Læs sidste afsnit om Trine og hendes families rejse til Mexico

sol på rejsen til mexico

Har du ikke læst om familiens forberedelse til deres rejse til Mexico, kan du finde den her eller læse om starten på deres rejse her.

Akumal – spontan luksus skal opleves på en rejse

Vi researchede en del online, mens vi var i Mexico, for vi havde langt fra lagt os fast på, hvad vi ville. Så der var masser af plads til spontane beslutninger. Så da vi en dag stødte på en reklame med et ”last minute offer” for et 5 stjernet hotel ved kysten i Akumal, greb vi chancen.

luksus hotel i mexico

Det var et vanvittigt stort og helt vildt lækkert hotel. Se billeder og priser her af Barcelo Maya Beach

Vi har aldrig tidligere boet så lækkert og kommer formentlig aldrig til det igen. Vi nød den vilde luksus i fulde drag. Opholdet var med all-inklusive, og ikke på den lidt triste måde med spisesale og buffeter, men med kokke i hobetal, der tilberedte maden al dente, som du valgte via et menukort. Der var gratis shuttlebusser, som kørte rundt i området og fragtede dig fra hotelværelse til strand og pool, der var fitness, spa, gratis roomservice m.m.

Lige præcis den gratis roomservice fik vi smag for, for når baby sov kl. 19.30 kunne man få fragtet 2 kolde øl til værelset. Eller når baby var overtræt, kunne man få middagen serveret på værelset. Genialt og virkelig vanedannende! Værelset i sig selv var egentlig en lille lejlighed med både stue og soveværelse og ikke mindst spabad. Hotellet og personalet var overraskende børnevenlige, og der var ingen problemer med at have baby med i hverken pool, restaurant, shuttlebus mm.

Men alt har en ende, også denne luksus, som egentlig også blev lidt kedeligt efter en 4 dages tid, og vi måtte tilbage på jorden budgetmæssigt. Opholdet kostede 1000 kr. i døgnet, men det var prisen værd, og det var inklusiv mad/drikke.

luksus omgivelser på strand i mexico

Playa Del Carmen

Vi ville på Ø-hop, og brugte Playa Del Carmen som port, da byen har en stor færgehavn med afgange til øen Cozumel. Vi afleverede vores bil til Europcar, da vi nu skulle på øhop, og indlogerede os på et billigt backpackerhotel på hovedgaden i et værelse ved jorden, som lugtede jordslået og føltes beskidt. Men højt at flyve fra 5 stjernet hotel og dybt at falde 🙂 Vi måtte ned på jorden igen til vores sædvanlige rejsebudget på max. 500 kr. per nat. Denne nat var dog noget billigere, hvilket værelset også bar præg af.

Playa del Carmen er en hyggelig by med en meget turistet hovedgade med masser af butikker og restauranter. Vi nød at spiste rigtig italiensk pizza bagt i stenovn og brugte resten af dagen ved den lækre og bynære strand.

Cozumel – Næste stop på vores rejse

Vi tog tidlig morgen en taxa ned til færgehavnen for at sejle til Cozumel. Vi havde indstillet os på at måtte regne med forsinkelser og den meget afslappede holdning til tid, som hersker i Mexico, men den store katamaranfærge sejlede præcis, og der var fuldstændig styr på alt fra billetter til bagage. Overfarten var behagelig med aircondition i kabinen. Færgen sejler hver time, og det tager 45 minutter. Det koster 10 USD for voksne og 6 USD for børn.

Cozumel er en kendt krydstogt-destination, og hver anden dag var der store krydstogtskibe, som lagde til, og det væltede ud med amerikanske turister. Det kan både være godt og skidt, men for Cozumel synes vi, at det dræbte lidt den lokale og meget afslappede charme, som øen ellers bød på.

krydstogt i mexico

Der er ikke så meget at opleve foruden snorkling, dykning og strandliv. Vi valgte at indlogere os på et af de billigere, men større hoteller uden meget charme og med udsigt til havnen. Det var en fejl set i bagklogskabens lys. Vi skulle have set os bedre for og fundet et mere charmerende hotel med en rigtig strand fremfor anlagt strand og badebro. Men til gengæld var værelsesprisen billig, 250 kr. i døgnet.

Desværre løb vi ind i en tropisk storm, og vi havde 4 dage med regn, lyn og torden. Rimelig uinspirerende, når man bor på et ikke særlig charmerende hotel på et lille bitte værelse. Som om det ikke var slemt nok, lavede vi ulykker. Vores baby stod en dag op og fjollede i sin klapvogn, det var rigtig sjovt lige indtil, han gav slip og faldt med baghovedet ned i en betonflise. Der skete heldigvis ikke andet, end at han fik en ordentlig bule, men der i det sekund kunne jeg godt mærke, at vi var langt fra en skadestue. Men det var første og eneste gang i 7 uger, hvor jeg pludselig var kortvarigt oprigtig bekymret for vores baby, og det viste sig faktisk, at der var en ø-læge på Cozumel, men heldigvis fik vi ikke behov for at besøge ham.

Et par dage senere, da baby var helt fit for fight igen, lejede vi en jeep for en dag og kørte øen rundt.

Der var som tidligere nævnt ikke meget at opleve, men et par lækre strande med beachclubs og flotte landskaber. Bare at komme lidt ud igen efter at have været buret inde i regnvejret var en fornøjelse.

Dagen efter tog vi på snorkeltur. Jeg var en smule skeptisk til at starte på, da jeg var bange for, at vores baby ikke ville kunne sove om bord, hvorfor jeg så for mig, at vi ville få hysterisk overtræt baby. Men jeg tog fejl. Baby sov som en sten til lyden af den store motor på den lille speedbåd, og imens snorklede vi på skift. En virkelig vellykket udflugt og endelig så vi meningen med vores ophold på Cozumel, netop som opholdet kom til sin ende.

Isla Mujeres

Efter vores dage på Cozumel tog vi først en færge til Playa del Carmen, en taxa til Cancun og en færge til Isla Mujeres.

Her skulle vi tilbringe de sidste 7 nætter, inden vi skulle flyve til Mexico City og have de allersidste 4 dage der.

Vi havde booket hotel hjemmefra, men valgte i sidste sekund at ændre vores reservation, så vi boede bedre og mere centralt belært af vores erfaringer fra Cozumel. Vi boede på en lille selvstændig ø, som hang sammen med den større ø via en badebro. Vi kunne gå til den hyggelige hovedgade med restauranter og butikker på 10 minutter, hvilket var helt perfekt. Tjek billederne samt priserne her af Mía Reef Isla Mujeres

turkis vand i mexico

Isla Mujeres er smukkere end smuk. Vandet har den dér helt krystaklare blå, som kun det caribiske hav har. Alting var præcis, som vi kunne ønske os det. Dagene blev brugt ved stranden, og om aftenen gik vi ind til hovedgaden på øen, hvor der herskede en fantastisk hyggelig og intim stemning. Der kører ingen biler, udelukkende golfvogne, hvilket er med til at understrege den afslappede stemning, som hersker på øen. Fantastiske mennesker, god betjening, super strande og masser af god snorkling. Hvad mere kan man egentlig ønske sig?

Der var valg til det lokale byråd, mens vi var der og det betød festlige demonstrationer i gaderne med trommer, parykker m.m.

Min mand fandt sin yndlingsrestaurant, hvor de serverede american barbeque, og som billedet viser, indehold den store mængder kød 🙂

Om aftenen var der masser af liv på øens centrale plads, med børn på skateboards, babyer i klapvogn og fnisende teenagere. Vores søn fandt en ny legekammerat, og vores spanske blev virkelig testet i et forsøg på at føre en dialog med moren.

Med baby puttet i klapvognen nød mor og far den smukke solnedgang på stranden. Paradis på jord og et fantastisk sted med børn.

Mexico City

Sidste stop inden hjemrejse. 4 dage tilbage.

Mexico City er en kæmpe stor og total uoverskuelig storby. Der bor 8-9 mio. mennesker. Vi var der primært for at få de sidste pyramider med i form af Teotihuacan, også kendt som ”the city of Gods”.

Teotihuacan var den største præ-columbianske by med et indbyggertal på imponerende 150.000. Byen blev grundlagt 300 år f.Kr. og Solpyramiden, som er den største, er opført 150 år f.Kr. Vi tog en bus derud fra vores hotel uden problem, den kørte lige til indgangen. Området er kæmpe stort og ikke særlig velegnet til klapvogn, men varmen er slet ikke den samme som på Yucatan, så vi kunne i langt større omfang bære klapvognen uden at dø af hede.

Vi kravlede selvfølgelig hele vejen op på solpyramiden og slæbte baby med.

Læs også: Pakkeliste – Rejser med baby

En rigtig god sidste kulturel Mexico-oplevelse.

Vi gik i rigt omfang på oplevelse i byen på egen hånd, og ja der er slumkvarterer, men vi følte os aldrig utrygge. Vi gik meget, men brugte også både taxaer og de lokale cykeltaxaer, alt sammen uden problemer. Vi valgte dog at blive i hotellets nærområde efter mørkets frembrud.

Fantastiske 7 uger var slut, og det var tid til at rejse hjem.

Hjemturen foregik modsat udturen om natten, og det var langt mere afslappende, idet baby sov det meste af vejen i flyveren i sin babykrybbe. Vi sov ikke, men vi slappede af på en helt anden måde end udturen.

sol på rejsen til mexico

sri lanka

maldiverne

cuba

Der forekommer reklame i indlægget. Reklamen er i form af henvisninger til netshops, der forhandler de produkter, vi selv har haft stor glæde af at medbringe på vores rejser, og som vi derfor anbefaler til andre. Købes produkterne via vores links, får vi provision af salget. For mere information, kan I evt. læse mere i vores cookie- og privatlivspolitik.

7 Comments on Læs sidste afsnit om Trine og hendes families rejse til Mexico

1. Line Burmeister // 6. november 2019 ved 17:09 // Svar

Hej Stine
    Efter at have læst om jeres rejse til Mexico, har jeg nu meget mere mod på at rejse på gør-det-selv-vis, i stedet for at lade et rejsebureau gøre det 🙂 Vores børn er 10 og 12, så noget mere selvhjulpne end jeres lille 😉 Men dejligt at høre, at sådan en rundtur kan lade sig gøre med en baby. Vi drømmer om alt det, du skriver om (er dog ikke kitesurfere). Vi skal dog kun være af sted i 3 uger. Hvad vil du anbefale til en tur, der er det kortere end jeres? Vi vil især gerne Holbox, Merida, Tulum, cenoter, pyramider, gerne også Cristobal og Mexico City…

2. Hej Stine
    1000 tak for dit svar og hjælp.
    Vi har også selv undersøgt flere forskellige steder, da rejsevejledning for henholdsvis dk og UK er total modsigende.
    Det virker dog til, at hvis vi kører fra San Antonio i USA og ned til Monterrey og videre til Mexico city, så burde den rute være sikker. Men vi er selvfølgelig også meget interesseret i at høre hvad du og din veninde tænker?

Det er meget fantastisk at rejse så lang tid som familie. Og man skal huske, at gøre det man drømmer om. Da beslutningen først var taget, var det faktisk ikke så svært – huset blev lejet ud, bilerne solgt og vi fik orlov for arbejdet. Skolen har været søde til at hjælpe med hvilke bøger vi skal undervise børnene ud fra i dansk og matematik – og så får de så meget andet med på rejsen af historie, kultur og sprog.
    Det er dog en del hårdere at rejse så lang tid som familie end hvis man “kun” er afsted i 3-4 uger og “kun” besøger et land. Vi bruger bla markant længere tid på at planlægge end vi havde regnet med, og selvom man burde have al tid i verden, så kan det også være svært at finde tid til lektier – da man jo vil ud og opleve.
    Vi har en Facebook side, hvor familie, venner og bekendte følger med. Hvis I har lyst til at læse om noget af det vi har oplevet, så er i meget velkomne til at læse vores historier på siden der hedder Wanderlust. Vi er dog kun nået til at have fortalt om Singapore, Borneo, brunei og noget af Kina. Vi mangler resten af Kina, Myanmar og Thailand. Next stop er Tokyo inden vi rejser til LA og starter nye eventyr i mellem amerika.
    Dbh Christina

• Hej igen 🙂
      Jamen, så ved jeg jo godt, hvem I er 🙂 Har set jer på fb, og synes bare, at I er helt vildt heldige – og også ret cool 😉
      Jeg ved, at det I lige nu gør, er noget, som mange andre drømmer om, men som kan være lidt af en udfordring at realisere. Der er jo flere “løse ender”, som lige skal mødes… Det kræver en del forarbejde, og er også, som du selv skriver, lidt af en udfordring undervejs. Men hold nu op, hvor er det lærerigt!
      Den længste periode vi har været hjemmefra er 3,5 mdr., og det var på én gang en KÆMPE oplevelse, men også til tider ret udfordrende. Vi planlagde nemlig også det meste undervejs, og vidste ikke altid, hvad vi kom til.
      Men ja; det ER lærerigt! Og efter min mening den største gave, man kan give sine børn! Det er læring, som ikke kan sammenlignes med noget som helst andet! De erfaringer man gør sig, lægger sig som sådan en slags grundviden, og medvirker også til, at ens værdisæt højst sandsynligt ændrer sig. Vi har ihvertfald mærket effekten! I gør dermed jeres børn den største tjeneste!
      Vores børn er nu blevet for store til, at vi kan tage dem ud af skolen i længere tid. Og som du selv skriver; det der med at passe undervisningen undervejs… det er nemmere sagt end gjort! Jeg er ihvertfald IKKE god til det 🙂 Til gengæld tilegner de sig bare SÅ stor viden på alle mulig andre områder! Jeg er ikke sikker på, at de havde kunnet lære det SÅ godt på anden vis!
      I dag er vores børns skoler heldigvis virkelig samarbejdsvillige! De kan jo se, at vores børn klarer sig rigtig godt! Derfor har vi heller ikke oplevet nogle problemer, hvis vi har bedt om fri i nogle uger. Ungerne kommer jo tilbage med en KÆMPE viden og erfaring! Det er ikke en, de kan “terpe” sig til 🙂
      Det er altså personligt, kulturelt, fagligt, menneskeligt man udvikler sig og lærer, når man tager på sådan en rejse, som I er på. I er SÅ heldige! NYD det!!

Når nu I kører ned gennem Mexico, så siger min veninde, at I bør unde jer selv at tage “mine-ruten”; Zacatecas, San Luis og Guanajuato. Skulle være virkelige skønne områder, som byder på gode, kulturelle oplevelser. Mexico City SKAL derudover virkelig opleves.
      Har I planer om, hvor længe I bliver i Mexico? Og hvordan vil I køre? Skal I også flyve rundt i Mexico?
      Langt fra Mexico City ligger Oaxaca – en by, der bare OSER af alt, hvad der er mexicansk! Ifølge mexicanere selve indbegrebet af Mexico! Et besøg i byen giver et stort indtryk af den indianske livsstil. Er I til regnskov og øko-turisme, er Oaxaca også spot on! Men altså… det er jo langt fra den rute, I tager 🙂 Bare et sted, som jeg synes I skal kigge lidt på, alt efter hvilken retning I planlægger at tage til.

Fortsat RIGTIG god tur! Jeg vil gå ind og tjekke jer mere detaljeret ud 🙂

De bedste hilsner fra (misundelige) Stine

3. Hej
    Vi er en familie på 4 der har valgt, at tage vores børn ud af skolen for at rejse i et lille år. Vores rejse rundt i Asien er ved at være slut, og en af vores næste destinationer er Mexico og Cuba. Vi har med stor glæde læst flere af jeres indlæg – så tak for dem ?
    I forhold til Mexico, så kan vi læse på um.dk at de skriver, at flere steder kan være “farlige” at rejse i. Vores plan er at køre fra US og ned til Mexico city. Har I nogen erfaring med den nordlige del, og hvad er jeres fornemmelse af sikkerheden når man kører selv?
    Dbh Christina

• Hej Christina og familie.
      1000 tak for din besked – SÅ dejligt at høre fra en rejsende familie, der lever det liv, som mange ganske sikkert drømmer om 🙂 Fantastisk! Jeg håber, at I får det ud af det, som I havde forestillet jer 🙂
      M.h.t. Mexico så har jeg netop haft en meget lang samtale med min veninde, som er mexicaner. Mest af alt fordi vi gerne selv vil afsted, og dermed har et stort behov for at vide, hvor vi kan rejse sikkert rundt, og hvilken rute vi skal tage. Hun har en MASSE forslag til, hvad man skal se i Mexico!!! Også en alternativ rute i forhold til den gængse Cancun-ferie 🙂
      Samtidig siger hun; HOLD JER VÆK FRA DEN NORDLIGE DEL! Det er der, det er farligt. Narkokriminaliteten er centreret til den nordlige del, og derfor må I under INGEN omstændigheder rejse rundt deroppe!
      Landets regering har taget kampen op mod narkokarteller, hvilket betyder, at visse dele af Mexico bare er ”no go” – som nævnt dog hovedsageligt nord Mexico (hele grænseområdet), og det er stort set umuligt at rejse rundt i dette område uden politieskorte.
      Fordelen er så heldigvis, at Mexico et enormt stort og smukt land, hvorfor der er masser af steder at tage til, og starter I jeres rejse ud fra f.eks. Monterrey og kører “nedad”, så skulle der vente mange virkelig smukke oplevelser.
      De bedste hilsner og fortsat RIGTIG god tur 🙂

4. Fantastisk god inspiration og hjælp til at rejse med børn! Tak for det!

Vi skal afsted til Mexico om en lille månedstid og er i den forbindelse naturligvis ved at anskaffe os de nødvendige ting til rejsen. Vi er i tvivl om, hvorvidt det vil være en god idé, at medbring en mobil højstol, sådan én man sætter fast på bordkanten. Eller kan man mon forvente at de fleste restauranter har højstole til de helt små? 🙂

MVH Louise

• Hej Louise.
      Hvor skønt med en rejse til Mexico! Dejligt, at du kan bruge vores side – det gør mig glad!
      Meget er naturligvis betinget af standarden på de steder, I skal bo, men jeg ville nu gå sikker, og så medbringe barnestolen fra “in the pocket” – se den her https://www.atrejsemedboern.dk/huskeliste-til-ferie/#Praktisk. Det er sådan en sammenfoldelig stol, som man kan pakke ned og have med i håndbagagen, og så spænde på de stole, hvor man skal spise. Super smart, vejer intet og er derfor nem at have med.