den smukkeste strand på thailand uberørt og børnene leger

At rejse til Thailand med børn: Rejseberetning fra Krabi til Koh Lipe!

Thailand – fra Krabi til Koh Lipe

I forbindelse med en 3,5 måneders lang rejse til Sydøstasien i 2008, havde vi glæden af at opleve både Filippinerne, Thailand og Malaysia sammen med vores børn, som på daværende tidspunkt var henholdsvis knapt 3 og 6 år gamle.
I vores rejsebeskrivelser fra Thailand, kan I læse om vores oplevelser fra de 7 uger, vi rejste rundt i landet.
Beskrivelserne af vores oplevelser i Thailand er delt op 6 indlæg, hvoraf det første indlæg er dette, der handler om mødet med både Krabi og underskønne Koh Lipe.

Krabi provinsen – Ao Nang og Railay Beach

Thailand er et dejligt land at rejse rundt i med børn! Sammenlignet med Filippinerne er Thailand langt mere børnevenligt, og kravene til rejsende familier med små børn knapt så store.
Filippinerne var, for os, lidt af en udfordring, og jeg tror, at det er vigtigt, at man er klar over, at mødet med Filippinerne kan blive et spørgsmål om enten at elske eller hade landet. Vejen midt imellem kan være lidt svær at finde…
Jeg var derfor lettet, da vi landende i Thailand. Filippinerne kunne jeg sætte et flueben ved, og jeg var dermed klar på nye oplevelser i lidt mere velordnede rammer.

Læs også: Guide til Thailand!

Med en følelse af at have forladt et relativt primitivt land, blev følelsen af at ankomme til et langt mere velfungerende land underbygget af at lande i Bangkok lufthavn, og derfra direkte tjekke ind på verdens mest tjekkede lufthavnshotel!
Med kingsize seng, varmt vand i hanerne og badekar + en morgenmadsbuffet, som kunne tage pusten fra selv de vildeste madører, fik vi en dejlig følelse af, at et nyt og positivt eventyr kunne tage sin begyndelse i meget trygge og venlige omgivelser.
Vi fik sovet, vasket det værste skidt af os, og bevægede os derefter igen i lufthavnen – nu retning Krabi, hvor vi skulle mødes med børnenes bedsteforældre.
Stor var gensynsglæden, da vi landede i Krabi, og farmor og farfar stod klar til at tage i mod os. Børnene havde på daværende tidspunkt ikke set deres bedsteforældre i over 7 uger, og savnet havde været enormt.
Belært af erfaring ved vi nu, at det ved længere rejser med mindre børn er det en god idé, at man som en del af forberedelsen til sådanne rejser, bruger tid på ikke blot at glæde sig til at udforske nye lande og få fantastiske rejseoplevelser sammen – men så sandelig også forsøger at forberede børnene på, at der nu vil være en lang periode, hvor de ikke skal se deres familie og venner, og hvor de også skal være væk fra alt det velkendte. Særligt vores yngste på 3 år havde svært ved at forstå sammenhængen i tingene, og vi mærkede hos hende et stort savn efter familie og faste rammer. Hendes tid sammen med bedsteforældrene blev derfor udnyttet til fulde, og hun slap dem ikke af syne de første mange dage.

Vi havde booket hytter på Krabi Forest Homestay (se flere billeder og priser her)i Ao Nang -, og det var her nytåret blev fejret med fantastisk thai-mad, dans på bordene og kinesiske lanterner, der blev sendt til himmels.
Ao Nang var for mig som at komme hjem. Jeg følte mig tryg – alt var så velordnet i forhold til Filippinerne; asfalt på vejene, ”rigtige” huse, ordentlige hygiejniske forhold, god mad og netcaféer på hvert gadehjørne.
Derudover ligger Ao Nang i en bugt, hvorfra man kan blive sejlet til de mest fantastiske steder.

hotel-ao-nang-knap

Vi tog bl.a. en longtailboat til Railay, som var vanvittig overcrowded i forhold til det, vi var vant til fra Filippinerne.
Men smukt var det!
Railay har en virkelig flot strand, som grænser op til klipper og jungleagtig beplantning. Aberne kommer gerne ned og hilser på, og har man en banan, snupper de den. Det var til stor morskab for børnene, men også lidt skræmmende, da aberne begyndte at kravle rundt på dem.
Klipperne kan man klatre på, hvilket også blev udnyttet, da vi var der. Naturen i området var helt fantastisk – mest af alt var vi fascinerede af det smaragdagtige grønne hav og de små klipper, som rejste sig op af vandet.

Koh Lipe – den smukkeste ø i Thailand

Efter et par dage i Ao Nang, hvor vi blot nød at være i et nyt land, og dermed også tog helt nye indtryk ind, blev vi enige om, at tage til Koh Lipe i det sydlige Thailand.
Koh Lipe ligger i Andamanhavet, ca. 60 km fra fastlandet i Thailand og ca. 40 km fra den Malaysiske ø Langkawi.
Vi havde overalt læst, at Koh Lipe endnu skulle være en uberørt perle – som at komme 20 år tilbage i tiden. Øen udvikles fra år til år, men vi kunne ved ankomsten til øen se, at der var lang vej endnu. Og godt for det! I LonelyPlanet skrev de på daværende tidspunkt, at der ikke var motorkøretøjer at finde på øen (som heller ikke havde veje, men blot stier) – meeen det passede nu ikke helt; vi stødte på 2-3 knallerter!

kop lipe er en smuk ø med det turkise vand
På Koh Lipe var der ro! Uberørt natur og tropestemning – og det føltes som om, tiden stod stille. Her var ubeskriveligt smukt! Jeg tror det stemmer meget godt, når Koh Lipe beskrives som værende “Thailands Maldiverne. Vandets farve er ganske enkelt magisk!
Indbyggerne på øen er lidt mørkere i huden end de thailændere, vi indtil da havde mødt, og bliver kaldt for havsigøjnere. “Byen” bestod af en masse blikskure og en blikskole. Skolen havde ingen vægge, så vi kunne på hyggeligste vis følge med i undervisningen, og høre hvordan der blev terpet, mens vi samtidig nød alle de nye og fremmede indtryk, vi blev mødt af.

byen på koh lipe bestod af blikskure

Når vi gik på stien, der førte igennem det lille stræde med restauranter, oplevede vi en rummelig og yderst laid-back-stemning, som vi ikke før havde oplevet på vores rejse. Det virkede til, at Koh Lipe havde en særlig tiltrækningskraft på mange forskellige typer, og med dette også en vis åbenhed og accept i forhold til forskellighed. Når vi gik gennem strædet, var der fyldt med dreadlock-flippere, smykkekunstnere og ladyboys, som på dragende vis var langt mere feminine, end hvad vi nogensinde tidligere havde været i nærheden af. Herligt og vældigt fascinerende!

Da vi for mange år siden var på Koh Lipe, var øen helt stille og uden andet at byde på end smukke strande, vandets skønhed og kontakten til andre rejsende og lokalbefolkningen. Dette medførte, at vi fik muligheden for at befinde os i en næsten fuldstændig vægtløs og ubekymret tilstand af ro og balance. Vi kunne ganske enkelt ikke blive mere afslappede end på dette sted, hvorfor vi også bestemte os for at blive lidt længere end først planlagt. Noget af det, vi var rejst ud efter, var jo netop at opnå denne tilstand af fuldstændig overensstemmelse og indre ro, som vi havde en følelse af, nu havde indfundet sig.

børnene hygger sig på stranden på koh lipe i Thailand

Vi fik hurtigt en fast rutine for vores dag, og den stegende hede og den altoverskyggende ro – kun afbrudt af de dunkende lyde fra fiskerbådene – medførte, at tempoet var langsomt. Vi startede dagene med, at børnene stod meget tidligt op, og satte sig ud på verandaen, hvor de spiste en banan og læste en pixiebog. Morgensolens stråler medførte, at humøret altid var højt fra ganske tidligt på dagen. Efterfølgende bevægede vi os hen på én af de små, primitive caféer for at indtage morgenmaden; müsli, frugt, shakes og brød. Allerede på dette tidspunkt var det blevet så varmt, at vores eneste tanke var at komme ned i vandet!
Efter tonsvis af solcreme-påsmøring, gik turen mod standen, hvor vi lå i vandet sammen med børnene indtil frokosttid. Når sulten indfandt sig, tussede vi op til et gadekøkken, og bestilte sticky rice, kylling på spyd og en hel friskskåret, sød og moden ananas.
Efter middagsluren spiste vi is og drak kolde sodavand. Stadig til lyden af… ro! Hvorefter vi igen gik mod vandet for at plaske og snorkle indtil indtagelse af aftensmad… De få legesager, vi havde med, blev der leget med om aftenen, inden pigerne skulle i seng. Det var på en eller anden måde ikke så nødvendigt med legesager, da vi hele tiden legede i vandet eller sandet. Michael og jeg sad som regel på verandaen og talte eller læste om aftenen – voksentid var der masser af.
Det var nydelse, driverliv og “simple living” på allerhøjeste plan, og tog vi på bådture, var det til de øde øer, der lå i nærheden, hvorfra vi kunne snorkle og nyde ensomhed i det paradis, som hele området var indbegrebet af.

på vores rejser generelt er børnene gode til at lege med lokaler - her ses de i vandet i thailand på koh lipe

Jeg ved ikke, hvor stor udvikling, der er sket på Koh Lipe, siden vi var der, men har en stærk fornemmelse af, at der er væsentligt flere turister i dag end for 10 år siden. Et paradis som Koh Lipe forbliver desværre ikke en hemmelighed.
Da vi var på Koh Lipe var vores oplevelse helt klart, at de lokale på øen var meget imødekommende i forhold til turister, hvilket var en meget stor del af den gode oplevelse. Om det stadig er således, ved jeg ikke.
Her mange år efter vores besøg på Koh Lipe taler vi stadig om én bestemt person, som gjorde et stort indtryk på os alle. En smuk havsigøjner blev vores ældste datters møde med sin første uskyldige forelskelse, og dette fine menneske opfattede udmærket hendes fuldstændige hengivelse. Han inviterede både hende og hendes lillesøster på restaurant, forkælede dem med is og hjemmelavede armbånd af strandskaller, og lavede de flotteste, magiske lamper, som eftersigende skulle lyse i måneskin. Så empatisk og varm en oplevelse for en lille pige, der netop havde tabt endnu en fortand :-).
De fleste på øen kendte til Claras forelskelse, så når vi gik gennem strædet med restauranter om aftenen, råbte alle; “Hey Clara, hey babygirl”, og vi fik på den måde den fineste fornemmelse for ø-liv og landsby-stemning.

Restauranter og aktiviteter på Koh Lipe

Mad

Koh Lipes størrelse taget i betragtning var udvalget af spisesteder faktisk relativt stort.
På øens hovedgade kan man vælge mellem mange forskellige muligheder, så der både er til børn og voksne; nudler- og rigsretter, kylling, fisk og mange forskellige velsmagende retter. Thaimaden er dog  stadig den bedste 🙂
Det er også muligt at finde restauranter og små caféer langs stranden, hvor I kan spise jeres måltider. Særlig morgenmaden er skøn at indtage i brisen fra havet.

Rent madmæssigt er det muligt at få det meste på Koh Lige, der også har små købmænd, hvor man kan proviantere. Det er også muligt at købe bleer, solcreme m.m.
Da Koh Lipe ligger isoleret, og dermed får sejlet alle varer ud, er prisniveauet på øen dog relativt højt i forhold til mange andre steder i Thailand.

Aktiviteter

Koh Lipes overnaturlige hav indbyder til aktiviteter i det krystalklare vand. Der er mulighed for at dykke og snorkle og dermed opleve det spændende og smukke liv under vandoverfladen, tage på kajakture eller at hyre en båd til at sejle jer ud på de øde øer i området. Strandene og vandet på Koh Lipe er noget af det flotteste, der findes i Thailand! Solnedgangene er ligeledes fantastiske.
Massage og manicure tilbydes flere steder.
Det vi nød allermest ved vores ophold på Koh Lipe var dog at lave ingenting og blot være sammen!
For os var Koh Lipe det perfekte sted at rejse til med børn!

Overnatning på Koh Lipe

Vi boede flere steder på Koh lipe, men det bedste sted var ved Pattaya Beach, som er en billedskøn strand med blændende hvidt sand og det blødeste, mest krystalklare vand. Der var farverige fisk og smukt undervandsliv, og godt med plads at bevæge sig på. Vi har dog hørt, at der i dag er lidt mere larm og natteliv på denne strand, hvorfor det kan være en god idé at forhøre sig vedrørende dette på de steder, hvor I muligvis kunne tænke jer at bo.

Vil I gerne opleve Koh Lipe: Se overnatningsmuligheder på Koh Lipe her!

Ved Pattaya Beach boede vi på Bundhaya Resort (se billeder og priser her). Først i en lille og lidt billigere hytte med kun én seng til rådighed – selvfølgelig for at spare flest muligt penge, da vi jo var på en lang rejse. Da vi efterfølgende bestemte os for at forlænge vores ophold på Koh Lipe, skiftede vi dog alligevel til en lidt større hytte med bedre komfort og en ekstra madras på gulvet, så vi stadig kunne holde prisen lidt nede.

en smuk solnedgang på stranden i Thailand ved koh lipe
Da vi havde været helt nede og mærke roen i ca. 14 dage, begyndte rejse-rastløsheden langsomt at vise sig igen, og vi bestemte os for at bryde op før tid. At bruge 14 dage på Koh Lipe var for os en fantastisk investering i vores mentale sundhed. Det var 14 dage i paradis!
Ud fra den tanke kunne vi måske nok have været blevet der lidt endnu, men vores nysgerrighed i forhold til Thailand trak samtidig i os. Måske det også var følelsen af at være totalt udhvilede, der medførte, at vi nu havde masser af energi til at tage flere oplevelser og indtryk ind.
Den afgørende faktor for at vi bestemte os for at rejse videre var dog, at vores turistvisum var ved at udløbe, så vi blev nødt til at få lagt nogle rejseplaner, der på en eller anden måde medførte, at vi kunne få dette fornyet.
Da Koh Lipe ligger lige ved siden af Langkawi i Malaysia, blev vi derfor enige om, at vi lige så godt kunne slå et smut forbi denne ø, nu vi alligevel var på disse kanter. Så kunne vi samtidig slå to fluer med ét smæk; se lidt at Malaysia, og på samme tid få fornyet vores visum uden at rejse til Bangkok.
Det er altså nemt at “nuppe” to lande på samme tid, hvis I befinder jer på Koh Lipe.
Vi bestilte bådturen til Langkawi på Malaysia via et resort, der lå på stranden, pakkede vores tasker, og tog et vemodigt afsked med Koh Lipe.
Nye eventyr ventede for en lille periode i en lille del af et land, vi endnu ikke havde forholdt os til. Uden en ringgit på lommen, steg vi ombord på speedbåden, og begav os sydover. Du kan læse mere om vores næste stop på Langkawi i Malaysia her.

Har I lyst til at læse andre børnefamiliers rejsebeskrivelser fra Thailand, hvor I kan finde inspiration og gode råd om at rejse i landet sammen med små børn, så læs her:
4 ugers barselsorlov på Koh Lanta – Thailand med små børn.
Find inspiration i Cecilies beretning om hende og familiens ferie i Phuket og Khao Lak sammen med deres baby.

Læs om andre børnevenlige destinationer: Sri Lanka, Maldiverne, Seychellerne og Cuba.

hotel-ko-lipe-knap
thailand-button

41 kommentarer til “At rejse til Thailand med børn: Rejseberetning fra Krabi til Koh Lipe!”

1. Hej igen Stine.
    Det vil da være super hvis du vil sætte mig i kontakt med dem.
    Det kunne være skønt med noget viden og hvordan det ville være godt at rejse med vores tvillinger?

2. Hej stine.
    Hvor er det skønt at kunne læse sig til så meget vigtig viden om Thailand.
    Vi skal til Thailand i 4 uger til jan/feb. Vi skal afsted med vores 5 børn på 10,8,5 og vores tvillinger på 7 mdr.
    Jeg er meget i tvivl om hvad vi kan nå på de 4 uger. Jeg synes at koh lipe lyder helt fantastisk og afslappende men kan godt se der er lang derud.
    Så vores tanker på øer er koh lipe, yao yai og koh lanta.men er også meget åben for andre forslag.
    Er der for langt til koh lipe med vores tvillinger på 7 mdr?
    Hvad vil du anbefale af rute i de 4 uger?
    Hilsen Lena

1. Hej igen.
      Om der er langt til Koh Lipe, er meget afhængig af hvilken rute I ender med at tage. Dog vil jeg sige, at jeg synes, at de lange ture i bil kan trække tænder ud, når man rejser med helt små børn. Igen naturligvis afhængig af, hvordan I vælger at planlægge det hele. Vi har altid “knækket” turene over, så de ikke blev alt for lange, eller også har vi planlagt efter tidspunktet for deres middagslur.
      Jeg vil sige, at Koh Lipe har ændret sig en del, siden vi har været der, og at der nu er væsentligt flere turister. Jeg har derfor på fornemmelsen, at der ikke længere er helt er den samme ro på øen. Der ligger dog også andre øer i området, som er fine.
      Jeg har meget svært ved at anbefale en rejseplan i Thailand, da jeg ikke er så opdateret. Meget ændrer sig i landet, da udviklingen selvfølgelig tager fart.
      Vi har et samarbejde med et lille rejsebureau, som laver rejser helt i vores ånd. De er ikke så dyre, som mange andre. Jeg kan evt. bede dem om at kontakte dig for et uforpligtende tilbud, hvis du er interesseret? De er helt up to date ift udviklingen i landet, og kender til alle de små perler. Og så er de specialiseret i rejser med børn.
      De bedste hilsner fra Stine

3. Tusind tak for din fine blog, hvor du bare tager dig så megen tid til at svare på alle spørgsmål 🙂

Jeg og mine tre unger på hhv. 8, 10 og 12 år planlægger at rejse til Singapore til marts hvor vi bla skal bo et par dage hos min veninde og hendes familie. Efter vores visit i Singapore skal vi selvfølgelig videre, men spr. er HVOR vi skal drage hen – hjælp, det er svært?

Skal vi tage videre til Malaysia, Thailand eller Filippinerne? Jeg har for 15 år siden været på Koh samui hvilket ikke var min kop te (for turistet og kedeligt) og så har jeg været på Tioman island i Malayisa som heller ikke var noget der imponerede…

Hm, det er ikke let, men jeg tænker der skal være nogle kulturelle oplevelser og selvfølgelig også afslapning ved en pool. Har du nogle råd/forslag? Selvom jeg er kræsen skal jeg jo tage hensyn til at jeg skal rejse rundt derude som alene forældre. Jeg skal til møde med Jysk Rejsebureau i næste uge for at se om de skal skræddersy en tur til mig. Jeg tænker at det kan være godt at have dem som back up i tilfælde af at jeg bliver (bræk)syg dernede. Så kan det jo være at der er nogle hoteller der skal bookes om m.m.

Glæder mig til at høre fra dig 🙂

Kh Sofie

1. Kære Sofie.
      Du er det, jeg kalder en cool mama! Sejt, at du rejser ud i verden sammen med dine børn!
      Alt efter hvor længe I skal være afsted, hvad I ønsker at opleve – og så naturligvis; hvor mange penge I/du har til rådighed, vil jeg sige, at ALT ligger åbent, når I først er i Singapore!
      Har du bestilt billetten? Hvis ikke kan det nok være en god idé at lave en “ruteplans-billet” 😉 Du ved; sådan én, der ikke nødvendigvis gør, at I skal flyve retur fra Singapore 🙂
      Når først du spørger mig om muligheder, er der fare for, at jeg begynder at folde mig ud 😉 Jeg vil derfor forsøge at begrænse mig!
      Jeg har nedenfor skrevet et par flytider til de forskellige destinationer, som giver et fint overblik i forhold til tidsforbrug.
      At flyve fra Singapore til de forskellige destinationer tager:
      55 minutter til Kuala Lumpur
      3,5 time til Manila på Filippinerne
      2 timer til Bangkok
      3,5 time til Colombo på Sri Lanka
      Bali og Indonesien/Borneo er også et bud – men har har jeg ikke tjekket tiderne.

Først og fremmest vil jeg – ud fra egen erfaring – ikke råde dig til at tage til Filippinerne. Men det er udelukkende ud fra min egen erfaring – andre kan have det helt anderledes. Jeg synes, at Filippinerne er et anstrengende land at rejse rundt i pga infrastrukturen. I vil skulle sejle meget og generelt bøvle lidt med de forskellige ting. Derudover er Filippinerne virkelig forarmet, og det føles en anelse utrygt at rejse rundt med børn derude. Som sagt; jeg har udelukkende baseret dette på vores egen rejse rundt i landet.
      Malaysia har jeg vi kun været kortvarigt i, og har dermed ikke de helt store erfaringer at øse ud af. Dog ville det være et land, som jeg selv rigtig gerne vil udforske. Jeg synes, at det er et smukt og spændende land, som byder på rigtig meget.
      Thailand er oplagt med børn på dine børns alder! Jeg er vild med Thailand! Der er utallige muligheder. Det er dog længe siden vi sidst har været der, og jeg er derfor ikke fuldt opdateret på nye steder, som kan være spændende. Vi valgte dog selv Koh Samui fra, da vi også var af den overbevisning, at der ville være for mange turister. Jeg ville til enhver tid rejse til Thailand igen, da jeg synes, at muligheder for ferier i alle former er muligt i det land, og da sikkerheden samtidig er stor.
      Da vi var der, var vores bedste oplevelse helt klart Koh Yao Yai og Koh Lipe. Koh Lipe er dog en relativt lille ø, og der er ikke muligheder for så meget andet end badeferie og udforskning af havet. Dog vil jeg sige, at det er Thailands Maldiverne!
      Der ligger masser af små og stille øer uden et væld af turister i Thailand, men hvis I ønsker mere action, er det jo ikke dertil I skal 🙂

Mit bedste råd om en destination, som kan opfylde mange ønsker om en ferie, der både har elementer af oplevelser og badeferie, er absolut Sri Lanka! Vi er vilde med det land, og har været der 2 gange. Tog gerne dertil igen, faktisk.
      Stemningen og følelsen af at være i omgivelser, som er helt specielle, er virkelig til at mærke på Sri Lanka. Der er MASSEVIS af kulturelle oplevelser at komme efter, og landet har 8 steder, som optræder på UNESCO’s verdenskulturarvsliste.
      Jeg har lavet en stor side om landet, og du kan finde massevis af informationer om det meste, hvis du kigger det lidt igennem https://www.atrejsemedboern.dk/sri-lanka/
      Samtidig er strandene i landet virkelig smukke! Som i virkelig!!!! Dog er der ved en mange kyster en del understrøm, hvilket gør, at man altid lige skal tjekke, om det er sikkert at bade der.
      Befolkningen er skøn og imødekommende, og landet føles meget sikkert at rejse i. Det er jo pænt vigtigt, at man har en følelse af at være tryg. Der er masser af wildlife, og dermed også mulighed for at komme på safari. Der er smukke templer, køer i gaderne, smukke mennesker, dufte og god mad.
      Sidst vi var afsted, kombinerede vi en kulturel rundrejse med efterfølgende at tage på badeferie på Maldiverne. For ja; det kan faktisk sagtens lade sig gøre, efter at der er dukket en masse guesthouses op derude – tjek evt. mine indlæg og billeder derfra https://www.atrejsemedboern.dk/maldiverne/.
      Vores to ældste piger tog dykkercertifikat derude, og den verden, der var at finde under vandets overflade var VILD! Generelt er Maldiverne bare lige præcis det paradis, som man forestiller sig!

I forhold til at have Jysk Rejsebureau med inde over, synes jeg det er rart, hvis du kan føle dig mere sikker. Tjek, hvad de skal have for at lave en rejse til dig, og se så efterfølgende, hvad du evt. selv kan gøre det til. Det kunne jo være lidt sjovt.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar på den ene eller den anden måde – ellers er du velkommen til at vende tilbage 🙂

Kh Stine

1. Kære Stine
        Tusind tak for dit lange svar til mig, og for din søde kommentar. Nu må vi se hvordan det bliver at rejse alene med tre unger, men det er jo søde børn, så mon ikke det går – bare JEG ikke bliver (bræk)syg derude – hjælp— 😉

Jeg dropper helt klart en tur til Filippinerne. Jeg gider ikke alt for meget besvær med at rejse rundt, så det er kun fint med et klart svar om hvor man ikke skal tage hen.

Mht en rundrejse vil det jo være smart, men det er generelt lidt dyrere i stedet for en tur/retur ml Billund/Singapore. Men jeg tjekker hele tiden Momondo. Og ja, jeg må se hvad Jysk kan tilbyde af priser. ved godt det kan være dyrere, men måske får vi også en bedre tur og nogle gode oplevelser ud af at de fortæller os hvor vi skal tage hen.

Sri lanka er på min top 5 liste, men jeg tænker at når man nu er i Singapore bør man vel blive lidt derude, og se området. Jeg er meget inde på enten Thailand/Malaysia eller måske Bali men det tror jeg er lidt dyrere. Har læst dit indlæg om Langkawi og blev imponeret over hvor billigt det var at spise der. Måske vil det være nok med en tur til Langkawi og så Koh Lipe. Og så retur til DK fra Singapore? Har jeg forstået ret at man kan sejle mellem Langkawi og Koh Lipe og på den måde krydse grænsen mellem de to lande?

Kærlig Hilsen
        Sofie

1. Kære Sofie.
          Jeg synes, at dine planer og Thailand og Malaysia lyder som en god idé.
          Koh Lipe er virkelig smuk! Som i VIRKELIG! Da vi var der, havde vi behov for at slappe af og kigge på smuk natur – og det fik vi rig mulighed for! Stemningen var super, og omgivelserne så flotte, at vi ikke behøvede så meget andet end bare at tage ind. Dog tror jeg, at der efterhånden er kommet væsentligt flere turister derude nu, end da vi var der. Men altså; pak snorkeludstyret ned, og så er der til timevis af underholdning.
          Alle er jo forskellige i deres krav til oplevelser, men jeg har efterhånden erkendt, at det, der påvirker mig mest (på den fede måde), ofte er at finde roen til at nyde de små ting. Skønhed, f.eks. Jeg oplevede det også på Maldiverne, hvor vi kunne være stille i timevis (hvilket er lidt af en bedrift i vores familie!), og blot sidde og kigge. At blive forundret over, at der i virkeligheden findes SÅ meget skønhed, er jo en vildt fed oplevelse! Og det kan I måske også finde på Koh Lipe.
          Langkawi er meget turistet, men der er naturligvis også mulighed for at gå på små opdagelser.
          Der sejler både mellem Koh Lipe og Langkawi.
          Ferie på Koh Lipe og Langkawi vil nok mest blive en slags badeferie, tror jeg. Med mulighed for at snorkle, slappe af på en meget laidback måde og bare “være”.
          Bali har måske lidt flere muligheder for besøg i templer, rismarker m.m., hvis det er det, du er ude efter.
          Kh Stine

4. Tak for en masse rejsetips. Må jeg spørge dig lidt ind ang koh lipe? Vi er 3 voksne og 2 børn på hhv 3 og 7 år der gerne vil til koh lipe i februar. Vi har set på fly fra Kbh-krabi, hvordan kommer vi så herfra til lipe? Overnatning på krabi eller et andet sted? Bus fra lufthavn eller færge direkte til koh lipe?
    Håber du kan hjælpe:-)

1. Hej Stine.
      Lyder skønt med en forestående tur til Thailand 🙂
      Køreturen fra Krabi til havnen Pak Bara, hvorfra I kan tage en speedbåd til Koh Lipe, tager ca. 3-4 timer. Sejlturen til Koh Lipe har en varighed på 45-60 minutter. Jeg ville klart vælge at booke en behagelig bil med aircondition på strækningen fra Krabi og ned sydpå.
      Alt efter hvornår på døgnet I ankommer til Krabi, ville jeg nok vælge at tage en enkelt overnatning i Krabi, inden turen går videre. Mest af alt fordi rejsetiden kan være lidt lang med 2 mindre børn.
      Rigtig god tur 🙂

5. Hej 🙂 Tak fordi I deler opleverser på bloggen – der er meget nyttig information at hente. Vi skal for første gang afsted med 3 små børn (har begge tidligere rejst meget alene før). Vi overvejer Khao Yao Yai og Koh Lipe… Synes umiddelbart at Koh Lipe ser flottest og mest interessant ud. Hvad vil I anbefale af de to? Vi vil gerne være et sted med lidt muligheder for forskellige restauranter osv. men er ellers mest til det ikke alt for turistede med uspolerede strande 🙂 Mvh. Karen

1. Hej Karen.
      Beklager meget mit rigtig sene svar, men vi har rejst rundt på Cuba, og har dermed ikke været online.
      Hvis I ønsker det mere uspolerede er Yao Yai nok at foretrække. Der er smukt og virkelig en dejlig stemning.
      Koh Lipe er et af de smukkeste steder vi har været i Thailand – det ligner lidt Maldiverne. Dog har jeg hørt, at øen efterhånden er blevet meget turistet, og det skal I selvfølgelig lige have med i jeres overvejelser.
      Koh Lipe ligger meget afsondret, men skønheden er slående! Der er restauranter og muligheder for at komme i nationalpark i nærheden, man kan snorkle og dykke. Der er dog lang vej derud, og øen er lille.
      Yao Yai er noget større og ligger også i nærheden af et fastland, som byder på mange oplevelser. Det er nemt at komme dertil.
      Jeg har meget svært ved at anbefale det ene sted frem for det andet, da begge steder i dén grad levede op til vores forventninger.
      Yao Yai er nok mere rolig end Koh Lipe, som er blevet lidt mere kommerciel.
      Jeg håber, at I får taget en beslutning, der passer til jer.

6. Hej,
    Først og fremmest tak for dejlig læsning.
    Vi har booket ophold på Koh Lipe i 10 dage til november, men overvejer at afkorte opholdet med 3-4 dage for at tage til Koh Yao Yai.
    Kan I evt være behjælpelig med at fortælle hvordan rejste imellem de 2 øer?
    – har ikke rigtigt kunne finde frem til den ‘nemmeste’ rute 🙂

1. Hej Mette.
      Beklager meget mit sene svar – har været på Cuba i en måned, og der er internetforbindelsen virkelig dårlig, hvorfor jeg har haft svært ved at være online. Nu er vi tilbage, og jeg forsøger at besvare alle mails og kommentarer så godt, som muligt.
      Vi hyrede en chauffør til at køre os de længste strækninger, og da vi så landede i havnen, hvorfra man kan sejle til Koh Lipe, tog vi bare den første speedbåd. Der er stor afstand mellem Koh Lipe og Yao Yai.
      Der er ikke en bådrute mellem de to steder, og den bedste og mindst tidskrævende transportform vil derfor være at flyve fra den nærmeste lufthavn ved Koh Lipe og til Phuket.

7. Hejsa 🙂
    Vi er på Krabi lige nu, men der er virkelig dårligt vejr og sådan skal det desværre fortsætte – øv! Vi planlægger derfor at sejle til Koh Lipe i morgen, da det er det eneste sted med godt vejr fra på mandag og der har vi så tænkt os at være i 4 overnatninger og så videre til Ko Thao. Vi er et kæreste par midt i tyverne som gerne vil opleve nogen ting og rejser rundt med rygsæk. Mit spørgsmål er om man sagtens kan få tiden til at gå på Koh Lipe i nogle dage? 🙂

Mvh. Kamilla

1. Hej Kamilla.
      Beklager, at jeg først svarer nu, men har desværre ikke haft mulighed før.
      Har godt læst, at vejret ikke er drømmeagtigt i Thailand lige p.t. – super ærgerligt!
      Koh Lipe er vist det, man kan betegne, som Thailands svar på Maldiverne 🙂 Det er ikke en ø, der byder på nogle kulturelle seværdigheder eller oplevelser som sådan, men til gengæld et sted, som har fantastiske bade- og snorkleforhold. Derudover ligger der en nationalpark i nærheden, som I kan blive sejlet til. Skulle være ret fantastiske naturoplevelser.
      Vi fik 10 dage til at gå på Koh Lipe – men kedede os dog lidt til sidst. Er I badefreaks, så er det en super god oplevelse. I vil sagtens kunne få nogle dage til at gå der med at beundre de smukke omgivelser.

8. Hej! 🙂

Vi tænker, at skulle til Koh Lipe til februar sammen med vores 4 børn på 1, 4, 8 og 11 år.

Vi vil gerne kunne snorkle tæt på stranden, men jeg kan ikke lige finde ud af, hvilken strand på Koh Lipe der har de bedste snorkle muligheder, så jeg ville lige høre, om I har nogen idé om det? 🙂

På forhånd mange tak for hjælpen! 🙂

Mange hilsner fra Lene.

1. Michael Kammerlander

Hej Lene. Ja, det er absolut Pattaya Beach. Vi boede ved stranden og snorklede direkte derfra. Den ligger også godt i læ. Som jeg husker det, så er der lidt flere sten på Sunset Beach og Sunrice Beach er lidt mere windy. Hvis du husker det og det ikke er for meget besvær kunne jeg rigtig godt tænke mig at høre hvordan Koh Lipe er nu – da det er ved at være et stykke tid siden vi var der sidst:-). Fantastisk ø. Rigtig god tur og nyd det BH Michael

9. Hej. Hvor er det spændende og dejlig læsning. Og fantastisk og modig måde at rejse på.
    Vi påtænker selv en tur i Thailand og evt malaysia i oktober og november – altså ca 2 mdr.
    Tænker vi kan nå langt omkring på 2 mdr men vil heller ikke stresse- dog gerne opleve noget nyt forskellige steder. Koh Libe lyder jo fantastisk og det at kombinere med Langkawi. Har også tænkt Koh Kood og Kooh Chang og Koh Mak- og selvfølgelig Bangkok som start og gerne nogle dage. Hvordan ville I kombinere- altså så der ikke blev alt for meget rejsetid mellem distinationer- og hvor lang tid skal man ca være hvert sted? Hvor meget skal man booke i forvejen? Vi rejser jo lige udenfor højsæsonen..
    Vi har 2 børn med på 3 og 5- så børnevenlige råd oh steder – lyder til I har prøvet lidt af hvert.
    Tak for spændende rejseblog.
    Mvh Pernille

1. Michael Kammerlander

Hej Pernille – for det første er jeg rigtig ked af at der gik så lang tid med mit svar. Vi er for 14 dage siden kommet hjem fra en fantastisk rejse til Sri Lanka og Maldiverne og er kommet i fuld gang med arbejde og dagligdagen – så beklager rigtig mange gange.

Hvor lyder det bare rigtig dejligt at tage 2 mdr. ud af kalenderen og være sammen med sine kære og godt at I ikke er for ambitiøse med et par børn på 3 og 5 år. Ofte vil de jo bare sidde i vandkanten, lege i sandet, kigge på krabber og bare være. Vi kender ikke til området øst for Bangkok. Koh Kood, Koh Mak og Koh Chang, men har hørt det skulle være dejligt og med gode mulighed for en kombination til Cambodia. Men selvfølgelig modsat af hvis i skal syd for Bangkok. Men hvis jeg skal komme med et bud på en rejserute, ville jeg starte med et par dage i bangkok, når i lander, dernæst med fly til Phuket (ikke bo i Phuket) men tage en båd til Koh Yao Yai som ligger i bugten mellem Phuket og Krabi og nord for Phi Phi – derfra til Koh Lanta, som er meget turistet men også meget tryg for små børn, derfra kan man sejle og gøre holdt ved nogle mindre og mindre uturistet øer ned til Koh Lipe. Koh Nai, Koh Muk, Ko Libong – vi har ikke været der, men har hørt godt derom – tjek evt. også mulighederne for overnatning på Ko Tarutao – fra Koh Lipe kan i sejle til Langkawi. Når i nu rejser uden for højsæsonen giver det mange muligheder for at tage en fleksibel rute og bo kortere eller længere tid alt efter dagsformen 🙂 – dog skal I være opmærksom på at de gode steder, som får gode anmeldelser på bl.a tripadvisor også kan være fuldt booket uden for højsæsonnen. Alt efter jeres behov for flere eventyr vs afslapning kan i jo tage tilbage til Bangkok og tage øst på til Koh Chang m.m. eller blive i Malaysia og rejse lidt mere rundt der. Så, syntes bestemt i skal prioritere sydpå og så have østpå i baghånden 🙂 Håber du kan bruge mine input og har du yderligere spørgsmål, så bare skyd løs – jeg lover mit svar kommer hurtigere næste gang 😉 – Super god tur – Michael

10. Heidi Kørner

Hej Stine
    Jeg har lige et spørgsmål vedr. redningsveste…. 🙂 Kan læse mig til at det er lidt forskelligt hvor mange og om der er redningsveste ombord på bådene. Vi skal selv til Malaysia til efteråret hvor vi ender på Langkawai for at sejle videre til Koh Lipe – det samme som jer bare omvendt:). Kan i huske om der var redningsveste på båden til både voksne og børn?
    Vi skal sejle fra Koh lipe til Pak Bara når vi skal hjem, husker ik lige i kom derfra – men hvis i gjorde – kan du da huske noget om redningsvestene der? Vi vil gerne hvis vi kunne undgå at slæbe dem med hjemmefra, da vi inden Malaysia kommer fra Australien og USA.

På forhånd tak:)

Mvh Heidi

1. Hej Heidi.
      Det lyder som en helt vildt spændende rejse I har foran jer! Der må være fantastiske oplevelser i vente!

Jeg har aldrig oplevet at sejle med både i turistområderne (med mindre det var små lokale ruter eller mindre ture), der ikke tilbød redningsveste. Særligt på turene over åbent hav er sikkerhedsforanstaltningerne ret gode. På turen fra Koh Lipe til Langkawi mener jeg helt klart også, at vi havde redningsveste på. Jeg tror derfor ikke, at det er nødvendigt, at I medbringer disse.
      Ved I på forhånd hvem I skal sejle ruterne med?
      Ofte har mange af selskaberne en hjemmeside, og der vil man kunne finde svar – eller i det mindste sende en mail med sine spørgsmål. Hvis du er nervøs, vil jeg opfordre dig til at kontakte selskabet eller det hotel/resort, som arrangerer sejlturen, og så lige spørge for en sikkerhedsskyld.

Jeg ønsker jer en rigtig, rigtig god rejse. Vil sørme da gerne høre mere om denne – lyder som en spændende rute.

11. Kære Stine

Tak for en givtigt og spændende blog.

Vi er en familie på fem, der skal på jordomrejse fra februar 2017-juli 2017. Vi er i tankerne pt og vil lave første stop i Asien, derefter New Zealand, Fiji, evt Costa Rica, Usa og Canada. Børnene er på det tidspunkt 5, 7 og 9 år. I Asien overvejer vi Borneo eller Thailand (eller Sri Lanka eller… vi er åbne, men det skal være afslapning, ikke alt for varmt eller mentalt hårdt (fattigdom og besværligt) og lidt kultur. Så hvis du har ideer er de velkomne). Vi overvejer Thailand, men jeg er i tvivl om budget – især når vi er fem. Hvad koster et typisk overnatningssted for fem (Bundhaya Resort er oppe 1700 for to værelser per overnatning), og hvor der er mulighed for et sted (en bungalow eller lignende)?

Hej Marianne

Tusind tak for dine fine ord om vores blog. Og hvor lyder det bare fantastisk med en jordomrejse til næste år. Umiddelbart tænkte jeg ud fra et logistisk perspektiv (og hvad vi selv ville gøre, hvis vi var så heldige at skulle på en sådan tur) at starte i Bangkok, syd mod Koh Lanta og sejle til Koh Mook og Koh Lipe, her vil i opleve gode strande og afslapning – dernæst kunne man sejle til Langkawi i Malaysia fra Koh Lipe og så flyve ned til Singapore, evt. med lidt rundrejse i Malaysia. Så har I gode muligheder for at rejse videre øst på mod New Zealand. Med hensyn til priser, burde i sagtens kunne finde noget for 2 værelser til 600-1000 pr. nat i Thailand. Koh Lipe er lidt dyrere end andre steder.

Skal i til Koh Lipe (som jeg klart vil anbefale) er vores anbefaling er i tager til Pattaya stranden som er en ud af 3 strande på Koh Lipe.

Glæder mig meget til at høre mere om jeres fantastiske tur 🙂

Bedste rejsehilsner Michael

12. Hej Therese
    Vi har været på Phi Phi og var glade for det, vi boede på Phi Phi Relax Beach Resort
    Man kommer ud til hotellet med longtail båd og der er en ganske god strand, vi snorkede fra stranden, I skal huske at passe på når bådene sejler, og man kan gå op på et udsigtspunkt eller ned til hovedbyen. Hytterne er lidt simple og der er ikke el i dagtimerne, men vi var glade for vores ophold. vores datter har rejst meget i Thailand og dette sted er et af hendes favoritsteder.
    God rejse
    hilsen Lis

13. Hej!

Jeg har med stor interesse læst dine indlæg om alle jeres fantastiske rejseoplevelser. Jeg skal selv afsted til februar med en god veninde. Vi starter ud med at have 3 uger på Sri Lanka og derefter 1 måned i Thailand. Det første stykke tid i Thailand skal bruges på øerne Koh Tao og Koh Phangan, men vi har herefter planer om at rejse over på vestkysten for evt. at besøge Phi Phi (vi skal også flyve videre til Australien fra Phuket, så det passer meget fint). Hvordan er det med transport til Koh Lipe? Ud fra dine og andres rejsebeskrivelser af Koh Lipe har jeg forelsket mig en smule, men det ligger jo alligevel et godt stykke fra Phuket. Hvordan gjorde I – eller har du nogle idéer?

Tak for en dejlig blog!

1. Hej Therese.

Mange tak for din mail. Dejligt, at høre, at du har kunnet få glæde af vores hjemmeside.
      Lyder som om, I har en fantastisk og spændende rejse foran jer!
      Koh Lipe ligger LLLAAANNNGGGTTTT væk fra alting 🙂 Men har man tiden, er det også rejsen værd. Der er billedskønt og paradisisk! Udover skønhed så langt øjet rækker, er der også en fantastisk stemning – men det synes jeg faktisk der er rigtig mange steder i Thailand. Det er blot vigtigt at gøre sig klart, hvad man rejser efter.
      Phi Phi skulle også være rigtig smuk, men vi fravalgte det, da vi havde researchet og fundet ud af, at den autentiske stemning, som vi ønsker, ikke rigtig længere er at finde på stedet. Koh Tao skulle dog til gengæld være helt igennem fantastisk!

Vi lejede en bil med chauffør til at køre os til Pak Bara i Satun Provinsen. Fra Phuket tager det 6 timer og fra Krabi 4 timer. Derfra ca. 1,5-2 timer med speedbåd for at nå Koh Lipe. Der er afgang 2 gange hver formiddag, og 2 gange hver eftermiddag.
      Men hvis I ønsker sådan lidt “Maldiverne-agtig” stemning, og hvis I vil rejse efter det, så er det det værd!

I kan dog også sejle fra Phi Phi til Koh Lipe – det tager ca. 5 timer, og er jo så en noget kortere tur – dog til havs.

Som du kan se, er der flere muligheder for at komme dertil. Og også rig mulighed for at beslutte sig for hvad I vil, når I er derude.

Jeg håber, at I får en fantastisk rejse! Rigtig god tur.

14. Hej Stine
    Har læst din blog og dine svar til andre der har kommenteret, så jeg tillader mig at bede dig om råd også…
    Min famile (mand, to unger på 7 og 9) skal til Thailand på egen hånd til januar. Vi har Koh Tao og Nationalparken Kao Sok som sikre steder. Vi skal afsted tre uger, og ville måske gerne finde et tredje sted at tage hen. Vi er ikke til det turistede, men er samtidig ikke helt trygge ved det primitive (Koh Lipe f.x.) endnu, da det er første tur ud i den store verden med børn…
    Har du nogle råd til hvor vi kunne tage hen?
    KH Ditte

1. Kære Ditte.

Det lyder som om I har en spændende tur foran jer! Thailand er et fantastisk land at rejse rundt i sammen med børn, og I har meget at glæde jer til.
      Dejligt, at du skriver – det er netop mit ønske med denne hjemmeside; at vi med børn, der gerne vil rejse, kan inspirere og guide hinanden på vores rejser.

M.h.t. Koh Lipe så synes jeg faktisk ikke, at øen er primitiv. Der er masser af muligheder for at bo og spise ordentligt, og stedet er efterhånden meget gearet til turister, så jeg synes faktisk ikke, at det er noget, I behøver at føle jer utrygge ved. Har hørt, at der er mange turister på øen efterhånden… Jeg tror absolut ikke, at I vil føle jer utrygge der. I vil dog skulle rejse langt efter det, da det ligger i det helt sydlige Thailand, men det er min vurdering, at det er det hele værd.

Jeg ville endvidere til enhver tid tage til Koh Yao Yai, hvis jeg skulle til Thailand. Der er ikke mange turister, og du får kultur, skønhed og ro i rigelige mængder. Du kan læse om vores tur dertil her https://www.atrejsemedboern.dk/rejse-til-thailand/

Og ellers er der masser af øer, som I kan besøge. Det ville jeg klart foretrække, hvis det var mig, der skulle afsted. Der er et væld af bountyøer, så det er bare at finde ud af, hvor lang tid I vil bruge på transport.
      Læg evt. en rute, der ikke er opslidende, så I ikke bruger unødig tid på transport, og forhold jer til, om I er villige til at flyve, eller om I har planer om at benytte en chauffør.
      Thailand er et trygt land at tage til med børn, og jeg tror, at I vil opleve, at næsten uanset, hvor I tager hen, så kan I være rolige. Landet er meget nemt at rejse rundt i, og alt foregår på yderst velfungerende måde.

Som du selv skriver, vil I gerne undgå de mest turistede steder, og det er også mit råd til jer. Tag i stedet til de mere uberørte steder, hvor I vil kunne få autentiske og mere ægte oplevelser.

Jeg har desværre ikke rejst i det område af Thailand, hvor I skal hen, og har kun erfaring fra den sydlige del af landet. Her er der til gengæld et væld af muligheder – dog altsammen lidt mere primitivt end på fastlandet. Men det er helt klart min vurdering, at I ikke bør føle jer utrygge derved.

Jeg ved ikke rigtig, om jeg har kunnet bidrage med noget konstruktivt med det, jeg har skrevet. Dog vil jeg sige, at jeg selv lidt er typen, der gerne vil gå sikkert, når jeg rejser med mine børn, og ét af de steder i verden, hvor jeg har følt mig mest tryg, er faktisk i Thailand – uanset, om jeg har været i Bangkok eller ude på en øde ø.
      Jeg tror, at du vil opleve det samme – uanset hvor I tager hen.

De bedste hilsner – med ønsket om en fantastisk rejse – fra Stine

15. kære stine.

aj hvor er du sød at du tager dig tid til det her.

tusind tak!!

jeg vil undersøge de ting du skriver og finde ud af hvad det skal være.

kh ajaja

1. Kære Ajaja.

Selvfølgelig tager jeg mig tid 🙂 Jeg BRÆNDER for, at flere familier skal rejse ud i verden sammen med deres børn 🙂 Så jeg er bare glad, hvis du kan få glæde af det 🙂

M.h.t. Glow Elixir; det er et DYRT hotel. Men prøv at skrive en mail til dem – om de evt. kan komme med et godt tilbud til jer. Da vi var der, kørte vi forbi, og fik et tilbud til ihvertfald under 1/2 pris. Meget er jo betinget af, hvor mange gæster de har på det tidspunkt, hvor I befinder jer der. Men forsøg evt. at prutte om prisen – det kan sagtens lade sig gøre.

Skriv endelig igen 🙂

De bedste hilsner fra Stine

2. Jeg tillader mig lige at skrive herinde og tilbyde lidt hjælp,da jeg har arbejdet på Koh Lipe over 3 sæsoner og besøgt øen ca 14 gange efterhånden.Rejser selv nu for 3.gang med min nu 15mdr gamle datter (første gang var hun 4,5 mdr) og befinder mig netop på Koh Lipe.Så hvis I har specifikke spørgsmål til Koh Lipe,så fyr løs. :))

1. Ved godt det er en gammel tråd, men prøver lykken alligevel. Vi vil gerne både til Kho Lipe og Langkawi til sommer. Er der nogen der ved om der sejler både mellem de to øer i juli måned? Generelt er det vist lidt sløjt med bådtrafikken mellem de Thailandske øer som er “lidt hårdere ramt” af regntid. Ellers gode ideer til gode rejsesteder i Juli – ud over Kho Samui? tak 🙂

1. Hej Pernille.
          Der sejler ikke særligt mange både mellem Koh Lipe og Langkawi i sommerperioden. Der er stort set lukket ned på Koh Lipe der, og så vidt jeg husker, betragter man bådtransporten som risikofyldt, da havet i denne periode er meget uroligt
          Bundhaya på Koh Lipe sejler ruten – prøv evt. at skrive en mail til dem, og forhør jer der.
          Så vidt jeg ved, er der tre øer, som skulle være nogenlunde “vejr-sikret” om sommeren i Thailand; Koh Samui, Koh Phangan og Koh Tao. Jeg ville personligt måske finde Koh Tao eller Koh Phangan mest interessant.
          Håber, at du kan bruge mit svar, eller at andre måske byder ind, hvis de læser tråden 🙂

16. Kære Stine.

Det lyder sørma dejligt, med jeres lange familierejse.

Jeg sidder og prøver at planlægge en tur for vores lille familie til thailand i jan/feb.
    2 uger, vi køber selv flybilletter – derfor ikke noget charterpakke. Vi har kun arthur og til jan er han halvandet år. (Mange bliver helt forfærdede over at vi vil rejse så langt med sådan en lille dreng, men vi er overbevist om at det nok skal gå – lidt bekymrede for flyveturen og jetlag, men det går nok 🙂 )

Vi kunne godt tænke os dele ferien op i en uge på resort med luksus og morgenmadsbuffet, og en uge med mere eller mindre primitivt indkvartering i en hytte, uden så meget andet end natur og afslapning på dagsordenen.
    Derfor skriver jeg til dig, for at høre hvad du vil foreslå?
    For det første, tror du arthur er for lille til en øferie på fx Koh Lipe? Eller er der et andet sted der ville være bedre?
    Er det noget du synes vi skal huske, være opmærksom på eller undgå?
    Og sidst, har I et hotel/resort der er børnevenligt og alligevel lidt luksusagtigt, uden at være alt for dyrt som du vil anbefale?

Undskyld, hvis du ikke har tid eller kan hjælpe os, jeg er bare lidt på bar bund og prøver at få et billede af hvad det er vi er ved at kaste os us i.

På forhånd tak for hjælpen.

VH ajaja

1. Kære Ajaja.

Tak fordi du skriver – jeg vil med glæde forsøge at komme med et par råd 🙂

Først og fremmest; hvor lyder det dejligt med en tur til Thailand. Det er et fantastisk land at rejse i med små børn. Landet er smukt, befolkningen imødekommende, infratrukturen er god, og ikke mindst er landet gearet til turisme, hvilket giver en følelse af tryghed, når man rejser med børn.
      I har meget at glæde jer til!

M.h.t. flyveturen så er en længerevarende én af slagsen altid en udfordring – også for vi voksne.
      Tag jeres forholdsregler – tjek evt. min pakkeliste https://www.atrejsemedboern.dk/huskeliste-til-ferie/, hvor jeg kommer med råd til, hvad man skal pakke, og hvordan man kan forsøge at gøre tingene nemmere for både barnet og en selv. Måske du kan finde lidt idéer der.
      Hvornår på døgnet skal I flyve? Måske der viser sig en mulighed for at bestille en billet, som ligger på det tidspunkt på døgnet, hvor Arthur sover. Det vil afhjælpe mange af dine bekymringer, tror jeg. Hvis jeres barn sover undervejs, vil turen både blive lettere for ham og jer.

Vi har fløjet meget langt med vores to-årige, og det gik over al forventning. Men det er naturligvis individuelt og også betinget af både børnenes og forældrenes temperament.
      Lad jer ikke afskrække af for mange løftede pegefingre – mærk i stedet efter, hvad I selv vurderer kan lade sig gøre (det lyder det også til, at I gør :-))

Jetlag kan ikke undgås, når I flyver så langt. Sørg for at have godt med snacks, mad og drikkevarer til de første par nætter, hvor Arthur måske vil vågne og være sulten.

M.h.t. anbefalinger om, hvor I evt. kunne bo, så synes jeg det er meget betinget af, om I ønsker at være et sted, som kan give jer mange oplevelser, eller om I ønsker at være et sted med ro og knapt så mange turister.
      Koh Lipe vil ikke være noget problem for en lille fyr som Arthur – der går både til og fra øen. Men igen, det kommer an på, hvad I ønsker af ferien. Koh Lipe ligger langt væk fra Bangkok, og I vil enten skulle flyve eller køre meget langt for at komme dertil.
      Ikke langt væk fra Koh Lipe ligger Koh Tarutao. Jeg vil anbefale dig at læse om dette sted – det kunne være et godt alternativ til Koh Lipe, som efterhånden har ret mange turister.
      Koh Lipe har mange muligheder for overnatning, men book for en sikkerhedsskyld inden, da I rejser med et lille barn.

Vi var på det mest fantastiske sted, da vi var afsted. Det er ikke top-turistet endnu, og det er et sted, vi absolut ville tage tilbage til; Koh Yao Yai!
      Yao Yai ligger ca. 20 km fra Krabi, og er et hengemt paradis (efter vores mening). Du kan læse om det her https://www.atrejsemedboern.dk/rejse-til-thailand/
      Der er ro!! Og stadig mulighed for at indsnuse kultur. Du får dog ikke en masse turist-hurlumhej, og det skal I være klar på.
      Vi boede på det mest fantastiske luksus sted Glow Elixir Yao Yai Resort (linker også til det i mit indlæg, så prøv at tjekke det ud der). Det var isoleret paradis!! SÅ fantastisk, men det vil du næsten kunne se på billederne.
      Mere primitivt boede vi på Yao Yai Resort, som er hytter, der ligger næsten direkte på stranden. Igen på et meget roligt spot.

Alternativt er der masser af muligheder for ø-hop til mere primitive øer. Det ville vi til enhver tid foretrække frem for at befinde os ved fastlandet (Ko Lanta, Krabi, Puket osv, som efter vores mening ikke byder på meget kultur). Koh Chang skulle være rigtig godt til børnefamilier (dog knapt så primitivt). Ligeledes Koh Muk (mere primitivt). Men har ikke selv været der.

M.h.t. forholdsregler når I rejser med så lille en størrelse, så vil jeg sige, at I mest af alt skal være opmærksomme på myg. Særligt, når I er i storbyer. Befinder I jer ved kysten er der knapt så meget at være bekymret for, men sørg for at Arthur har en langærmet bluse og et par langærmede bukser på ved skumringstid, og smør så med myggebeskyttelse.
      Sørg for at lukke af for myg til jeres hytte, og har I aircondition, så tænd den.
      Jeres tanker om kun at ville bo 2 steder er ligeledes fornuftige, når I rejser med en lille gut. Det giver mere ro for alle parter ikke at skulle fare vidt omkring.
      Sørg derudover for at rejse/køre, når Arthur sover.

Jeg håber, at du kunne bruge mine svar til noget. Ellers er du mere end velkommen til at skrive igen 🙂

Jeg ønsker jer en rigtig, rigtig god tur. I er på vej til noget spændende 🙂

De bedste hilsner fra Stine

17. Hej har med stor interesse læst om jeres tur, vi er ved at planlægge 3 uger i december til Malaysia og Thailand, vi flyver til Langkawi, hvor vi har booket overnatning i 4 dage inden vi sejler til Koh Lipe, her har vi også booket noget, da vi kommer i december. Gode råd om ture eller spisesteder vil være dejligt. Resten af vores tur bliver nok planlagt undervejs, da vi gerne vil kunne være åbne for gode oplevelser, vi skal se Penang på turen ned til Kuala Lumpur.
    hilsen
    Lis

1. Hej Lis.
      Fantastisk med en tur til Malaysia og Thailand!! Der er afsindigt smukt!
      Hvor gamle er jeres børn?
      Vi var 1 uge på Langkawi, og stemningen var fantastisk. Vi benyttede os af strandene, lejede en bil og kørte rigtig mange steder hen, hvilket jeg vil anbefale jer at gøre, hvis I har lyst til at se øen. Husk, at de kører i “den forkerte” side 🙂
      Vi var bl.a. i Underwaterworld Langkawi, som er kæmpe stort og lige noget for børn. Derudover var vi på krokodillefarm (ikke anbefalelsesværdigt), i forskellige byer, bl.a. Kuah, besøgte de små havne o.s.v.
      Vi indtog en del måltider i gadekøkkener. Billigt og godt. Der findes spisesteder i massevis! Også rigtig mange, der tilbyder internationale retter, men det var vi knapt så interesserede i.

Koh Lipe var ubetinget det smukkeste sted vi var i hele Thailand (sammen med Koh Yao Yai)! Der hvilede en særlig ånd over øen, og alt var meget laid back. Jeg har dog hørt, at øen efterhånden er besøgt af rigtig mange turister. Det er der ikke noget at sige til!
      Der er masser af muligheder for at leje en båd til at sejle jer ud til de “øde” øer, der ligger ganske tæt på Koh Lipe, hvor I kan snorkle i det klare, lyseblå vand. Husk snorkeludstyr – der er mange flotte fisk!
      Endvidere bør I tage til Tarutao National Marine Park, som ligger meget tæt på Lipe. Tjek det evt. på LonelyPlanet eller Tripadvisor. Koh Tarutao skulle eftersigende være et af de mindst uspolerede steder i Thailand.
      Lipe har ikke som sådan så meget at byde på end yderst flot strand og afsindigt flot vand! Der sker ikke så meget. Uanset hvor I befinder jer, er der mad at spise. Jeg kan ikke huske, hvad vores favoritrestaurant hed, desværre. Dog er det super hyggeligt at indtage aftensmaden på stranden, hvor de bringer friskfangede fisk op, som man så kan få grillet og indtage i faklernes skær.

I har noget super godt i vente! Jeg vil rigtig gerne høre om, hvordan det var, hvis du får lyst til at berette.

1. Hej Stine
        Tak for dit hurtige og gode svar. Vores børn er nu 22 og 24 år, vi har rejst med dem siden de var små og når de har mulighed for det er de stadig med – super hyggeligt.

1. Hej Lis.
          Det er for mig drømmescenariet; at vores børn vil blive ved med at rejse med os, når de er blevet store. Det giver oplevelser for livet. Men jeg tænker også, at hvis I alle har rejst sammen siden børnene var små, så bliver den den “kultur” man har i familien.

Selv tak for hurtige og gode svar 🙂
          Jeg vil glæde mig til at køre rundt i gamle amerikaner-biler! Er derudover ved at lære spansk, så jeg kan kommunikere lidt bedre med lokalbefolkningen. Har nemlig fra flere hørt, at det der med at tage busser rundt godt kan være et lille problem, hvis ikke man taler så meget spansk 🙂

Endnu en gang 1000 tak for de gode råd.
          Skriv endelig igen, hvis nye spørgsmål melder sig.