi ikke at overnatte i Key West, men bestemte os for i stedet at tage direkte til Miami og nuppe 2 overnatninger der.

Miami

South Beach
På vej mod South Beach røg vi ind i det vildeste uvejr. Vi har aldrig oplevet noget lignende, og kunne ikke se en hånd for os, så meget regn kom der. Regnvejret på de kanter vi befandt os i, er ikke at sammenligne med de danske byger.

så gik turen til miama på vores roadtrip med børn usa

Vi havde ikke booket nogle overnatninger i South Beach, og kørte forbi Hilton for at tjekke, om de havde værelse, men var alt optaget. ⇒ The Savoy Hotel (se flere billeder og priser her ⇐ havde heldigvis plads.

The Savoy Hotel ved Miami Beach var endnu en skøn oplevelse, og vi fik en lækker lejlighed inkl. morgenmad til 2, med mængder, der sagtens kunne mætte 4 munde.

Vi vil anbefale ALLE, der skal til South Beach, at bo på The Savoy Hotel, hvis man har mulighed for det.
Alt emmer af lækkerhed, og beliggenheden er lige ved stranden. Derudover er stedet gennemsyret af et super serviceniveau og lækker mad.
Vi betalte 360 dollars for 2 overnatninger for 4 personer, og 20 dollars for carservice og parkering. Rigtig fin pris for den standard.

Onsdag d. 14 slappede vi af ved poolen og stranden. Vi spiste en fantastisk frokost på hotellet, som havde en enestående beliggenhed og derudover en fantastisk service.

Om aftenen spiste vi på en mexikansk restaurant, og ungerne fik en kokosnød de gik og drak af på vejen tilbage til hotellet.

Melbourne

Torsdag d. 15. stod vi op og fik fantastisk morgenmad. Dernæst fik vi bragt vores bil direkte til hoveddøren, pakkede den, og tog mod ⇒ Radisson Suite Hotel Ocean Front(se flere billeder og priser her ⇐ i Melbourne. Et sted, som vi havde fundet ved et tilfælde, da vi gerne ville være så tæt som muligt på Orlando, når vi skulle hjem. Vi havde derudover aftalt, at vi ville slappe så meget af, som det overhovedet var muligt, inden vi skulle hjem og igang med hverdagen.
Stedet oste af stemning, og vi blev straks betaget af synet af flyvende Pelikaner i solopgangen og papegøjer i palmerne.

Vi ankom til det mest fantastiske hotel. Lige i vand kanten, 4 stjernet og med service i højeste klasse. Vi fik en kæmpe lejlighed med panoramaudsigt i begge rum. Vi lod os opvarte, og spiste lækker frokost ved poolen – faktisk proppede vi os så meget, at vi ikke kunne spise aftensmad.

gpd udsigt i vores lejlighed på miami

Dagen efter benyttede vi, at hotellets beliggenhed var ved den flotteste strand, og vi blev vasket godt og grundigt af bølgerne, der var lige så skønne som dem, vi oplever ved vesterhavet. Det var store badedag ved både hav og pool – fuldstændig i børnenes ånd.
Om aftenen spiste vi på et lokalt grillhouse. Ganske udemærket og afslappet, uden de store armbevægelser, men med god service.

Om lørdagen tog moderen sig en velfortjent slapperdag ved poolen med en bog. Unger og mand kørte en tur i området. Sidst på eftermiddagen tog vi i biografen, og så “Goosebumps”. Det var en fantastisk film og en rigtig god oplevelse at tage i biografen sammen. Det forudsætter selvfølgelig naturligvis, at alle familiens medlemmer forstår engelsk.

afslapning hele dagen

Vi fik masser af popcorn med smør og ostesmag og kæmpe sodavand. Så igen fik vi ikke aftensmad, ingen af os kunne klemme noget ned.

Søndag d. 18 blæste det, og der var nærmest storm. Da vejret ikke var til at vi kunne være udenfor, valgte vi at tage i biografen igen og se “Hotel Transylvania”. Denne gang uden popcorn.
Bagefter kørte vi på Texas Roadhouse – og det fortrød vi ikke. Vi blev budt velkommen med masser af peanuts (i skaller) og blev vist hen til bordet, hvor der igen stod en kæmpe spand med peanuts. Vi kunne se bøfferne i en montre, så man kunne bare vælge lige præcis den bøf man ville have. Det var et fantastisk måltid, og deres ribs var de bedste, vi nogensinde har fået. Der var lækker salat og godt tilbehør. Og så var det ikke dyrt.
Da vi havde spist, tog vi tilbage på hotellet og hyggede, og fik pakket kufferterne. Tiden var kommet til, at vi snart skulle vende snuden hjemad.

Mandag d. 19. skulle vi først tjekke ud kl. 12, så vi havde god tid til at tage det hele i roligt tempo.
Vores skønne og luksuriøse 4 overnatninger på dette paradisiske hotel ⇒Radisson Suite Hotel Ocean Front, se billeder og priser her ⇐ kostede 6700 kr. for 4 personer, incl. morgenmad og frokost og drikkevarer.

Vi skulle først flyve kl. 23, så vi havde en del timer til rådighed. Vi kørte derfor forbi Cape Canavarel/Kenndy Spacecenter, og da vi kørte videre mod Orlando, faldt vi tilfældigt over Old Town, som var pyntet op til Halloween. Der var forlystelser og skøre butikker, og vi tilbragte et par timer med at udforske det hele.

På vej videre kørte vi forbi en Texas Roadhouse, og valgte at gentage succesen fra dagen før. Her fik vi et super måltid, men denne gang fik vi søde kartofler med karamelsovs og skumfiduser – en madoplevelse, der kan afskrække selv den sødeste tand!

Vi kørte til lufthavnen og afleverede bilen, hvilket var helt ukompliceret. Vi lod simpelthen bare lade bilen stå, og en medarbejder tog imod nøglen og gps’en, aflæste km etc.
Det smarte i USA er at nummerpladen er registeret, så den told, der er på vejene bliver automatisk registreret, og det er billigst at de tanker bilen op, når du aflevere. Og bare rolig det er ikke dyrt 🙂

Alt går planmæssigt og ukompliceret på vores sidste vej mod flyet, og vi letter til tiden kl. 23.

Heldigvis havde vi medvind hele vejen hjem, og vi landede sågar før tid.
Vi kom ud af lufthavnen kl. 14.00, og vendte snuden mod Fyn.
Kl. 17 nåede vi bopælen i det fynske, og pakkede ud. Hello hverdag, og velkommen til onsdag morgen. Og hold nu op, det var en hård uge at komme igennem 🙂 Jetlag satte ind, og vi begyndte igen at lege med tanken om en ny rejse ud i verden sammen med vores børn.

Eftertænk

Turen til USA kostede os ca. 100.000 kr. Det er rigtig mange penge, men penge, som vi gladeligt har sparet sammen – og gladeligt har brugt på en tur, vi aldrig kommer til at glemme, og som har givet os oplevelser og sammenhold for livet. Hver eneste krone er investeret i tid og oplevelser, som giver en uvurderlig værdi.

Vi har så mange ting, vi gerne vil anbefale andre børnefamilier at opleve sammen, men turen er og bliver én samlet oplevelse, som vi ikke kan skille ad.
Skal vi kigge på enkeltelementerne, var delfinturen og Universal Studios uden tvivl de bedste bøneoplevelser.
New York er også bare et must see!

Det allerbedste ved det hele var dog, at vi alle var sammen på en fed måde i mange dage, vi fik grinet, hygget og snakket sammen.
Livets store spørgsmål melder sig altid, når vi oplever noget andet end det, som hverdagen byder på – og afføder gode samtaler om, hvilke muligheder man har i og med sit liv. Disse samtaler var absolut en af de bedste oplevelser jeg havde, som mor til 2 snart store unger.

Den eneste oplevelse vi godt kunne have været foruden, var overnatningen på Bayside Inn i Key Largo, hvor vi stod uden en krone på lommen. Men så på den anden side… Det lærte vi vel også noget af; ihvertfald, at det ikke var farligt, og at det også var en udfordring, vi kunne klare sammen.

Som man nok kan læse, havde vi ikke valgt den billigste løsning, og det er absolut muligt at bo meget billigere end vi gjorde, og absolut også muligt at finde andre løsninger. Det er kun én selv, der sætter en øvre eller nedre grænse.
Det er derfor muligt at tage samme tur som os, til langt færre penge.

Det er vigtigt, at man husker de praktiske ting i forbindelse med en rejse, som vores, bl.a. ESTA/visum, og bestilling af første overnatning samt afhentning i lufthavnen, når man ankommer.

Derudover er det vigtigt, at I forbereder jeres børn (og jer selv måske) på ventetiden i både lufthavnen og andre steder. Desuden kan sikkerhedskontrollerne også komme bag på én.

usa-rejseberetninger

Måske det også er en rigtig god idé lige at have et ekstra mastercard med, og at sætte sig ind i reglerne for, hvor meget det er muligt at hæve i udlandet.

Vi havde en fantastisk tur, som vi kommer til at tale om resten af vores liv.
En ekstra bonus er, at vores dejlige unger er blevet klogere på både USA og livet.

Der er ingen tvivl om, at vi som familie er blevet endnu mere sultne på flere rejseoplevelser, og vi ser frem til at kaste os ud i rigtig mange rejseeventyr fremover.

Læs også Familien Bangs rundtur i USA med børn hvor de også var i New York, Florida, Boston og Washington

Du kan også læse mere om sydøst USA og Florida i turen går til… som alm. bog eller e-bog eller downloade Lonely Planets om Florida, øst USA – alle bøger kan fås her hos Saxo.

Der forekommer reklame i indlægget. Reklamen er i form af henvisninger til netshops, der forhandler de produkter, vi selv har haft stor glæde af at medbringe på vores rejser, og som vi derfor anbefaler til andre. Købes produkterne via vores links, får vi provision af salget. For mere information, kan I evt. læse mere i vores cookie- og privatlivspolitik.

2 Comments on USA med børn 2.del – afslapning og strandferie i Florida

1. Anne Nørtoft // 6. februar 2016 ved 11:16 // Svar

Her er link. Der fremgår hjemmesiden også. Og du kan booke på forhånd. Det havde vi ikke gjort, da vi var uden for sæsonen. Men generelt var de både/udbydere på the Keys fantastiske. Dolphin Watch havde lidt større både (katamaran) og det var fedt, og husk endelig B. O’s fishwagon på P pladsen, enestående mad, og helt særligt sted ?

2. Bo Pfänner // 6. februar 2016 ved 8:35 // Svar

Hej

Hvor havde i booket den helt fantastiske delfin tur, er der evt en hjemmeside hvor man kan booke.