det smukke yao yai på thailand uberørt

Koh Yao Yai er en sjælden perle, der anbefales, hvis I vil rejse til Thailand!

Fantastiske Koh Yao Yai – et must på en rejse til Thailand!

Koh Yao Yai er en billedskøn og uspoleret perle. Malerisk smuk og uberørt – med rig mulighed for at opleve den traditionelle thailandske livsstil.

Da vi for 10 år siden var i Thailand, var der ikke mange, der havde hørt om Koh Yao Yai – og dette på trods af at øen ligger ganske tæt på Phuket. For os var det derfor lidt af et sats at tage til Koh Yao Yai, da vi ikke havde kunnet finde den helt store information om stedet. Fra det øjeblik vi satte vores fødder på øen, blev vi dog ret hurtigt klar over, at vi ikke ville komme til at fortryde vores beslutning om at vælge Yao Yai i stedet for Phi Phi.

Da vi var på Koh Yao Yai var trafikken på øen temmelig begrænset. Alt var roligt, og der var derfor ingen nervøsitet forbundet med at bevæge sig rundt på gåben.
Befolkningen på Koh Yao Yai er overvejende muslimer, og lever det, der virker til at være det stille liv. Der bliver kaldt til bøn flere gange dagligt, og lyden fra bønnekald er gennemtrængende og høj, da der ikke er meget larm på øen. Vi måtte ofte tysse på vores yngste, som gladeligt skrålede med på bønnekald, da det i hendes ører var den mest vidunderlige sang, hun nogensinde havde hørt.

børnene leger på stranden

Folks huse er åbne, og det er en fryd at gå forbi, mens kvinderne laver mad. Duftene fra thaikøkkenet og lækkerierne sætter gang i alle sanserne, når man bevæger sig forbi det liv, der leves på de stille veje. Imens leger de glade børn i det høje græs, og vinker og råber, når man bevæger sig forbi.
Da vi var på Koh Yao Yai var der endnu ikke mange turister på øen, hvorfor der blev råbt og grinet til os næsten uanset hvor vi befandt os. Alle var interesserede i et møde på tværs af kulturer, og syntes, at det var hyggeligt og interessant at møde mennesker, som kom langt væk fra noget, der var helt anderledes end det velkendte. De gamle tandløse damer faldt i svime over vores børn, og kunne ikke lade være med at røre ved dem. Det var helt tydeligt, at her var en oprigtig nysgerrighed og interesse i, hvem vi var, og hvor vi kom fra.

Læs også: Oplevelser tæt på lokal befolkningen på Maldiverne!

Den enorme frodighed, der er kendetegnende for Koh Yao Yai, har en beroligende og betryggende virkning. Smukke palmer svajer i brisen side om side med gummitræer og bananpalmer.
Om aftenen er cikadesang og frøer, der kvækkede om kap de mest gennemtrængende lyde. Tropelydene og stjernehimlen er på en eller anden måde mere klar og også skøn på Koh Yao Yai- måske fordi øen ikke er præget af nogen voldsom form for kunstig belysning. det lokale og autentiske tiltrækker os enormt

Koh Yao Yai er ikke en ø, der er præget af tju bang og action! Livet på Koh Yao Yai er endnu ganske stille og simpelt, og er et af de sjældne steder, hvor man kan bevæge sig trygt og roligt rundt blandt venlige og åbne mennesker. Øen er derfor den perfekte destination for de rejstende, der ønsker rolige omgivelser, og som ønsker et afbræk fra en hverdag med stress og jag.

Få inspiration til andre børnevenlige destinationer: Sri Lanka, Maldiverne, Seychellerne og Cuba.

Overnatning på Koh Yao Yai

Siden vi har været på Koh Yao Yai, er der sket meget, og der er i dag langt flere overnatningsmuligheder.
Vi boede på Yao Yai resort i de første 3 døgn. Det var fine og primitive, men velfungerende hytter direkte ned til stranden (se billeder og priser her).
Morgenerne var helt rolige – uden travlhed og tempo. Når børnene havde fået børstet tænder, gik de med det samme ned til stranden for at fange krabber, mens vi i den stille og lune morgenstund sad i stilhed og ventede på morgenmaden.
Ungerne tussede rundt på bare fødder i det varme sand, og der var ikke en lyd at høre fra andet end fuglene.
Op ad dagen var børnenes yndlingsbeskæftigelse at smadre kokosnødder, lave krabbefælder og bygge sandslotte.

I forhold til standarden var Yao Yai Resort dyrt – 2.600 bath for en lille bambushytte, hvor inskterne kravlede ind og ud af revnerne i gulvet, og hvor toiletvandet flød ud på gulvet, når vi trak op.
På trods af den dejlige og tilbagelænede stemning på stedet, blev vi dog alligevel enige om, at vi ville kigge efter noget andet at bo i, som havde en lidt bedre standard. Michael lejede derfor en scooter, og kørte rundt for at udforske øen.

far og børnene på knallert til rundtur på øen

Han fandt et virkelig lækkert resort, som var ekstremt dyrt, men sindssygt gennemført! Prisen vat 9000 bath for en hytte, men med gode forhandlingsevner fik han dog presset prisen ned på 3000 bath incl. morgenmad. Vi tog straks imod tilbuddet, da vi efter 30 sekunders samtale blev enige om, at det var ok at leve i luskus den sidste uge, inden vi skulle hjem.
Efter 3 døgn flyttede vi derfor til den sydlige ende af øen, og indlogerede os på Glow Elixir Yao Yai Resort(se flere billeder og priser her. SÅ ubeskriveligt smukt og med en stemning, der var helt særlig. Eneste ulempe var, at beliggenheden var øde og meget isoleret. Det var ikke til hverken at komme frem eller tilbage derfra, medmindre vi havde en bil.

Vores hytte var fantastisk – jacuzzi ude på terrassen og udendørs bruser på afdækket terrasse, så vi kunne kigge på stjernehimlen, når vi tog vores aftenbad. Resortet havde en skøn swimmingpool, som lå med udsigt til en smuk strand med lyseblåt, krystalklart vand. Vi havde en følelse af at være kommet i paradis!

lækkert resort i flotte omgivelser

På grund af resortets afsides placering var priserne på mad og drikkevarer skruet helt op. Et måltid for en person kostede det samme beløb, som det vi var vant til at give for både mad og drikke for os alle tilsammen! Vi kunne af samme grund hurtigt regne ud, at alene vores måltider på dette sted ville sprænge vores budget fuldstændigt.
Vi besluttede os derfor for at leje en bil af en af de lokale til MEGET billige penge – bilen var så også derefter. Et hurtigt regnestykke viste os, at vi kunne spare mange penge på den måde, for vi ville kunne indtage mange lækre måltider i den lille lokale biks, hvor vi indtil videre havde spist et par gange til rigtig billige priser. Det var det sted, hvor alle de lokale indtog deres måltider, og egentlig en slags gadekøkken på pæle – dog med beliggenhed “in the little of nowhere”!
En dag tog vi en anden familie med, som også boede på Elixir. De sad i bagagerummet af bilen, da vi kørte ad kringlede veje, og vi bumpede rundt i skrammelbilen. Vi var 8 mennesker, der spiste og drak for 395 bath tilsammen.

de lokale fiskere

Med en bil til fri afbenyttelse, var følelsen af frihed stor. Vi tog på rundtur på øen, hvor vi bl.a. besøgte en lille lokal fiskerby. De lokale inviterede os ind i “fiskehytten”, så vi kunne se, hvordan de sorterede fiskene, hummerne, de flotte krabber, rejerne o.s.v. Det kunne på ingen måde sammenlignes med hverken fiskearter eller fiskeri, som vi kender det fra Danmark!

spise med de lokale på øen

Vi kom i kontakt med en venlig lokal fyr, der forsøgte at bygge sin egen selvstændige virksomhed op som guide på Koh Yao Yai. Det ville vi gerne støtte, så vi takkede ja til hans hjælp. Han tog os derfor med ud for at se, hvordan man beskærer gummitræer og tapper dem. Han viste os også cashew-nøddetræer, buske med peber, fik en abe til at hente kokosnødder til os, som vi drak frisk kokosmælk fra, inviterede os med hjem til sin kone, som lavede bananpandekager til os, hvorefter vi alle indtog frokosten i den lille træbiks med udsigt til frodige enge og vandbøfler.

Livet på Koh Yao Yai resulterede i, at den i perioder tidligere så dominerende hjemvé, som kan være uundgåelig, når man rejser i 3,5 måneder, forsvandt som dug for solen. Vi havde det alle sådan, at lige præcis hér kunne vi godt blive!

Har I selv lyst til at opleve Koh Yao Yai? Se alle overnatningsmulighederne på Koh Yao Yai her!

Siden vi selv har været på Koh Yao Yai, har vi hørt fra flere, som nu har oplevet øen, og som i dén grad anbefaler andre rejsende at tage hertil. Endvidere anbefaler de et ophold på Koh Yao Noi, som eftersigende skulle minde om Yao Yai, og dermed også være en uspoleret perle. I kan her endnu undgå masseturismen, og få en følelse af det naturskønne Thailand, som de fleste af os vel ganske sikkert drømmer om at opleve.
Laidback stemning og følelsen af uberørt natur og paradis findes stadig i Thailand.
Andre rejsende anbefaler ophold på Santhiya Koh Yao Yai Resort & Spa.

Tanker om at rejse med sine børn

Efter en 3,5 måneders lang rundrejse i Sydøstasien var hjemturen til Danmark desværre nært forestående, og det bedste sted at slutte en sådan rejse af, var for vores vedkommende på Koh Yao Yai.
Thailand havde i særdeleshed været en fantastisk skøn destination for os som børnefamilie. Det er et land, som er velfungerende, trygt og nemt at rejse i, og som ligeledes er gearet til turismen.
Hele vores rejse havde været fantastisk – ikke bare rent oplevelsesmæssigt, men også for os som familie.

poolen på yao yai hvor vi brugte megen tid

Vores børns sammenhold og forståelse for hinanden var i dén grad blevet styrket, hvilket tydeligt mærkedes i deres måde at kommunikere på. Det første den yngste på 3 år sagde om morgenen, inden hun slog øjnene op, var: “Clara!”. Og Clara kvitterede for hengivenheden med dagligt at erklære sin ubetingede kærlighed; “Jeg elsker dig, lille skat!”.
Man bliver ikke bare klog, når man rejser. Man styrker også sine bånd, når man konstant er sammen – 24 timer i døgnet. Man får nogle helt særlige oplevelser sammen, som man kan dele med hinanden for resten af livet. En helt speciel og indforstået måde at opfatte og huske tingene på. Unikke minder.

Læs også: Hvad får børn ud af at rejse ud i verden?

Når vores børn i dag plager efter materielle goder, og kan blive utilfredse over, at de ikke kan få dem, fordi de tænker, at det her, det kan de bare IKKE leve uden, så spørger min mand; “Hvad fik du egentlig i julegave sidste år?” Det er faktisk sjældent, at børnene kan huske det… Til gengæld kan de altid huske, hvad vi f.eks. lavede juleaften, da vi var ude at rejse sidst. Og så forstår de pludselig værdien af oplevelser og også, hvorfor vi hellere vil bruge vores penge på at spare op til rejser, end på nye mobiltelefoner eller smart tøj.

dejligt at rejse med børn og opleve livet

Vores motto er derfor: Man SKAL rejse! Særligt sammen med sine børn!

thailand-button

14 kommentarer til “Koh Yao Yai er en sjælden perle, der anbefales, hvis I vil rejse til Thailand!”

1. Ditte Arildsen

Hej.
    Det lyder jo så hyggeligt.
    Kan du fortælle mere om, hvor de fantastiske spisesteder er henne?
    Vi syntes også det kunne være hyggeligt at møde nogle lokale, går man bare ud på øen og træffer dem?

Mvh. Ditte

1. Hej Ditte.
      Det er desværre for længe siden, vi sidst har været der, så meget har med garanti ændret sig siden da. Ellers havde jeg med glæde hjulpet. Hvis I gerne vil opleve det lokale liv, så bare spørg jer frem – alle er hjælpsomme, og ved, hvor I skal gå hen. Hvis I f.eks. lejer en bil, og dermed kører rundt, så har I rig mulighed for at finde de små perler. Det er det, vi altid gør; vi kaster os bare ud i det, og så kommer kontakten til de lokale helt af sig selv. Det er det, der giver de største rejseoplevelser.
      Jeg er helt sikker på, at meget giver sig helt af sig selv 🙂
      Jeg ønsker jer en fantastisk rejse.
      De bedste hilsner fra Stine

2. Hej, min kæreste og jeg, overvejer virkerlig at besøge dette smukke sted til sommer 2019.
    Vi har kigget på hotel Santhiya Koh Yao Yai Resort & Spa, men vi er lidt i tvivl, om hvor mange spisesteder der ligger omkring, og om de har åben i sommer perioden, da det jo er regntid?
    Måske du kan besvare nogle af mine spørgsmål ?

1. Hej Fie.
      Jeg ville ønske, at jeg kunne vær behjælpelig, men det er desværre længe siden vi har været der, hvorfor jeg ikke længere er opdateret. En veninde til mig har næsten lige været der, men de boede på et resort, der bare havde det hele, og bevægede sig ikke vildt meget omkring. De nød blot skønheden og stemningen, som gennemsyrede hele øen, og beskriver, at det er et af de smukkeste steder, de nogensinde har været. Tror måske faktisk godt, at det kunne have været det resort, som I påtænker at besøge! Det var vanvittig flot og lækkert!
      Udviklingen på øen er ikke sket i samme tempo, som på så mange andre øer, så jeg tror ikke, at man skal forvente for mange muligheder og for meget ramasjang 🙂
      Yao Yai er ramt af regntid om sommeren, så der kan falde en del vand…
      Ellers vil jeg blot sige, at det har været et af de mest specielle steder, vi nogensinde har besøgt…
      De bedste hilsner fra Stine & co.

3. Hej det lyder som en fedt sted
    I skriver det er meget muslimsk sted fint nok men kan man købe vin og øl der ??
    Bedste hilsner
    Lars

1. Hej Lars.
      Det er et rigtig fedt sted 🙂
      Ja, det er intet problem at købe øl på de forskellige resorts 🙂 Vin har vi ikke drukket, mens vi har været i Thailand (kolde øl smager bare bedst i tropeheden), men jeg kan ikke forestille mig, at det er noget problem heller.

4. Hej Stine,
    Vi er på vej til Koh Yao Yai med vores datter på 2, og skal også bo på glow elixir. Vi regner egentlig ikke med at lave så meget andet end at pjaske i vand og lege i sand, men skal da også rundt på øen og se lidt lokalt liv. Har du nogle anbefalinger? F.eks. et tip om hvordan vi finder den lille perle i spiste på? Bortset fra prisen, lyder det også som en oplevelse, så vores datter får oplevet lidt mere end resortet.
    På forhånd tak for hjælpen.
    Signe

1. Hej Signe.
      Hvor fantastisk at høre, at I er på vej 🙂 Jeg håber, at I kommer til at nyde øen, og falder lige så meget for stedet, som vi gjorde!
      Glow Elixir er det helt rigtige sted at tage til, hvis man som familie ønsker helt stille,rolige og smukke omgivelser.
      Det er ved at være en del år siden vi har været der, men jeg tror, at den restaurant du mener, hedder Heimartgarden. Jeg ved dog ikke, om den stadig ligger der. Det var en enlig mor, som havde boet i Tyskland, der ejede stedet. Det lå i smukke og meget naturlige omgivelser – fred og ro, og aber, der hoppede rundt omkring.
      Heimartgarden ligger på vej ned til Yao Yai Beach Resort og Bluebay resort.

Det sted vi ofte spiste lokalt til meget billige penge (det vi har billeder fra, hvor vi sidder på en sammenfaldet træterrasse (omgivet af okser), har ikke noget navn… Men I kan ikke undgå at se det, når I kører gennem øen… Du kan søge på dette på Google maps ร้านอาหาร นัดกับนัด คอฟฟี่แอนด์สเต็กเฮ้าส์ , og så vil placeringen kunne ses.

Øen har lokal stemning, og det er muligt at købe friterede bananstykker og frisk frugt rundt omkring, hvis blot I holder øje 🙂

Nyd ferien! Jeg er spændt på, om der er lige så roligt, som da vi var der.

5. Hej med jer 🙂

Jeg vil høre om du kan hjælpe med et tip på en ø/strand/hotel i Thailand.

Vi er en familie med to børn på hhv. 7 måneder og 3 år. Vi skal 3 uger til Thailand i februar og har booket flybillet til Bangkok, men ikke overnatning endnu. Vi er lidt i vildrede over hvor vi skal hen. Vi vil gerne have to destinationer, der ligger forholdsvist tæt på hinanden. Det ene sted måske en smule mere turistet med lidt aktiviteter og det andet sted skal være mere stille og roligt, hvor vi vil bruge det meste af tiden. Vi er ikke til store resorts med børneklubber og 7 pools, men det skal være børnevenligt med en pool, rene værelser med air-con og tæt på stranden (gerne på standen). Vi vil meget gerne bo steder, hvor der er meget god lokal mad i nærheden og forskellige muligheder for gåture sov. Vi vil ikke være isoleret på et hotel. Da vi har små børn med skal der gerne være nogenlunde forhold ift. indkøb og ikke alt for bøvlet med mange timer på en båd:-) Stranden må meget gerne være hyggelig med stille vand og ikke alt for stor 🙂

Er det muligt at finde i Thailand?:-) Håber I kan hjælpe med et tip eller to:-)

Vi har kigget lidt på Koh Yao Yai, men hvordan er det med gåture og spisesteder? Det virker måske en smule øde?

På forhånd tak for hjælpen.

Kh Annelise

1. Hej Annelise.

Thailand er et stort land, og næsten uanset hvem, vi har talt med, så har de alle været ovenud begejstrede for de steder, de har oplevet og boet.
      Landet er fantastisk smukt og i dén grad gearet til de fleste former for turisme – der er noget for alle.
      Da vi kun rejste rundt i Thailand i 7 uger, har vi naturligvis kun oplevelser fra få steder i landet, og kan dermed kun anbefale steder ud fra egne erfaringer.

Yao Yai er absolut at anbefale på trods af, at stedet er mindre udviklet end andre steder – der kan dog være sket rigtig meget siden vi sidst var der, og dermed også være bedre muligheder for transport. Vi lejede en bil til billige penge, mens vi var der, og kørte hele øen rundt. På den måde bestemte vi selv, hvor og hvordan vi spiste og hvad vi ville opleve. Det er ligeledes muligt at komme rundt med en tuk tuk. Men ja; stedet er lidt øde – dog på den “fede måde”. Skulle vi tilbage til Thailand, ville vi gerne tilbage til Yao Yai igen! Der er virkelig specielt!
      Vi kan anbefale Glow Elixir Koh Yao Yai, som er et smukt hotel med beliggenhed direkte på stranden – men dog, som du nok også har læst – noget afsondret. Men sikke en oplevelse!
      Er I på de kanter, vil der være rig mulighed for at bo et mere “turistet” sted – bl.a. på Phi Phi eller i Phuket, som ligger lige i nærheden.
      Det er nemt at komme til dette område (både Phuket, Yao Yai og Phi Phi), da I vil kunne flyve direkte til Phuket, og derfra nemt komme videre, hvilket har en stor betydning, når man rejser med helt små børn.
      Jeg har en veninde, som netop i sommers holdte ferie lidt uden for Phuket sammen med sin familie. De boede boede i byen Ao Bang Thao, som er en lille landsby med restauranter, lidt indkøb, gade køkkener, en skrædder, udflugtsbod m.m. En søvnig lille landsby – ihvertfald i sommermånederne – hvordan der er i højsæsonen ved jeg ikke. Stranden der beskriver hun som værende helt fantastisk. Der er forskellige overnatnings muligheder i dette område, og de gav ca. 7.500 kr for 10 overnatninger i sommers. Her til vinter skal de faktisk tilbage, og der giver de ca. 14.500 for samme hotel i 10 dage. Billiger overnatninger er til at finde, men her er stranden helt tæt på. Hotellet hedder Arinara Bangtao Beach Resort.

I kan også vælge at tage Koh Lanta, som er et sted, som rigtig mange børnefamilier tager til, og så derefter tage en færge/båd ned til en af de små øer sydpå, bl.a. Koh Mook, som skulle være billedskøn og paradisisk.
      Læs evt. dette indlæg om Koh Lanta https://www.atrejsemedboern.dk/thailand-ferie/, som også har anbefalinger til steder at bo.

Jeg tror, at I kan finde alt det, I efterspørger i Thailand – næsten uanset, hvor I tager hen! Det er et land, som er rigtig nemt at rejse rundt i, og da landet er vant til at modtage ufatteligt mange turister, er der rig mulighed for at finde mange forskellige steder at bo. Infrastrukturen er god og mulighederne mange.

Rigtig god rejselyst til jer, når I når så vidt.

Kh Stine

6. Jeanette Vestergaard

Hej:-) Hvordan er strandene på koh yao yai? Hvor finder man de medt børnevenlige til småbørn med bløde sansstrande og skyggefulde træer? På forhånd tak. Mvh Jeanette

1. Hej Jeanette.
      Beklager det sene svar – jeg havde på en eller anden måde overset din kommentar…Sorry!
      Strandene på Koh Yao Yai er smukke og vandet klart og flot. Der er gode skyggemuligheder!
      Rigtig mange familier med små børn tager til Koh Lanta, da det er et meget børnevenligt sted med gode strande og gode muligheder for at finde skygge til mindre børn. Der er masser af muligheder for at bo godt og spise fint der, da de er vant til turister. Hvis ikke du har læst AnneLi’s rejseberetning fra Koh Lanta, så læs endelig her https://www.atrejsemedboern.dk/thailand-ferie/ , hvor hun også anbefaler forskellige hoteller og områder.
      Ellers vil jeg mene, at de fleste steder i Thailand har skønne strande. Søg evt. ud til nogle af de smukke og mere uspolerede øer, hvor der er ro og mulighed for at opleve det mere autentiske Thailand.
      Vi har selv rejst rundt med helt små børn i Thailand i 7 uger, og holdte os fra de mest turistede steder, hvilket var en succes. Vi oplevede skønhed og børnevenlige omgivelser de fleste steder.

1. Jeanette Vestergaard

Kære Stine
        Mange tak for hurtigt svar (synes jeg altså, at det var). Vi har selv rejst en smule i Thailand, men jeg synes, det er svært at finde de gode børnevenlige strande, hvor der er træer, der skygger ned på stranden, og hvor stranden samtidig ikke er ramt for meget af ebbe/flod. Vi har været på Koh Lipe, og der var fint, men det tager også lang tid at komme derud, og det vil vi gerne undgå i denne omgang. Så jeg ville bare høre, om I konkret kan anbefale specifikke strande, der var særligt gode til små børn:-) Fx på Koh Yao Yai eller andre øer. Altså strande med blød sandstrand, minimalt ebbe/flod og gerne skyggefulde træer, der rammer strandkanten. På forhånd tak.
        Mvh Jeanette
        ps. Vi var forbi Koh Lanta sidst, og den synes jeg ikke var så spændende. Lidt for turistet.

1. Michael Kammerlander

Hej Jeanette

Jeg syntes Koh Yao Yai vil være bedst, specielt når du “heller” ikke var så begejstret for Koh Lanta :-), Glow Elixir resortet, som du kan læse om i vores indlæg her, https://www.atrejsemedboern.dk/rejse-til-thailand/ ligger lige ned til en strand hvor der er godt med træer ind over strandkanten. Ikke mange turister og et dejligt lokaltliv. Derudover har vi ikke ret mange andre bud. Men hvis du støder på nogle gode strande undervejs, må du vildt gerne vende tilbage – kunne være super godt at kunne give endnu flere gode tips til familier med småfolk – beklager vi ikke kunne hjælpe mere, håber det lykkedes at finde de gode steder – og rigtig god tur 🙂 Bedste hilsner Michael