priser og budget til rejser til cuba

Få hjælp til at lave jeres rejsebudget – se her prisniveauet på Cuba!

priser og budget til cuba

Budget til ferie på Cuba

Få her hjælp til at danne jer et overblik over priser på rejser til Cuba!

Vi har talt med rigtig mange mennesker, som drømmer om at opleve Cuba, men som er blevet afskrækket rent prismæssigt, nærmest allerede inden de er kommet i gang med undersøge, hvad en ferie i landet reelt koster.
Der findes mange måder at holde ferie i landet på, og dermed også mange forskellige prisklasser. Lad jer derfor ikke afskrække.

Efter vores mening kan det GODT betale sig selv at arrangere sin rejse til Cuba. Der er virkelig MANGE penge at spare ved selv at arrangere sine rejser, hvilket dette indlæg kan være behjælpelig med at belyse.
Naturligvis kræver det en del tid at planlægge og lave research, når man selv ønsker at sammensætte sine rejser – til gengæld får I lige præcis den rejse, I ønsker jer, og risikoen for at tingene ikke lykkes, er efter vores vurdering minimal.
Vi har her lavet en oversigt over omkostningsniveauet på Cuba baseret på vores egen rejse til Cuba i sommeren 2017.
Vores samlede rejsebudget endte med at blive lidt højere end nedenstående forslag, hvilket skyldes, at vi ville lave noget research og teste forskellige ting af. Havde vi vidst, hvad vi ved nu, havde vi nok lavet ruten anderledes. Under alle omstændigheder ville vi dog fastholde selv at arrangere rejsen, og samtidig spare en masse penge, og dermed have råd til endnu flere rejser.
Forhåbentlig kan I få glæde af de erfaringer, vi har gjort os, og dermed selv komme i gang med jeres egen planlægning af en rejse til Cuba.

Beslutter I jer for at holde en ferie på Cuba, vil vi anbefale jer at læse vores indlæg om, hvordan I bedst muligt forbereder jer på en ferie til Cuba.

Valuta

Cubanere har 2 slags valuta; CUP og CUC.
CUC er den valuta, som turisterne bruger, og en CUC har samme vekselkurs, som US$. Derfor er priserne nedenfor angivet i CUC eller US$. I parentes har vi lavet en cirka-omregning til DKK, hvilket gør det nemmere at få et overblik over priserne. I kan kende forskel på de 2 valutaer ved, at der på CUP er angivet mennesker og på CUC bygninger. CUP bliver også kaldet “pesos nationale” og CUC “pesos convertibles”. Eller bare pesos.

pengesedler på cuba - CUP og CUC

Fly til Cuba

Vi fandt selv et rigtig godt tilbud på fly fra Hamburg via Paris til Havana for 19.500 kr. for 5 personer tur/retur i sommerferien med Air France.
KLM har også gode ruter fra Hamburg, Billund og KBH, og der er ligeledes gode forbindelse fra Aalborg med Air Canada.
Generelt skal I dog regne med en pris pr. billet på ca. 5.000 kr. pr. person, og 4.000 kr. hvis I er så heldige at finde et godt tilbud.
Brug Momondo, og husk at tjekke forskellige ugedage (tirsdage er gode!) på både ud- og hjemturen, og ligeledes også forskellige destinationer. Der går rutefly både til og fra Havana og Varadero.

Læs også: Parkering i Hamborg Lufthavn

Priser på overnatning på Cuba

Der er 3 muligheder for overnatning på Cuba; casa particulares, nationale hoteller og internationale resorts – og så naturligvis en 4. mulighed i form af overnatning på campingpladser, men det har vi ikke medtaget her.
Vi kan klart anbefale først- og sidstnævnte.

Priser på casa particulares

Den typiske pris på casa partiulares ligger på mellem 30-40$ pr. nat pr. værelse, hvor der kan sove 2-3 personer på hvert værelse. Det vil altså sige ca. 200-250 kr. pr. værelse pr. døgn eller 400-500 kr. pr. døgn, hvis I er en familie på 4-5 personer, som dermed vil have brug for at booke 2 værelser.
Priserne svinger kun en smule med max 5-10 CUC, hvis overhovedet, i forhold til sæson

priser på casa i cuba
Casa i Viñales.

Vi brugte lang tid på at lede efter de casas, som vi ønskede at bo i, og endte med at få kontakt til en rigtig dygtig og hjælpsom cubaner, Jose, fra BBInnViñales contact@bbinnvinales.com, som hjalp os med at booke disse casas.
Vi udvalgte nogle fra hver destination via Tripadvisor, og sendte så efterfølgende en liste til Jose, som han kunne tjekke ledigheden på, og derefter booke for os. Dernæst sendt han en bekræftelse på bookingen, og alt var i den skønneste orden. 3-4 dage inden ankomst bad vi Jose om at ringe og bekræfte vores ankomst til alle de casas, som vi havde booket.
Betalingen for casas kan ikke foretages via internettet, så reservationen er udelukkende baseret på tillid, hvorfor det er kutyme, at man genbekræfter et par dage inden. Benytter I Jose, er det dog ikke noget I skal bekymre jer om – bare bed ham om at gøre det for jer.
Standarden på de casas vi boede i var god. Det er ikke således, at man bor midt i familiens dagligstue, men mere i en særskilt afdeling af deres hus, som virker lidt mere “hotel-agtig”.

Priser på Resorts

Priserne på resorts svinger i forhold til sæson. Derudover er Varadero dyrere end de øvrige øer, såsom Cayo Santa Maria, Cayo Guillermo og Cayo Coco. Alle priser på de forskellige resorts er her med all-inclusive.

Er I på udkig efter resorts, kan I finde muligheder i vores indlæg om, hvor I kan bo på resorts på Cuba.

I Varadero ligger priserne på et 4-stjernet resort i prisklassen mellem 900-1200 kr. for et værelse til 2 personer pr. døgn, og for et 5-stjernet resort i prisklassen mellem 1200 til 2000 kr. pr. døgn for et værelse til 2 personer. Priserne varierer dog i forhold til sæson.

På Cayoerne ligger et 4-stjernet resort i prisklassen 800-1200 kr. pr døgn for et værelse, der kan rumme 2 personer, og et 5-stjernet på op til 1500 kr. pr. døgn for et værelse til 2 personer. Prisen på overnatning til en familie på 4 personer skal altså ganges med 2.

budget til rejser på cuba og resort priser
Resort på Cuba.

Vi vil gerne gøre opmærksom på, at der kan være stor forskel på standarden af de forskellige resorts, og at 4- og 5-stjernet måske ikke nødvendigvis er af samme standard, som den man vil kunne forvente af et resort i Europa. Det er Cuba, og landet fungerer helt anderledes end mange andre lande. Standardkravene i Cuba er ikke altid de samme, som dem vi kender fra andre destinationer.

Et plus, som vi gerne vil nævne, er, at de forskellige resorts er yderst fleksible med hensyn til ankomst og afrejse og ligeledes i forhold til indtagelse af mad og drikkevarer. Kommer I før indtjekningstidspunktet, får I alligevel jeres armbånd på, og så er I velkomne til at spise og drikke, som I lyster. Det samme gælder, hvis I rejser efter udtjekningstidspunkt. Bare bliv, brug poolen – der er ingen smalle steder der.

I kan checke priser og bestille resorts hos hotels.com her

Husk; drikkepenge!

Drikkepengekulturen på Cuba kan godt virke lidt voldsom, og personligt synes jeg, at det er et issue, som man bør tage stilling til, INDEN man rejser til landet! Før man får set sig om, kan man risikere at føle sig fuldstændig rippet for penge. Uanset hvor man befinder sig, vil det ikke kunne undgås, at man bliver bedt om penge, hvilket på en eller anden måde måske giver sig selv, hvis man sætter sig ind i cubanernes vilkår. Vi vesterlændinge er enormt rige i forhold til cubanerne.
Vi forsøgte at holde en form for balance, og indimellem måtte jeg også bare tage mig selv i at sige “we have no money”, allerede inden jeg vidste, hvem der var på vej hen til os. Men det hjalp, og folk forsvandt, så snart vi bare meldte klart ud.
Forvent dog, at der under alle omstændigheder kommer drikkepenge oven i meget af det, I laver, og budgettér med ca. 5-10 CUC dagligt. Til gengæld vil I så også opleve at få en ekstra god service oveni. Både på resorts, i casas og på gaden.

Priser på mad på Cuba

Morgenmad bestilte vi typisk på vores casas, og det kostede 5 CUC pr. person. Vi spurgte altid, om det var samme priser for børnene, som for vi voksne, og så fik vi (5 personer) altid en smule rabat, hvorfor vi endte med at betale for 3,5 – 4 personer. Børn er altså højst sandsynligt enten gratis eller til halv pris. Det vil sige, at vi betalte 20 CUC (130 kr.) for morgenmad pr. dag for os alle 5, når vi boede i casas.
Morgenmaden var god; brød, frugt, marmelade, smør og æg, som vi ønskede, små kager, indimellem pandekager, kaffe, juice m.m.

Morgenmaden indgik altid i prisen på de resorts, vi boede på, da det var all inklusive. Også her var udvalget stort.

Frokost/Aftensmad

Indtager I jeres aftensmad i jeres casas, så koster det typisk 10 CUC pr. person. Og husk igen at spørge ejerne, om det er prisen for børn også.
Vi endte med at betale 40 CUC (260 kr.) for aftensmad for os alle 5 ekskl. drikkevarer, og disse måltider var nogle at de bedste, vi fik på Cuba.
Det er også muligt at spise på mange restauranter / paladares, og få retter til mellem 5-8 CUC.
Når vi spiste frokost på disse restauranter/paladares, bestilte vi ofte til 3 personer, og delte så retterne. En vand, sodavand eller danskvand koster ofter 1-1,5 CUC pr. styk.
Prisen på pastaretter på mange restauranter er ca. 4-6 CUC pr. ret.

Alt i alt var en regning på 25-30 CUC (150-200 kr.) for frokost (og nogle gange aftensmad) ikke unormalt for os alle 5.

Da vi rejste en del rundt, fik vi selvfølgelig afprøvet en del restauranter og caféer.
Priseksempler derfra er følgende:
Sandwich i den gamle by i Havana kan fås til 3-4 CUC. Nogle steder kunne vi få 1 flaske danskvand til 1 CUC, andre steder kostede den 2,5 CUC.
Der er mange restauranter, der byder sig til, og som prøver at få jer med ind i lige præcis deres lokaler – tjek altid deres priser først.

Vi kunne også købe pizza hos de lokale. Vi købte blandt andet pizza til frokost på stranden i Trinidad til 2 CUC pr. stykke (vi fik 2 hver) – andre steder i byer og mindre turistede steder kan pizzaerne købes til 1–1,5 CUC.

Der findes selvfølgelig også restauranter, som er dyrere. Vi prøvede den bedste i Trinidad (ifølge LonelyPlanet), og her kom vi af med 65 CUC i alt (425 kr.), og det var efter, at vi havde fået en god snak med tjenerne om børnenes alder og manglende appetit. Prisen var så også inklusiv en sværm af fluer, der hævede sig op af retterne, som en sort sky, når vi nærmede os buffeten! Velbekomme!

priser på restauranter og mad på cuba
Spisekort med priser.

Det kan også gøres billigere – her et konkret eksempel fra en restaurant i Viñales;

Vi fik pizza til aftensmad på en restaurant i Viñales. Det var muligt at få 2 forskellige slags pizzaer – cubansk og italiensk. De cubanske pizzaer er rent størrelsesmæssigt lidt mindre i omkreds, men har en tykkere bund i forhold til de italienske. En cubansk pizza med skinke og ananas kostede 1,65 CUC, og en italiensk (som har samme størrelse, som vi kender hjemmefra) kostede den 2,65 CUC – vi bestilte 4 italienske og 1 cubansk, og kunne overhovedet ikke spise det hele, så vi kunne sagtens have nøjedes med at bestille 3 – 4 stk. Derudover fik vi 2 mega stærke mojitos, 3 sodavand og 2 store flasker vand. I alt kostede det 25 CUC. Havde vi til gengæld droppet at drikke sodavand og mojitos, og i stedet udelukkende bestilt vand, var prisen blevet 13-14 CUC i alt for aftensmad til os alle 5 (under 100 kr.).

Drikkevarer

På Cayo Levisa, som er en lille isoleret resort-ø med kun ét resort, koster en stor vand (1,5 liter) 3 CUC og en lille 1,5 CUC. En mojito koster 3 CUC og en sodavand 1,5 CUC, uanset om det er et lokalt eller importeret mærke. Prisniveauet på Cayo Levisa overraskede os positivt hvad drikkevarer angår.
På havnen, Palma Rubia, hvorfra man sejler til Cayo Levisa, var drikkevarer noget dyrere. Her kostede en danskvand 2,5 CUC og det samme for en sodavand. De små størrelser vel at mærke.

Ved en købmand i Viñales koster en lille danskvand 0.40 CUC, og det samme gælder for sodavand.
Alle casas vi boede i havde køleskab, så vi købte ofte en god portion drikkevarer ved en lokal købmand, og stillede dem så på køl. Man skal IKKE gå ned på drikkevarer, når man rejser rundt i tropisk varme Cuba.
Mange casas havde dog også fornuftige priser på sodavand; 1-1,5 CUC, hvilket er overkommeligt rent prismæssigt.
Vi lader ofte vores børn drikke en del sodavand, når vi rejser, således de ikke dehydrerer. Sodavand kan ofte være nemmere at få ned end vand, hvis man ikke sådan lige synes, at man er tørstig – ikke så meget spelt-mutti over det.

Transport

Når man undersøge priser på rejser til Cuba, er priser på transport en væsentlig faktor.
I kan heldigvis transportere jer rundt på Cuba på flere måder og i flere prisklasser.
Bil: I kan altid leje en bil og køre selv, som flere også gør, Vi talte med en del, som havde taget dette valg, og som heldigvis syntes, at det var uproblematisk. At leje en bil koster cirka fra 500 kr. pr. dag ekskl. brændstof og så opefter – alt efter kriterier for hvilken bil I ønsker at køre i.
I kan leje biler via Cuba Travel Network, som vi også brugte i forbindelse med bookingen af vores overnatninger på Cayo Levisa.
Bus: Alt efter jeres budget kan I selvfølgelig også spare penge ved at tage bussen. Det ville vi også selv have gjort for at teste det af, men da vi rejste i den allervarmeste periode, blev vi lidt dovne, og nåede det derfor ikke.
I kan se busruterne og priserne her hos Viazul – men igen; jo flere I rejser, jo større mulighed har I for at fylde en bil = desto mindre kan det betale sig rent prismæssigt at benytte bus.
Taxi: Som nævnt rejste vi i den allervarmeste periode, hvor varmen nærmest lammede os. Vi valgte derfor taxi-løsningen, som I kan få nogle priser på her:
I Havana boede vi lidt væk fra den gamle by, som vi rigtig gerne ville udforske, hvorimod vi i Viñales og Trinidad boede meget lokalt.
I Havana brugte vi mellem 5-10 CUC på taxi hver vej (officel pris er max 5 CUC) fra vores casa i Vedado og til den gamle by. En tur til lufthavnen fra Vedado i Havana koster 25 CUC pr. vej (officelt), men I kan også få en “sort” taxi til 20 CUC tur/retur. Vælger I at køre i en “sort” taxi, skal I dog regne med at blive sat af under en lille bro, som har beliggenhed måske 1 km. fra lufthavnen.
Har I et ønske om at bestille transport hjemmefra, så I ved, at I bliver afhentet i lufthavnen og kørt til jeres casa/hotel/resort/destination efter aftale, så kan dette arrangeres via Jose fra Bbinviñales. Påregn dog en provision på 20 CUC oveni, hvis I bestiller transport via Jose.
Skal I køre længere strækninger, kan I i det nedenstående se et par priseksempler. Det kommer dog igen naturligvis an på, om I vælger de officielle gule taxier/minibusser, som er væsentligt dyrere, eller om I kan nøjes med en almindelig 4 personers taxi. De ældgamle amerikanerbiler og de små rustne lada'er er billigere, men kører heller ikke så hurtigt. Desuden har de gamle biler IKKE aircondition. Og vi siger det bare lige igen; Cuba er et varmt land – ihvertfald hvis I rejser dertil om sommeren!

Priseksempler:

Taxi fra Havana til Cayo Levisa tager 3 timer, og koster 100 CUC (kr. 650), hvis man bestiller fra resortet på Cayo Levisa.
Vi betalte 125 CUC fra Havana til Cayo Levisa ( kr. 800 ), da vi bestilte via vores casa, og dermed selvfølgelig kom til at betale en “usynlig kommision til casa-ejeren. Vores transportmiddel var en gammel amerikanerbil, og al vores bagage blev spændt fast på taget. Hvis I betaler 150 CUC (1.000 kr.) får I en lidt bedre standard. Dog er det altså også lidt af en oplevelse at køre rundt i de gamle amerikanerbiler, og på sin vis hører det sig næsten til, hvis I rejser til Cuba 🙂

Fra Levisa til Viñales koster det 40 CUC (Kr. 250), og vi bestilte bilen i receptionen på Cayo Levisa (læs: de har sikkert lagt provisionen oven i prisen).
På trods af at vi VIRKELIG havde tegnet og fortalt om antallet af børn og størrelsen på vores bagage, og at vi derfor gjorde meget ud af at fortælle, at vi havde brug for en STOR bil på turen fra Palma Rubia (havnen på fastlandet, hvorfra man ankommer med færgen fra Cayo Levisa) til Viñales, så ventede der os så lille en bil, at jeg næsten brød fuldstændig sammen af grin! Den tandløse chauffør var dog ikke sådan at slå af pinden, og med fagter og spanske gloser gav han på mest overbærende vis tegn på, at DÉT DER, det var da bare SLET ikke noget problem! Hvordan vi fik alt vores habbengut og os selv fragtet til Viñales i det, der mindede om en Fiat500, er mig stadig en gåde, og jeg må bare sige “Only in Cuba!”. Vi slap dog ikke for kramper i både tæer, ben og rumper, da vi sad der oven på vores kufferter med bøjet nakke og fusserne oven på hinanden i den lille miniaturebil.

I Cienfuegos bestilte vi via vores casa en taxi, der kørte os den 1,5 time lange strækning til vandfaldet “El Nicho”, og hvor chaufføren samtidig blev der og ventede på os i godt 4-5 timer, og så kørte os tilbage igen. Det skulle han have 55 CUC for (kr. 350).

Strækningen i taxi fra Cienfuegos til Trinidad kostede 40 CUC (Kr. 250) i en gammel amerikanerbil – igen booket via ejeren af vores casa i Cienfuegos.

Fra Trinidad til Cayo Coco kørte vi i en gammel skrammel-jeep, og det kostede 160 CUC, og tog 3,5 time (kr. 1.050). Vi havde bestilt en STOR bil med aircondition, og da vi sad i bilen, spurgte vi ind til, om han ikke kunne tænde for bilens aircondition, da vi var ved at gå til af varme. Chaufføren kiggede på os, som om vi var idioter, og svarede; “Si, claro”, hvorefter han rullede vinduerne ned… Som en ekstra gave fik vi indsigt i, hvordan man som taxichauffør lige giver den som Don Juan, når man passerer smukke, cubanske kvinder, da chaufføren hver gang lige måtte rulle vinduet ned, og levere en fræk kommentar og et overdrevent blink med det ene øje.

Fra Trinidad til Manaca Iznaga i Valle de los Ingenios (sukkemøllernes dal – sukkerplantagerne 16 km. fra Trinidad) tur/retur i taxi kostede det 20 CUC (Kr. 130). Det bestilte vi ved den første og den bedste, der ville sælge en taxitur fra gaden i Trinidad. Vi kunne have fået en rundtur, hvis vi også ville se 3 andre seværdigheder for 30 CUC i alt.

Fra Trinidad til stranden Playa Ancon; 8 CUC pr. vej i taxi (kr. 50).

Fra Cayo Coco til Cayo Guillermo kostede det 30 CUC (kr. 200) i en officel gul 4-mands taxi – og det var naturligvis “special price for you”. Intet mindre!

Til Playa Pilar (eftersigende Cubas flotteste strand) fra vores resort Melia Cayo Guillermo; 15 CUC for hver vej, men 5 CUC pr. person, hvis I tager tour-bussen. For os kunne det altså bedre betale sig at tage en taxi.

Fra Cayo Guillermo til Cayo Santa Maria, som er en tur på 4 timer, koster det 160 CUC (kr. 1.050) i en gul 7-personers minivan.

Fra Cayo Santa Maria til Varadero i en gul 7- personers minivan, inkl. 30 minutters stopover i Santa Clara, så vi kunne se Che Guevaras Mausoleum; 240 CUC (kr. 1575). Turen tager ca. 4,5 timer.

Fra Varadero til lufthavnen i Havana i lækker luxsus-minivan; 150 CUC (kr. 1.000). Turen har en varighed á cirka 2,5 timer.

For at I kan danne jer et overblik, kan I også her se mange priser fra de forskellige destinationer i Cuba; taxivinalescuba, og ikke mindst se, hvor lang tid det tager at køre de forskellige strækninger.
Husk dog altid, at I kan få det billigere, hvis I hyrer en vogn lokalt, men at standarden så måske også er lidt mere usikker. Kan I leve med det, er der penge at spare.
Kigger I på ovenstående oversigt hjemmefra, og ønsker I at benytte den, så husk at notere jer de forskellige telefonnumre, da det er svært at få internetadgang på Cuba.

Øvrige transportomkostninger

Cubas forskellige seværdigheder skal naturligvis både ses, udforskes og afprøves, og der er et par ting, som vi ikke synes, at man bør snyde sig selv for, men som naturligvis også koster penge.
Vi tager her udgangspunkt i priserne på nogle af de ting, vi selv fik afprøvet.

Når I rejser rundt på Cuba, vil I opleve, at der kører massevis af hestevogne alle steder – både på gaderne, men så sandelig også på motorvejen! Måske I også selv får lyst til at prøve at køre med en.
At køre med en hestevogn i Cienfuegos fra den gamle bydel til Punta Gorda, koster 5 CUC (32 kr.), men så var det også “sort”, og dermed muligvis nok også lidt ulovligt. Vi kørte parallelt med hovedvejen, og blev sat af et lille stykke fra parken, så føreren af hestevognen ikke blev set.

billigt at køre i hestevogn på cuba
Billigt transportmiddel.

En cykel-taxi fra Punta Gorda til den gamle bydel i Cienfuegos koster 4CUC pr. taxi, og bestilte 2 stk.. Vi kørte med 2 meget snakkesaglige cyklister, der var super sjove og med på lidt af hvert, og vi fik dem til at køre om kap. Vi gav dem efterfølgende en stor slat drikkepenge.

Hesteridning i Viñalesdalen; 5 CUC pr. time pr. hest (budgettér med 5 timer) – vi var 5 personer = 5 x 5 x 5 = 125 CUC (kr. 800).
Oven i denne pris for en tur på hesteryg gennem Viñalesdalen, betalte vi 3 CUC pr. person for sukkerrørsvand på en finca, og 10 CUC pr. person for et måltid mad inde i dalen. Påregn altid lidt ekstra, når først I begiver jer afsted på en tur.

Tur med lokal “hop-on-off” tour-bus i Viñales; – 5 CUC pr. person. Til gengæld kunne vi køre rundt til alle byens seværdigheder hele dagen, og selv vælge, hvad vi ønskede at se.

Seværdigheder og øvrige priser

Indgangen til “Museo de la Revolucion” i Havana koster 6 CUC pr. person, og børn er gratis (kan ikke huske aldersgrænsen).

Internetadgang ligger typisk på en pris mellem 1-1,5 CUC pr. time i byerne, og op til 2-3 CUC pr. time på hoteller og resorts.
I byerne skal I finde den nærmeste Etecsa telefon/internet-butik, og så huske at råbe “EL ultimo?”, når I står ude foran, og så er der altid én, der vil svare, at han er den sidste i køen. Det er nemlig ikke altid, at man kan se, hvor køen til butikken begynder. Sæt god tid af!
Bor I på resort, kan I købe kort til internetadgang i enten receptionen eller i et lille kontor, som administrerer salget af disse kort. Når I køber disse adgangskort, skal I registreres, og alt foregår i hånden. Vær tålmodige, bare sådan helt generelt…

Indgang ved vandfaldet ”El Nicho” i nærheden af Cienfuegos; 10 CUC pr. person – yngstebarnet gratis og halv pris for de to ældste børn.

Indgang ved “Sukkermøllerne” i Trinidad; 6 CUC i alt for 4 personer.

Indgang på museum i Trinidad = 6 CUC for os alle 5. I denne pris fik vi oven i købet den mest fantastiske udsigt over hele Trinidad.

Dykning: 40-45 CUC pr. dyk pr. person, og 20-25 CUC for en guidet snorkeltur.

Adgang til swimmingpool ved lokalt hotel; 3CUC pr. person. Kan være en god idé at benytte sig af hotellernes swimmingpools på en rigtig varm dag, hvis I selv bor i en casa.

Indgang til “Cueva del Indio”, som er en meget besøgt grotte i Viñales; 5 CUC pr. person, børn under 12 år dog gratis.

Svævebane i Viñales; 8 CUC pr. person, og én af yngstebarnets allerbedste oplevelser på vores rejse til Cuba.

Souvenirs; T-Shirts koster ca. 10 CUC pr. stk.
Armbånd og andet “daller” kan købes til ca. 1 CUC pr. stk.

Cigarer – de aller, aller, allerbedste koster op til 10 CUC (65kr.) pr. stk., for eksempel “Montecristo No 2”. Andre gode kvalitetscigarer koster omkring 5-7 CUC pr. stk. Køb ALDRIG cigarer på gaden, men i stedet udelukkende i de officielle butikker. Der er stor risiko for at blive snydt, når man laver gadehandler på Cuba.

Rom – fås i alle prisklasser! Vi købte en 7-årig til 19 CUC (125 kr.). De helt normale Havana Club koster ca. 20 kr. pr. flaske.

Indgang til “Casa de la Musica” om aftenen i Trinidad; 1 CUC pr. person.

En kop kaffe; 1-2 CUC.

Drinks; 2-2,5 CUC.

Is ved den lokale “is-fatter”, der lige pludselig stillede en maskine op i et tomt lokale; 0,5CUC.

En stor pose churros kostede 2CUC – men så tror jeg også, vi blev taget godt ved næsen 😉 Drengene, der solgte disse churros i deres lille gadebod, var færdige af grin, da vi forsøgte at spise dem af med 1 CUC, men vi kunne ikke dy os for at prøve til. Naturligvis betalte vi dem 2 CUC for en lille snoldet pose med churros, og så fik de sikkert en god dag.

En pose popcorn i parken ved Punta Gorda kostede 5 CUP, hvilket svarer til 0,25 CUC.

Alle ovenstående priseksempler kan forhåbentlig være med til at give jer et indblik i, hvad tingene koster på Cuba, og dermed også være en hjælp til at skabe et overblik over hvilke priser I kan gå ud fra ved individuelle rejser til Cuba.

Priseksempler på rejser til Cuba

Eksempel 1.
Vi vil i nedenstående komme med et eksempel på en selvtilrettelagt rejse til Cuba for 4 personer (2 voksne og 2 børn) i 3 uger – pris i alt; 65.000 kr.

Se specifikationen nedenfor.

Udgangspunktet er en 3 ugers luksusferie til Havana, Viñales, Trinidad og Cayo Santa Maria. På den måde vil I kunne få både badeferie og oplevelser i storslået natur og storby.
Realistisk set skal I afsætte 2 dage til at rejse – det tager én dag ud og én dag hjem. Rejsedagene er indregnet i dette forslag. Dag 1 går på flyturen og så regnes der med 20 overnatninger + 1 her dag på hjemrejse. 13 på casa og 7 på 5-stjernet resort. I alt 22 dage.
Vores forslag er:

• 4 dage i Havana – 3 hele dage; 2 dage på at opleve byen – og der er virkelig meget at se – og så en dag på en tur til for eksempel Casablanca.
  • 4 dage i Viñales – brug en dag på hesteryg i Viñalesdalen, en dag på lidt seværdigheder + pool, og så en på bare at gå rundt i byen og tage indtryk ind.
  • 5 dage i Trinidad – man kan tage på endagsture fra Trinidad til for eksempel Cienfuegos, som er en gammel og flot by, man dog ikke nødvendigvis behøver at bo i, tage til vandfaldet “El Nicho” og måske lægge vejen forbi Svinebugten (der er dog lang vej – et par timer hver vej). Derudover er selve Trinidad bare en smuk by, som byder på lidt af hvert – specielt en masse stemning og smukke huse. Besøg for eksempel “Casa de la Musica” om aftenen, besøg et museum, tag en tur til Sukkermøllernes dal og lær om slavernes historie, tag til Playa Ancon o.s.v.
  • 7 dage på Resort – ren afslapning i caribiske omgivelser; palmesvaj, glasklart, varmt havvand og kridhvidt sand. Det er afslapning, dykning og snorkling “cuban style”!

Læs her om Cubas strande, inden I planlægger jeres badeferie.

Kigger man på priserne for ovenstående, har vi udspecificeret følgende:

Pris på overnatning på casas (13 overnatninger i 3 forskellige casas) = 13.000 kr. i alt.

• Overnatning på Casa; 2 værelser til 35 CUC pr. stk. = 70 CUC pr. dag (460 kr.)
  • Morgenmad til 4 personer, 5 CUC pr. person = 20 CUC pr. dag (135 kr.)
  • Frokost og aftensmad = 50 CUC pr dag (2×25) (350 kr.)
  • Rundt regnet kan det gøres til ca. 1.000 kr. pr. dag.

Pris på Resort ( 7overnatninger) = 21.000 kr.

• Kigger I på resorts, vil vi anbefale, at I vælger et 5-stjernet på en Cayo til 3.000 kr. pr. dag for overnatning, mad og drikke. Og ja; det er dyrt! Men det er også oplevelsen og pengene værd, når nu I er på Cuba.

Småtteri (seværdigheder, sodavand, is og lokal transport i 21 dage = 6.300 kr. i alt

• Når I bor i en casa, og gerne vil opleve byerne og omgivelserne på egen hånd – og bare sådan helt generelt holder ferie –  så kan I nok ikke undgå at bruge lidt ekstra penge på snacks, vand og sodavand i løbet af dagen. Påregn at afsætte 100 kr. pr. dag til dette.
  • Seværdigheder: afsæt 100 kr. pr. dag.
  • Lokal transport – altså f.eks. taxi- eller buskørsel rundt i byen, til stranden eller lign.: afsæt 100 kr. pr. dag.

Transport til og fra destinationer = 5.000 kr. i alt

• Fra lufthavnen til jeres casa i Havana: 30 CUC (varighed; halv time)
  • Fra Havana til Viñales: 120 CUC (varighed; 3 timer)
  • Fra Viñales til Trinidad: 200 CUC (varighed; 6 timer)
  • Fra Trinidad til Cayo Santa Maria: 120 CUC (varighed; 3 timer)
  • Fra Cayo Santa Maria til Lufthavnen i Havana: 250 CUC (varighed; 4,5 timer) – inkl. kort stop i Santa Clara for at se Che Guevaras mausoleum.

Alt i alt en total pris for 3 uger – alt inkl. (også lommepenge og seværdigheder) – Kr. 65.000

Eksempel 2: 2 ugers rundrejse incl. resort

Har I ikke 3 uger til rådighed, men ønsker I i stedet at tage den samme rute og kun bruge 2 uger (13 overnatninger, hvoraf 10 er i casas og 3 på resort), vil prisen være – Kr. 48.000

Eksempel 3: Billige flybilletter og udelukkende overnatning i casas

Hvis I er heldige med prisen på flybilletterne, kan I tage den samme rute yderst prisvenligt ved kun at bo i casas, og dermed spare udgifterne til et dyrt resort.
Ved 13 overnatninger i casas (og de billige flybilletter) vil I kunne få rejsen til – Kr. 38.000

Vi vil gerne med ovenstående eksempler belyse, at det absolut er muligt at komme til Cuba for fornuftige penge, og dermed få muligheden for at opleve dette fantastiske land, som endnu rummer en masse autentiske oplevelser – inden det er for sent.

I kan her læse om vores rute på vores rejse rundt på Cuba.

Hvorfor ikke købe en rundrejse til Cuba som en pakkerejse?

Sammenligner man de priseksempler, som vi har lavet i ovenstående, med priser på hvad det koster at købe en pakkerejse hos et rejseselskab, så er vi næsten sikre på, at I som absolut minimum kan spare over 10.000 kr. for den billigste variant, og måske sågar mere jo dyrere rejsen bliver.
Bemærk, at ikke alle omkostninger (mad, lokal transport, seværdigheder o.s.v.) indgår i charterselskabernes priser, hvorimod at disse omkostninger indgår i ovenstående budget.
Dog kan der ofte indgå dansktalende guide i charterbureauernes priser, hvorimod I selv er på egen hånd, når I rejser individuelt. Kan I engelsk og lidt spansk, kan I dog virkelig komme langt. Vi har ihvertfald aldrig haft brug for en guide.

Mange argumenterer for, at den største forskel i forhold til om man selv arrangerer sin rejse eller bestiller den ved et rejsebureau, ligger i sikkerheden og trygheden ved at bestille via et rejseselskab, og at de dermed også er dækket af rejsegarantifonden, hvis noget skulle gå galt. Vi er enige i, at der kan være en forskel, men vi synes personligt, at forskellen er for lille til, at vi vil betale det ekstra. Men det er jo vores personlige holdning, og det er vigtigt, at man får gjort op med sig selv, hvad man har det bedst med, inden man går i gang.
I en pandemi-tid kan det dog forholde sig anderledes, og efter Corona vil vi alle sikkert allerhelst have en eller anden form for sikkerhed – just in case!
Ud over sikkerheden ligger den store og positiv forskel i at vælge et rejsebureau også i, at det tager enormt lang tid selv at planlægge og tilrettelægge sin egen rejse – både hvad angår research og booking af overnatningssteder.
Vi elsker dog at arrangere vores rejser selv, fordi det for os er forbundet med forventningens glæde og ligeledes at vi får tilegnet os en masse viden om det land, vi er på vej til at besøge. Vi kan dog SAGTENS forstå dem, der ikke orker at bruge tiden på planlægningen, og som også på nuværende tidspunkt ønsker at rejse så sikkert, som overhovedet muligt, når det kommer til pandemier.
Dog vil vi sige, at en af årsagerne til, at vi har lavet denne rejseblog jo netop er, at vi tænker, at al den tid vi bruger på at lave en masse research, den kan andre lige så godt få glæde af, således det for andre/læsere af denne blog bliver nemmere selv at planlægge og bestille en rejse.

Sikkerheden fylder meget i alle rejsende menneskers tanker, når de bestiller en rejse.
I forhold til sikkerheden via Rejsegarantifonden, vil jeg derfor gerne henvise til Rejsegarantifondens hjemmeside, hvis I selv står foran at planlægge jeres egen rejse, og dermed ønsker at vide, hvordan I er stillet, hvis et eller andet går galt.
Samtidig vil vi dog gerne påpege, at på mange hotel-bookingsider – såsom Hotels.com – der kan man bestille med mulighed for afbestilling. Det er altid en god idé at gøre.

Rejsegarantifonden dækker også fly-konkurser, selvom det ikke er en del af en pakkerejse – og har har I klager over ændringer/aflysninger af fly, kan I bruge Flyhjælp, som kan hjælpe gratis i op til 2 år efter at hændelsen er indtruffet.
Det er muligt at få kompensation for mellem 250-600 Euro pr. passager, hvis det drejer sig om en rejse inden for EU, til eller fra EU.
Der findes altså mange muligheder for sikkerhed, og vi vil råde jer til at sætte jer ind i disse, så I kan rejse ud i verden med ro i maven.

Det er selvfølgelig svært at klage over en rejse, man selv har stykket sammen, eller et hotel, man selv har booket, og derfor vælger vi altid at bruge Tripadvisor eller andre referencekilder – herunder også andre rejseblogs – for dermed at kunne læse om andres erfaringer med de hoteller, resorts m.m., som vi vælger at booke. Det er ofte andre berejste og helt almindelig menneskers egne erfaringer, som vi har brug for at høre lidt om. Det er ægte anmeldelser fra folk, som ikke er i “lommen” på nogen.

Vi har (7-9-13) aldrig haft problemer med hverken konkurser, klager eller lignende. Måske vi indtil videre bare har været heldige.

I det store hele vil vi mene, at bestiller I “hele pakken” hos et rejsebureau, som er registreret hos Rejsegarantifonden, så er I bedst dækket ind i tilfælde af konkurs. Og vi forstår godt, at man kan have behovet for denne form for sikkerhed.
Hvordan man køber sine rejser, kan måske sammenlignes lidt med køb af og behov for forsikringer – der er vi jo som mennesker alle meget forskellige, og har deraf også meget forskellige behov. Derudover er nogle mennesker bare sådan helt generelt mere risikovillige end andre.
Vi køber altid fly ved etablerede flyselskaber og booker så vidt muligt overnatninger med afbestillingsgaranti – hvis det er helt, helt billige steder, så er det dog ikke af den store betydning.
For os som familie er det vigtigste af alt dog, at vi ved selv at arrangere vores rejser, oplever at have en stor fleksibilitet i forhold til rejseafgange, rejsetid, valg boligform, transport, seværdigheder og meget, meget mere. I det hele taget bare en følelse af frihed og af at have valgt en løsning, som passer helt perfekt til os. Den helt store gevinst er dog, at vi sparer en masse penge, og dermed også kan tage på de længere rejser lidt oftere.

Vigtig info: Bemærk venligst, at vi IKKE er et rejsebureau, men en ganske almindelig rejseblog, som blot gerne vil dele ud af vores passion og erfaring. Vi sælger IKKE rejser, men henviser til portaler, hvor der kan bookes rejser og overnatninger, eksempelvis Hotels.com, Momondo, Booking.com o.s.v.
Alt det vi skriver om, er altså ud fra personlig erfaring – vi er dermed KUN “eksperter på os selv”.

cuba

11 kommentarer til “Få hjælp til at lave jeres rejsebudget – se her prisniveauet på Cuba!”

1. Hej Stine,
    Tak for meget godt indhold som hjalp os inden vi skulle til Cuba. En ting fik vi gjort lidt for grundigt – vi kom til at købe visum to gange…:-) Så for at give lidt af den gode karma og sparemulighed videre, så har vi 4 stk visum til Cuba (man udfylder selv), som vi slger til halv pris – dvs. 200 kr. stk. Og vi giver gerne et par rejsetips og kontakter på Cuba med i handlen. F.eks. havde vi en kanon chauffør rundt på Cuba i en bil med seler og aircon til knivskarpe priser. Mange hilsner Teddy

2. Hej Stine
    Tak for svar – tror vi booker hjemmefra. Men det er vanskeligt at beslutte hvad vi bare skal se – når vi kun har 14 dage ?
    Vi har allerede booket de første overnatninger gennem bb.vinales – og fået go behandling – som du også skriver om ?
    Vi vil også gerne på resort – men her må vi jo vælge – tror det blir cayo Guillermo – og så også et par dage i Varadero.
    Måske har du gode tip vi skal ta i betragtning ?
    Mvh Ulla

1. Hej Ulla.
      Beklager mit sene svar. Har ligget med lungebetændelse.
      Jeg er rigtig, rigtig glad for at høre, at I har gjort jer gode erfaringer med Bbinvinales. Vi havde også virkelig nogle gode oplevelser med dem, og de stod parat til at hjælpe ved det mindste.
      Der er virkelig flot, men også ret langt til Cayo Guillermo. Jeg tror, at I skal gøre op med jer selv, om I ønsker at bruge transporttid på det, men det er selvfølgelig også betinget af, hvor I befinder jer på jeres rute – om I lige skal slå et smut forbi Guillermo 🙂 Ud fra et afslapningsperspektiv kunne det måske være en rigtig god idé at tage nogle ekstra dage på et lækkert resort i Varadero. Varadero er nok turistet, men stranden og vandet der er samtidig overraskende flot.
      Som skrevet, synes jeg, at valg af resort skal tages ud fra jeres rute, således I får passet det hele ind, og ikke bruger unødig tid (og penge) på transport.

3. Hej Stine
    Har spurgt et andet sted på bloggen men kan ikke huske hvor – og har derfor ikke set et evt svar.
    Vi har planlagt en rejse til Cuba i forbindelse med påske.
    Er nysgerrig på om I bestilte alle oveenatninger inden afrejse? Eller om det var nemt nok ( tænker på internet forbindelse/wifi) at bestille undervejs på turen
    Mange hilsner Ulla

1. Hej Ulla.
      Jeg plejer normalt at besvare spørgsmål ret hurtigt, så mon ikke svaret er et sted 🙂 Jeg svarer dog gerne flere gange, og skulle der opstå yderligere spørgsmål, er du også mere end velkommen til at vende tilbage.
      Vi bestilte alle vores overnatninger hjemmefra, da vi ikke ville løbe nogen risiko i forhold til, at vi havde 3 børn med. Kun ét sted afbestilte vi, da en af vores døtre blev forbrændt af en gople, og vi derfor efterfølgende havde brug for at bo på et resort med pool, og ikke i en casa, som først planlagt. Da vi rejste i sommerferien, havde vi lidt svært ved at finde noget, som matchede den pris, vi ville betale, men vi endte dog heldigvis med at booke noget godt 🙂
      Jeg vil anbefale jer at booke hjemmefra, så I får noget af en ok standard. Men naturligvis er det individuelt, hvad I trives med, og også hvor meget is, I har i maven.
      Der er ikke tilgængelig wifi alle steder. Bor I på resorts, kan I ofte benytte jer af wifi (som oftest i deres lobby, og dækningen er ikke altid super), men vi oplevede ikke, at der var wifi i de casas, vi boede i. Der skal I hen og købe internetadgang, og så kan I sidde udenfor butikken, hvor I køber kortet 🙂
      VIl I være sikre på en ok standard, synes jeg I bør booke hjemmefra.
      De bedste hilsner fra Stine

4. En kommentar til min første?. Vi er nu hjemme efter 16 nætter på Cuba. Den oprundet pris for os blev 33.000 kr. Vi er tre personer – 2 voksne og et barn. Vi rejste forskudt for juleferien, men bemærkede dog at vi i den grad ramte højsæson, så overnatning er dyrere hen over jul og nytår. Rejsen har jeg selv planlagt med stor hjælp fra atrejsemedbørn og de mange artikler her??. Vi har booket taxi undervejs og det sparer man penge på, da der er nok derude, så prut om prisen. Vi har booket 1 stk bed and breakfast i Havana direkte – et lidt dyrere sted ( 1600 to nætter incl morgenmad ) men fantastisk lækkert ( har været i div rejsemagasiner så ret populært!). All incl på Santa Maria, bestilt i god tid så 4 nætter til 4.700 kr. De sidste tre casa bestilt via Airbnb. 4 nætter i Trinidad til 600 kr – skønt sted, vi fik turens bedste morgenmad og rengøring i top. Vinales udenfor byen med den smukkeste udsigt til 1.800 for tre nætter og til sidst lejlighed centralt i Havana til 1200 i tre nætter. Alle airbnb fungerede perfekt for os. Vi var heldige med meget billige billetter, så hold øje ogvlr fleksible med datoer så kan det gøres til en god pris i vores tilfælde 4.700 pr person. Bemærk vi rejste kun med håndbagage – gik fint ?✈️

1. Kære Astrid.
      Jeg er SÅ glad for, at du lige deler din erfaring her 🙂 1000 tak!
      Dit eksempel bekræfter, at det sagtens kan lade sig gøre at komme til Cuba til en ordentlig pris, hvis blot man kigger sig for, og bruger lidt tid på at planlægge og arrangere.
      Dit råd vedr. transport er også super brugbart og god viden, som andre med garanti kan få meget glæde af.
      Hvis du har lyst, må du rigtig gerne sende mig en mail med navnene på de steder, hvor I boede. Så kan jeg lave en list over steder på Cuba, som andre rejsende har erfaring med, og som kan anbefales. Det ville være en rigtig god hjælp for andre.
      1000 tak for dine pæne ord – det glæder mig rigtig, rigtig meget, at du har kunnet bruge vores side. Det er for mig en stor anerkendelse, som virkelig varmer.
      Kh Stine

5. Hvor er det fedt at læse. Var på Cuba i 2006, og må fortælle, at casa particularis åbenbart SLET IKKE har index reguleret de sidste 11 år… tænk på det når jer der har landet til gode lægger drikkepenge!

1. Hej Helle.
      1000 tak for din besked.
      Og ja; det er ikke dyrt at bo i casas, og derudover er standarden god (ihvertfald der hvor vi boede). Udvalget af casas er efterhånden stort, måske det gør noget ved priserne. Cubanerne er super venlige og imødekommende, og vil gøre rigtig meget for, at man får en god oplevelse i deres land. Vi brugte meget de lokale, og særligt ejerne af vores casas, når vi enten skulle bestille en taxi eller have gode råd. Og yes; drikkepengene er en væsentlig faktor, når man besøger landet! Lønningerne er meget, meget små, og derudover betaler ejerne af de forskellige casas en stor afgift/skat til staten af de beløb, som de får ind ved udlejning af værelser. En god slat drikkepenge gør derfor en forskel.

6. Blondinernes mor

Tak. Lige hvad jeg glæder mig til at dykke ned i, når nu billetterne netop er købt til
    Cuba.

1. Hej Astrid.
      1000, 1000 tak – hvor er det dejligt at høre, at du kan bruge vores indlæg til noget 😉 I er SÅ heldige, at I står foran en rejse til Cuba! Jeg glæder mig til at følge med på sidelinien 😉