overnatning i hamborg lufthavn

Overnatning i Hamborg Lufthavn inden afrejse til Cuba

vores erfaring med overnatning i hamburg lufthavn

Afrejse fra Hamborg Lufthavn til Havana, Cuba.

Der findes mange måder at rejse rundt i verden på, og vil I gerne – som os – tage på lidt længere rejser, bruger I sikkert også meget tid på at undersøge, hvordan I kan rejse bedst og billigst muligt.
Ønsker I selv at rejse til Cuba, kan der være mange fordele ved at undersøge priser på flybilletter med afgang fra Hamborg Lufthavn. Naturligvis mest af alt, fordi der kan være mange penge at spare! Der kan dog også være ulemper ved at købe billige flybilletter, hvilket vi desværre erfarede på denne rejse.
I kan her læse lidt om, hvordan vi kom til Cuba i sommeren 2017.

Cuba, sommeren 2017 – afgang med overnatning i Hamborg Lufthavn

På vores længe ventede rejse til Cuba, fløj vi, som altid, fra Hamborg Lufthavn. Mest af alt fordi vi sparede rigtig mange penge på billetterne ved at flyve fra Tyskland – faktisk 10.000 kr.
Flere har dog gjort os opmærksomme på, at det også er muligt at finde billige flybilletter fra Aalborg Lufthavn, og det er et vigtigt opmærksomhedspunkt, som vi fremover vil arbejde lidt mere med.

Da vi skulle flyve til Cuba denne sommer, var det med afgang om formiddagen, hvorfor vi skulle tjekke ind i Hamborg lufthavn fra morgenstunden. For ikke at stresse over vejarbejde på den tyske motorvej, flottede os derfor med en overnatning på et lufthavnshotel i Hamborg Lufthavn med beliggenhed lige over for indgangen til den terminal, vi skulle tjekke ind ved. Nemmere og mere afslappet kunne det ikke blive!

Der findes forskellige måder at overnatte på i Hamborg Lufthavn, men vi valgte luksuriøse Radisson Blu Hotel Hamburg Airport, som var ren afslapning i en skøn ferie-atmosfære, og den dejlige stemning på hotellet var med til at fyre op under rejseglæden og sommerfuglene i maven!

3 skønne unger der glæder sig over at rejsen er startet
Desværre var jeg vågnet op med et monster hold i nakken om morgenen, og jeg var derfor ikke rigtig i stand til at undersøge hotellets muligheder, da jeg nærmest var lammet i den ene side.
Hotellet var dog virkelig lækkert og med en top beliggenhed – eneste minus var, at morgenmaden ikke var med i prisen, og tilmed også var ret dyr! Prisen på morgenmad var 15 Euro pr. person, men efter længere forhandlinger fik vi presset prisen ned på 10 Euro pr. person, hvilket efter vores mening stadig var en ALT for høj pris! Dog er noget af det vi nyder allermest altid afrejse-morgenmaden inden afgang, hvor vi fulde af forventningens glæde næsten ikke kan være i os selv, mens vi i rolige omgivelser indtager lækre retter og friskbrygget kaffe, og samtidig taler om det, der venter.
Vi nød derfor den enormt dyre morgenmad til fulde, men ud fra et økonomisk perspektiv må vi dog erkende, at vi måske hellere skulle have indtaget morgenmaden til langt billigere penge ovre i lufthavnens kælderetage, hvor udvalget var stort, og priserne små. Det var også der, vi havde hentet aftensmaden dagen i forvejen.

morgenmad i hamborg lufthavn

Vil man gerne have en stille og rolig start på sin rejse i virkelig lækre omgivelser, vil jeg dog sige, at dette lufthavnshotel absolut er at anbefale!

Vi var kørt i egen bil, og da vi ankom til hotellet dagen inden afrejse, tømte vi bilen for tasker, og kørte så bare lige over på den anden side af vejen, hvor en medarbejder fra lufthavnens parkeringsservice stod klar til at modtage vores bil, og efterfølgende parkerede den trygt og godt. En super nem og relativ billig løsning i forhold til langtidsparkering, som vi også benytter os af hver gang vi rejser afsted.
Flyver I selv fra Hamburg, og ønsker I også at benytte jer af lufthavnsparkering, kan I læse dette indlæg, og få hjælp til at booke jeres parkering i hamburg lufthavn. I vil i samme indlæg ligeledes kunne læse om de forskellige muligheder for overnatning i Hamborg Lufthavn.
Endvidere kan I her læse om, hvor vi overnattede i Hamburg, da vi holdte ferie på Sri Lanka og Maldiverne sidste år.

Air France – årets ”bummer”!

Og så til årets ”bummer”, og lidt om ulemperne ved at flyve på billige flybilletter!

Det er yderst sjælden, at jeg udtaler mig negativt om noget – i dette tilfælde har jeg dog desværre været nødt til at gøre en undtagelse!
Selve Air France og ”mødet” med Charles De Gaulle lufthavn fortjener faktisk et HELT kapitel for sig selv, og vores oplevelser med netop dét flyselskab har medført, at vi fremover højst sandsynligt kommer til at tænke os lidt om, og så hellere betaler en lille ”klat” ekstra for at spare på de dårlige oplevelser og den svedige stress, som vores tur med dette selskab medførte. Ærgerligt! Men lige nu bliver jeg simpelthen nødt til at sige; ALDRIG mere Air France!
Billetterne var dog billige – 19.500 kr. for os alle 5! Super pris! Det er den eneste (men måske også vigtigste) positive ting, vi kan sige om Air France! Dog er det værd at overveje, om besparelsen i det hele taget er det værd!

Da vi ankom til check-in i lufthavnen, var vi i fantastisk humør.
Vi havde købt et kuffertsæt med 3 forskellige størrelser, og tjekket hvor mange kg. bagage vi måtte medbringe. Vi havde naturligvis ”fyldt” mest i den største kuffert, og de mindre kufferter havde ikke mange kg. Den gik dog ikke – vi havde ca. 26 kg. i den største kuffert, 18 i den mellemste og 12 i den mindste (og så et par tasker med snorkeludstyr, som ikke vejede meget). Alt i alt altså langt færre kg., end vi tilsammen måtte medbringe. Alligevel ville de ikke tage vores bagage, før vi havde købt en ekstra kuffert, da man max. måtte have 20 kg. bagage i én kuffert… Vi manglede altså en kuffert til de 6 kg. bagage, som vi havde for meget i den største kuffert, og var derfor nødsaget til at finde en forretning i lufthavnen, som solgte kufferter…

hamborg lufthavn

Da vi endelig fandt denne forretning, var den ikke åben! Vi måtte derfor sidde ude foran og vente, til kl. blev 9,  hvorefter vi tog en kuffert, smed pengene, og løb op til check-in for at pakke om, og aflevere bagagen.
Derefter løb vi til security, kom igennem, og løb hen til gaten. Det viste sig så, at flyet var forsinket… pænt meget, faktisk…

Da vi endelig kom ombord på flyet, måtte vi erkende, at det sikkert blev svært at nå vores connection-flight til Havana. Vi spurgte derfor en stewardesse, om vi ville kunne nå vores fly, hvortil hun smilende svarede ”nej”! Vi kunne nu mærke panikken sprede sig i hele kroppen, og måtte lige knibe os selv i armen en ekstra gang…
Efter længere tids lammende tavshed, hvor vi bare sad og kiggede frem for os selv, spurgte vi igen stewardessen, om hun nu også var HELT sikker på, at vi ikke kunne nå vores fly fra Paris til Havana, og svaret var det samme; et smilende og skuldertrækkende JA, I kan IKKE nå jeres fly!
Vi blev derfor informeret om, at vi i lufthavnen i Paris med det samme skulle finde en Air France skranke, og der spørge ind til, hvad der så videre skulle ske! Ikke så energigivende en måde at starte ferien på! Mildest talt!

Da vi landede, spænede vi derfor af flyet, og løb forvildede omkring for at finde en skranke eller en gate. De franske medarbejdere i lufthavnen var der ikke meget hjælp at hente hos – vi blev ganske enkelt promte afvist, når vi henvendte os! Èn vendte sågar det hvide ud af øjnene, og gjorde nar af os, mens hun meget tydeligt gjorde os opmærksomme på, at vi bare kunne ”talk to the hand”! ”Only in France”, råbte vi i meget forpustet tilstand til ungerne, der måbende et øjeblik standsede, og med sved på panden hev efter vejret, efter at have løbet et marathon gennem lufthavnen!
Vi fandt langt om længe en skranke, og fortalte rystende, at vi var blevet informeret om, at vi ikke ville kunne nå vores connectionflight. Medarbejderen vendte også her det hvide ud ad øjnene, og bad os om at løbe tilbage til det sted, vi skulle igennem for at komme til vores gate. Altså spænede vi IGEN tilbage, hvor vi endnu en gang blev nægtet hjælp af endnu en kvinde med himmelvendte øjne, indtil Michael fandt en medarbejder, der var villig til at hjælpe.
Vi blev herefter langsomt gelejdet igennem security, og løb i forvildet tilstand og fuld fart hen til vores gate, hvor der heldigvis blev ventet på os. Det viste sig, at vi ikke var de eneste, som var forsinkede, og vi sad svedige og forpustede i flyet i et godt stykke tid, mens vi ventede på flere passagerer.
Der gik lidt tid, før vi ”faldt ned”, men vi var samtidig lettede over, at vi alligevel kom til Cuba på den først planlagte dato!

Normalt flyver vi med Emirates (og det gør vi så HELT sikkert også næste gang!), og der oplever vi altid at blive behandlet utrolig godt. Vi er slet ikke typerne, der ønsker den store luksus eller særlige hensyn, og vi plejer sjældent at være negative. Men altså; Air France var – for os – bare IKKE nogen god oplevelse. F.eks. blev vi med en hånd bedt om at lukke munden, hvis vi forsigtigt bad om creamer til kaffen, der af de trætte og irritable medarbejdere nærmest blev smidt ned på vores bord, og pigerne blev ignoreret eller afvist, hvis de spurgte om noget. Maden var – mildest talt – enormt ringe, og da først den var blevet serveret, var stewardesserne “færdige med os”. Var vi tørstige, kunne vi gå ned til toiletterne bagved, og hælde lunkne og fedtede drikkevarer op, som var placeret på en snasket bakke, og så tage en lille, tør (tude)kiks. Det kunne vi sagtens overleve – det var mere følelsen af, at vi som passagerer var i vejen, der var ubehagelig, og som også lagde sådan en underlig stemning over hele turen.
Det var en ny og overraskende oplevelse at flyve med et selskab, som bare har en helt anderledes ”politik”, end det vi er vant til – men ok; vi havde jo også fået flybilletterne billigt, så det var nok bare en del af ”pakken”. Så har vi da også prøvet det!

Da vi endelig ankom til Havana, stod vi længe og ventede på vores bagage, men det var kun halvdelen, der var kommet med flyet. Heldigt, at vi så skulle bo i Havana et par dage, da vi blev bedt om at hente resten af bagagen næste aften kl. 20.00. Ærgerligt for de rejsende, der skulle længere væk…
Næste aften tog Michael, Clara og Pauline i lufthavnen, så de kunne hente bagagen (pigerne havde indtil da brugt mit ALT for store tøj), men der fik de at vide, at bagagen først ville ankomme kl. 24.00. De ventede og ventede og ventede… Da bagagen endelig ankom, kunne Michael i første omgang ikke få den med, da Bjørks og mit navn stod på de forskellige kufferter… Efter længere tids diskussion lykkedes det dog endelig!
Et godt råd herfra er derfor, at I pakker lidt af alles tøj i de forskellige kufferter, således der ikke er nogen, der skal gå med måsen bar, hvis bagagen ikke ankommer samlet. Medbring evt. også et sæt rent tøj i jeres håndbagage.

På hjemturen stødte vi også ind i udfordringer. Jeg vil derfor anbefale, at I, hvis I selv skal flyve med Air France, ankommer til lufthavnen i RIGTIG god tid!
Vi var der 3 timer før, hvilket viste sig af være klogt, for da vi ankom, var køen til check-in allerede vanvittig lang – og den rykkede sig ikke en meter!  Da vi havde stået i den enormt lange kø i 1 time – uden at flytte os en tomme – opdagede vi, at en medarbejder fra Air France gik rundt for at høre, om man var på ”listen”! Flere blev hevet ud af køen, og da medarbejderen nåede frem til os, fandt vi heldigvis ud af, at vi IKKE stod på listen! Listen rummede nemlig navne på dem, der alligevel ikke var plads på til på flyet, og som derfor måtte vente på en anden afgang…
Phhheeewww; måske vi trods alt alligevel kunne komme hjem. Vi havde nemlig kun visum til afrejsedagen!

Vi spurgte medarbejderen, om vi stod i den rigtige kø – der var nemlig 2 lige lange køer, hvilket han bekræftede. Vi blev derfor stående, og efter at medarbejderen havde hevet rigtig mange mennesker ud af køen, begyndte den at rykke. Efter at have stået virkelig længe i køen blev det vores tur, men medarbejderen kiggede medlidende på os, og sagde, at vi stod i den forkerte kø, og at vi skulle stille os over i den anden kø, som var så lang, at den gik ud til døråbningen… SÅ kunne jeg ikke mere!!!! Der begyndte at stå damp ud af ørerne på mig, hvorfor vi blev vist over i ”hurtig-køen” – den der kan bruges, når man rejser med børn.

Vi nåede derfor heldigvis flyet! Dog var planen lavet om, så vi nu havde 5 timers ventetid i Paris, inden næste fly gik mod Hamburg… Det blev en lang tur hjem!

Det giver sig selv, at der både er fordele og ulemper ved at flyve billigt, hvorfor det også er værd at overveje disse, inden I bestiller jeres rejse. Havde vi rejst med helt små børn, tænker jeg, at vi virkelig havde været udfordret på denne tur, men da vores børn efterhånden er ved at være store, var det vist egentlig hovedsageligt mig, der undervejs ramte det røde felt et par gange…
Når alt kommer til alt, var det jo udelukkende et luksusproblem, og udfordringer, som vi sagtens kunne klare. Under alle omstændigheder fik vi flybilletterne billigt, og kan derfor nu igen påbegynde planlægningen af en ny rejse 😉

Læs her første del af vores beretning om rejsen til Cuba, hvor vi lander i Havana.

cuba

7 kommentarer til “Overnatning i Hamborg Lufthavn inden afrejse til Cuba”

1. Åh jeg griner ad din beskrivelse af Air Fucki*gFrance og Charles de Gaulle. JEG HAR OPLEVET MERE EL MINDRE DEN SAMME STRSS OG VREDE OVER DEN LUFTHAVN. Da jeg og min x-mand og forældre I 2013 rejste til og fra Californien med unger på 3, 5 og 8 år var det en helt forfærdelig oplevelse at flyve via CDG. På vejen til flyet der skulle tage os til USA kunne vi ikke finde vores gate og vi fik ingen ordentlig hjælp. Vi spænede forvildede rundt. Vi nåede flyet derover, men hjem nåede vi så sandelig ikke flyet fra CDG. Lang historie, men det endte med jeg stod og skreg ad Air France Personalet der ikke ville lade os boarde vores fly selvom det stod lige på den anden siden af en glasmur. Ja,lige som vi nåede frem gaten blev der ‘kaldt ud’ og så var der ingen mulighed for at boarde. Pisse surt at se flyet på den anden side af glasmuren spec når man lige har rejst fra Californien til Europa. Så måtte vi pænt vente 7 timer på næste fly. Vi var IKKE de eneste der ikke nåede det fly og flere passagerer kom ikke engang hjem samme dag. Jeg var rasende og rødglødende.

Så ALDRIG mere CDG. Så hellere betale et par tusinde ekstra for en anden lufthavn 😉

Kh Sofie

1. Jamen, det var jo lige til et mindre traume!!!! 😉 Hvad sker der for det selskab???? Du er ikke den første, jeg hører det fra. Mange af dem jeg har talt med , har fortalt, at de simpelthen er blevet svinget rundt i forvirring af det selskab!
      Mine unger er dog heldigvis ved at være så store, at de kan spæne afsted, og også kan vente uden at slå for meget på hinanden, men jeg kan da lige forestille mig, hvordan det må have været med 3, 5 og 8-årige børn.
      Der er så meget, man indimellem bare må erkende, at man ikke forstår… Lyder jo totalt vildt også med jeres oplevelse!
      Jeg har det, som dig; jeg er lidt i tvivl, om jeg kommer til at flyve med dem igen. Usikkerheden var lige i overkanten!

1. Altså jeg sætter aldrig mine fødder i den lufthavn igen – også selvom der ikke er unger med på turen. Puh ja, noget af et traume og natten inden afrejse fra USA havde jeg faktisk også et mega galdestensanfald og blev opereret kort tid efter vi var kommet hjem, så jeg var sgu heller ikke så frisk rent kropsmæssigt til den skod oplevelse. Lige præcis i CDG får man bekræftet sine fordomme overfor franskmænd – reserverede, u-hjælpsomme og sure. Ydk!

1. Kan høre, at der ligesom er lidt en rød tråd i vores oplevelser 😉
          Og ja; mine piger har ihvertfald mistet lysten til at rejse rundt i Frankrig! Vi fik et god snak om kultur og mentalitet, da de aldrig tidligere har oplevet noget lignende! Måtte desværre informere dem om, at franskmændene er kendt for deres særlige attitude – fordomme, som vi fik bekræftet hele vejen igennem. Øv.
          Jeg skal ikke kunne sige, at vi ikke ender i en lignende situation igen, men jeg håber det ikke!!!!

2. ps. var det Air France HOP i fløj med? Vores billetter er bestilt via KLM og udstedt af dem, men det er Air France vi skal flyve med. Bliver sgu helt nervøs nu 🙂 Også med hele historien om dem der ikke kom med hjem. Vi vil jo sådan set gerne hjem og se nytårsraketterne over København 🙂

3. Hvor jeg dog virkelig allerede glæder mig til at flyve KLM/Air France om lidt til Cuba. Taaaak da lige for den beretning …..uhhhaaa ( håber vi kommer med bedre erfaringer )

1. Hej Astrid.
      Ved ikke lige med det der “HOP”, men Air France var det… Og hey; jeg er da ganske, ganske sikker på, at de erfaringer I gør jer, bliver bedre end vores 😉
      Måske vi bare har været uheldige… Og ellers er I da ihvertfald forberedt på standarden 😉 Ofte må vi også bare slutte “fred” med, at hvis billetterne har været billige, så bliver det også derefter. Det var det, vi blev enige om. Og afsted kom vi jo, og selve rejsen var fantastisk!! Glæd jer til Cuba (ved jeg, at I gør).