rejse til portugal, porto, peso da regua med børn

En kort rejseberetning om at rejse til Porto og Peso da Régua i Portugal!

rejse til portugal med børn

Rejseberetning Portugal

Selv drømmer vi om at rejse til Portugal sammen med vores børn. Landet skulle eftersigende være fantastisk på SÅ mange områder, og vores ældste datter har såmænd også slået sine folder i landet. Hendes indgangsvinkel har naturligvis mest været at se landet med “unges” øjne – og så for at surfe og bo på Lapoint Surfcamp i Ericeira. Dét kan man nemlig også i Portugal!

Portugal har rigtig meget at byde på, og det er derfor med glæde, at vi igen har modtaget en rejseberetning fra Cecilie, som har bloggen Ballinogbaby.dk. Denne gang har Cecilie og familien været en uge i Portugal, hvor de har besøgt Porto og Peso Da Régua sammen med deres lille søn, og vi er så heldige, at de deler ud af deres oplevelser.

Cecilies beretning:

Min kæreste, vores søn og jeg var så heldige, at blive inviteret en tur til Portugal over påsken af min familie.
De første 3 dage skulle bruges i Porto by, hvorefter vi ville tage toget op langs Douro floden til en lille flække, Peso da Régua, blandt vinmarker, hvor vi ville bruge de sidste par dage.

rejseberetning om at rejse med små børn til portugal

Jeg havde aldrig før været i Portugal eller hørt noget om Porto, så jeg havde faktisk ikke de store forventninger til byen. Men hold da op! Jeg kan slet ikke forstå, at jeg ikke har hørt mere om den by. Den var simpelthen så charmerende og hyggelig, og langt over hvad jeg havde troet.

Porto

Porto er en smuk gammel by med flere parker og grønne områder. Selve byen er meget kuperet hvilket gør, at man flere steder har en hel fantastisk udsigt over byen. Gaderne er små og hyggelige, og husene bygget i en rigtig charmerende stil. Og så kører der en sporvogn rundt i de gamle gader, som man blot kan hoppe på, hvis man bliver træt af at gå.

I Porto havde vi booket en lejlighed igennem Airbnb, hvilket fungerede rigtig godt. Det var vigtigt for os med en lejlighed og ikke bare et hotelværelse, da vi gerne ville kunne lave mad hjemme om aftenen, efter Oliver var blevet puttet i seng. Når vi var så stor en familie afsted, var det også rart at have både stue og køkken vi kunne være i sammen og så et værelse, hvor man kunne være for sig selv.

Vi var i alt 6 voksne og så Oliver på 10 mdr, så vi havde brug for en del plads. Vi havde booket denne lejlighed i 3 dage – Portopia Place.
Lejligheden kostede 950 kr pr. nat, (svinger nok efter årstider og sæson), havde 3 soveværelser, 3 badeværelser, stor stue, køkken og spisestue. Derudover havde udlejer sørget for en weekendseng og et babybadekar. Desværre var der ingen børnestol, så påtænker I selv at leje en lejlighed på lignende vis, så husk endelig at medbringe en rejsestol, som ikke fylder meget i bagagen – I kan se udvalget hos Babygear.dk her. Derudover var der både tørretumbler og vaskemaskine, hvilket man ret hurtigt kan få brug for, når man rejser med børn.
Endvidere var der elevator i opgangen, hvilket var rigtig rart i forhold til klapvognen.

Læs også: Pakkeliste til baby

Nu kender jeg ikke lige Porto nok til at vide, hvor det er ”hippest” at bo, men jeg synes vores lejlighed var placeret rigtig godt. Vi kunne gå ned til floden og ind til centrum af byen, uden at skulle med offentlig transport.

Hvad skal man se i Porto

Ligesom i de fleste andre storbyer ligger en stor del af oplevelsen af byen i bare at gå rundt i gaderne. Der er dog nogle områder/ting jeg helt klart vil anbefale at man ser, hvis man tager til Porto:

Cais da Ribeira
Her kan man virkelig fornemme Portos stemning og charme. Ved havnen ligger der både, og langs med torvet ligger der restauranter, caféer og is-butikker. Husene og gaderne omkring er gamle og charmerende, og så er udsigten helt fantastisk.

bro i portugal

Dom Louis broen
Der går flere broer over floden, men den mest kendte er vist Dom Louis broen. Her kan man gå over på den anden side, mens man nyder den flotte udsigt. Man kan også tage sporvognen over, hvis man er mere til det.

Den botaniske have
Den botaniske have er også helt utrolig flot at gå rundt i. Her er der også flere steder, hvor man kan nyde den flotte udsigt over byen.

Clérigos tårnet
Tårnet rager op i stort set hele byen og er lidt umulig at komme udenom. Man kan ganske enkelt ikke undgå at se det! Og smukt det er det! Indeni er det en kirke, som man også kan komme ind og se, men personligt synes jeg nu det var flottest udefra.

Ønsker I andre overnatningssteder i Porto kan i her hos både Hotels.Com, Booking.Com og Agoda, se priser, billeder på deres udvalg i Porto

Peso da Regua

Efter et par skønne dage i Porto pakkede vi sammen, og tog toget op langs Douro floden til Peso da Régua. Der var helt utrolig smukt langs floden, og jeg kan virkelig anbefale jer at tage dertil. Lige så snart man er uden for byen, er det faktisk også rigtig billigt at spise og leve i Portugal – og hvis man kan lide portvin; så er det her jo STEDET!

I Peso da Regua havde vi også booket igennem Airbnb, og der havde vi booket denne skønne lejlighed: Casa Foz Do Corgo
Lejligheden i Peso da Régua var også med 3 soveværelser og 3 badeværelser, men var opdelt i mange etager hvilket gjorde, at den virkede kæmpe stor. Derudover var der en kæmpe stor have til –  med både citrontræer, appelsintræer, pool og liggestole. Det ville være et helt fantastisk sted at holde ferie som familie i sommermånederne, da der var masser af plads og samtidig mulighed for at bade. Derudover lå lejligheden i et virkelig smukt område med den flotteste udsigt. Her var der også børneseng, men desværre heller ikke en børnestol.
Beliggenheden var lidt ude i ingenting, og der var hverken butikker eller andet i nærheden. Der lå et par restauranter i gåafstand, og ellers skulle man køre.
Dog lå der en virkelig lækker vinbar og restaurant ved navn “Castas e Pratos”. Den kan jeg klart anbefale. Den er indrettet i en gammel toghal, og ser ikke ud af meget udefra, men er rigtig flot indvendigt. Den ligger dog i den dyre ende rent prismæssigt.

vinbar i peso

Ønsker I andre overnatningssteder i Peso da Régua kan i her hos både Hotels.Com, Booking.Com og Agoda, se priser, billeder på deres udvalg i Peso da Régua.

Transport

Vi havde ikke lejet nogen bil, og var derfor afhængige af at komme rundt med offentlig transport. Vi boede dog ret centralt i Porto, og gik derfor kun byen rundt til fods.
Det var nemt at komme fra lufthavnen og ind til byen ,og da vi skulle rejse videre, tog vi også toget. Det hele fungerer dog lidt langsommere og mere gammeldags end herhjemme, og man skal have en stor portion tålmodighed med sig, når man skal købe biletter. Men ellers fungerede det helt fint.

Vi havde købt en klapvogn til turen, som jeg havde fundet brugt på den blå avis. Efter at have set hvordan tingene bliver kastet rundt, når man skal flyve, havde jeg ikke meget lyst til at tage vores egen klapvogn med. Jeg fandt en super billig klapvogn, som stadig var i ordentlig størrelse, og som kunne ligges helt ned, når Oliver skulle sove.

Prisniveau

Generelt er Portugal et forholdsvis billigt land – især når man lige kommer udenfor byen. Restauranterne i Porto lå ret tæt på danske priser, men råvarerne i supermarkedet var markant billigere. Da først vi var kommet uden for Porto faldt priserne meget, og både restauranter og supermarkeder lå langt under de danske priser.

Mad

Nu er Oliver ved at være så stor, at han spiser stort set det samme som os. Jeg havde derfor ikke pakket ligeså meget mad, som jeg har gjort på vores tidligere ferier. Dog havde jeg pakket godt med smoothies, fignestænger og rosiner til rejsedagene.

Fordelen ved at vi spiste aftensmad hjemme var, at vi så altid lige kunne sørge for at lave noget, som Oliver med sikkerhed også kunne spise. Når vi spiste frokost ude, prøvede vi at finde noget børnevenligt han kunne spise på menukortet, eller også købte vi nogle færdigretter i et supermarked.
Udvalget af babymad, bleer og vådservietter var kæmpe stort, og jeg vil ikke mene at det er nødvendigt at medbringe ekstra af det hjemmefra.

Få inspiration til hvad I evt. kan pakke, hvis I selv skal rejse med jeres børn – se aldersopdelte pakkelister på www.atrejsemedboern.dk

peso i portugal

Rejse til Portugal med børn

Jeg kan helt klart anbefale Porto, hvis man gerne vil på storbyferie med sine børn. Der er masser at se, og det er nemt at komme rundt i byen. Det er også nemt at have klapvogn med rundt, så det var ingen udfordring at have et barn med. Det bliver dog hurtigt mange timer i klapvognen for børnene, når man bare går rundt i byen, hvilket dog kan afhjælpes med nogle pauser ind i byens parker, hvor ens børn kan komme op og “vælte” lidt rundt.

Personligt synes jeg, at det var rigtig godt med en blanding, som vi gjorde, så man både får lidt storby-tid, men også et par dage, hvor man bare slapper af og nyder naturen. Havde det været lidt senere på året, havde det været perfekt med et par dage ved poolen til sidst.