den smukke khao lak strand

Ao Leuk, Khao Lak og masseturisme i Phuket – Thailand rejser har alt!

Ao Leuk, Khao Lak og Phuket

Dette er del 5 af 6 rejsebeskrivelser fra en 3,5 måneders lang rundrejse i Asien.
Efter et besøg i både Ao Nang, Koh Lipe, Langkawi i Malaysia, i Hat Yao i Trang Provinsen og en lille ferie på Koh Lanta, følger her en kort beretning fra Ao Leuk, Khao Lak og Phuket.

Ao Leuk

Efter at have været på Koh Lanta i en uge, tog vi en overfyldt minibus til Krabi.
I Krabi lejede vi en bil for en lille uge – vi trængte i dén grad til at opleve noget af Thailand på egen hånd, og igen komme lidt ind “bagved”, og dermed væk fra masseturismen.
Med et kort i den ene hånd og den anden hånd, der dækkede mine øjne til (jeg vænner mig ALDRIG til at køre i den forkerte side af vejen), begav vi os til Ao Leuk. Ao Leuk var et meget, meget stille sted. Det virkede som om byen på et tidspunkt havde satset voldsomt på en turisme, som aldrig rigtig var blevet til noget. et fint hotel i ao leuk tror vi var de eneste gæster Vi boede på et meget billigt hotel omgivet af den skønneste natur. De flotteste klipper, bjerge og en uspoleret frodighed ud over det sædvanlige. Det var dog at “gamble” lidt med vores helbred, når vi bestilte mad på hotellet – der kravlede tissemyrer på bordene, der var huller i dugen og vi var de eneste gæster…
Årsagen til at vi var taget til Ao Leuk, var, at vi ønskede at bade i et vandfald inde i junglen. Det havde vi altid drømt om at prøve – og vi blev ikke skuffede. Der var utrolig smukt, og vi havde en følelse af, at vi bevægede os rundt i en slags magisk alfe-verden.
Michael og pigerne badede i det flotte vandfald, mens jeg tog billeder af dem og de omkring-svømmende vandedderkopper. vi svømmede med de lokale i et lille vandfald inde i skoven Efter badeturen tog vi på jagt efter Buddhas fodspor, der eftersigende skulle være at finde lige præcis i denne jungle. Vi fandt dem dog aldrig, men blev istedet jagtet af en hær af myg.
Aftensmaden indtog vi på et gadekøkken; det mest velsmagende måltid, vi længe havde fået. Himmerigsmåltid til os alle til den nette sum af 20 kr. Så kan man godt tillade sig at rejse rundt, selv om man er en fattigrumpe!

Læs også: Derfor skal I rejse med jeres børn – uanset alder!!

Den efterfølgende morgen kørte vi til Phang Nga. Vi havde hørt, at naturen her skulle være helt speciel – filmisk, faktisk. Vi blev dog skræmt væk fra området rimelig hurtigt, da vi allerede ved indkørslen til byen blev stoppet af mænd på vejen, der ville sælge os bådture til James Bond Island. Folk stod ude midt på vejen og stoppede vores bil, eller også kørte de efter os på knallert, og forsøgte at genne os ind til siden. Det er jo sådan noget man kun gør i Danmark, hvis der er sket et alvorligt uheld, så jeg blev simpelhen stiktosset!!!! pigerne hygger sig i parke Da vi kørte ned til en lille vendeplads for at køle os ned med en is, blev vi overfaldet af sælgere igen, og dampen begyndte at stå ud af ørerne på mig – her kunne jeg bare IKKE blive! Heldigvis havde Michael det på samme måde – han var dog skuffet over ikke at få oplevet området, men i stedet blive skræmt væk af desperate sælgere. Vi blev jagtet ind i bilen, og sad lige så stille der, og følte, at sælgerne sværmede om os, som fluer om en mødding! Gode råd var dyre – ungerne gad ikke at køre mere, og selv vidste vi hellere ikke, hvor vi var på vej hen. Vi tog dog en hurtig beslutning om at køre til Khao Lak, og så bare kaste os i vandet der.

Khao Lak / Phang Nga

I Ao Leuk fik vi altså hurtigt set det, vi var kommet efter, hvorfor vi nu bevægede os mod Khao Lak, hvor vi et godt stykke op ad dagen fandt et lækkert resort. Det var lidt dyrt, men havde til gengæld swimmingpool, hvilket var kærkomment i varmen. Vi tog en beslutning om at blive i 3 dage.

Planlægger I ferie i Khao Lak: Se overnatningsmuligheder i Khao Lak her. børnene elsker altid en svømmepool her ved khao lak Vi kastede os i swimmingpoolen og lå så i denne de næste 3 dage… Sådan da… Vi lukkede ihvertfald horden af tætgående og aggressive sælgere ude, og koncentrerede os i stedet om at være sammen som familie.

Rigtig mange familier rejser til Khao Lak sammen med deres børn, og vi var selvfølgelig nysgerrige i forhold til at finde ud af hvorfor. Vi brugte derfor en smule tid på også at udforske området, og ledte forgæves efter trope-idyl. Der var pænt og velordnet i Khao Lak. Derudover var der masser af restauranter, som solgte internationale retter, bl.a. også danske, og endvidere var der masser af souvenier-shops, der solgte plastikdimmere og falske mærkevarer. Og så var der selvfølgelig store shows med thaiboksning. Turismehalløj i massevis. Sjæl var det dog så som så med.

Vi ville have været i Khao Sok Nationalpark, men Michael fik en ordentlig gang forkølelse på grund af, at airconditionen i bilen havde været på fuld skrue, så i stedet drog vi til Phuket. Jeg VILLE opleve Phuket, nu vi var i Thailand! Alle rejser jo dertil, hvorfor jeg også tænkte, at der jo måtte være en helt særlig vibe i lige præcis det område!

Phuket

At ankomme til Phuket midt i myldretiden var en oplevelse, der i dén grad fik vores puls helt op at ringe!
Vi havde ikke på forhånd booket et hotel, og kørte derfor rundt til de forskellige hoteller og resorts, som underligt nok alle var fuldt booket. Efter lang tids søgen endte vi derfor til sidst med, at være nødsaget til at booke et af de sidste ledige steder, vi kunne finde, som lå med udsigt over Phuket. Standarden var høj, der var infinitypool og værelser med kæmpe vinduer, som gav mulighed for det smukkeste view ud over området. Det kostede spidsen!
Vi bookede 3 overnatninger, hvilket vi mente ville give os tid nok til at få fundet ud af, hvorfor Phuket eftersigende skulle være så skønt et sted. Vi endte dog desværre med kun at tage 2 overnatninger i byen. Vi kunne simpelthen ikke holde Phuket ud, og kunne efter et par dage med forgæves jagt på autencitet ikke komme hurtigt nok væk derfra!
For os var Phuket uden den mindste form for thailandsk charme og stemning. Det var ens strandstrækninger, der alle havde de samme farver på liggestole og parasoller. De fremtrædende spisesteder solgte alle mad, som intet havde med Thailand at gøre, der var larm, trafik, og en stank af solcreme og øl alle steder. Øv altså!
en del turister på stranden ved phuket ikke lige vores kop te

I dag er jeg dog overbevist om, at det rent faktisk handlede om, at vi ganske enkelt ikke havde lavet ordentlig research! Jeg har nemlig her efterfølgende talt med rigtig mange børnefamilier, som med stor succes har holdt ferie i Phuket og området omkring, og som virkelig har nydt at være der.
Meget handler altså om, at man først og fremmest researcher, og dernæst finder det sted, som ser ud til at være det rigtige i forhold til ens forventninger og forestillinger.
Bl.a. har vi på det varmeste fået anbefalet Ao Bang Tao, som er et super børnevenligt sted beliggende ved en god strand. Vi har fra samme børnefamilie fået anbefalet overnatning på Arinara Bangtao Beach Resort, der er placeret centralt i en mindre by, ligger direkte på stranden, og som samtidig ligger tæt på lufthavnen (ca. 30-45 min transport). Her er der dejlig og rolig stemning, med mulighed for autencitet, fred og ro.

Skal I til Phuket? Se overnatningsmuligheder i Phuket her.

Vi havde egentlig besluttet os for at bruge den sidste tid i Thailand på Phi Phi, men flere havde fortalt os, at det er blevet et skrækkeligt sted med alt for mange turister og dermed uden sjæl og charme. Endvidere havde erfaring jo efterhånden vist os, at de steder, andre tager hen, ikke nødvendigvis er de bedste…
Vi tog derfor chancen og rejste i stedet til Ko Yao Yai (Se indlæg herom), og vi er overbeviste om, at det var en ret god beslutning. Vi troede, at Koh Lipe var det smukkeste sted vi havde set i Thailand, men må indrømme, at Koh Yao Yai var på samme niveau. Det viste sig, at Koh Yao Yai skulle blive det mest særlige og uspolerede sted, vi endnu havde oplevet i Thailand!

Læs mere om Khao Lak og Phuket her: Har I også lyst til at rejse til Phuket med børn? Så læs med her!

Har I lyst til at læse om flere børnevenlige rejsemål, så har vi masser af emner på vores side!
Læs om: Sri Lanka, Maldiverne, Seychellerne og Cuba.